Uspjeh na G20

Hrvatski znanstvenici objavili rad o kvantnoj komunikaciji između tri države

14.12.2022.

Jedinstveni događaj zbio se u kolovozu prošle godine u sklopu susreta zemalja G20 u Trstu, a predstavlja temelj buduće domaće i europske infrastrukture za kvantno komuniciranje koje se drži neprobojnim

U kolovozu prošle godine pisali smo o uspjehu znanstvenika s Instituta Ruđer Bošković povezanom sa sastankom grupe G20 u Trstu. Bila je to prva javna demonstracija kvantne komunikacije između tri zemlje – Italije, Slovenije i Hrvatske. Odnosno, taj je prijenos ostvaren između Trsta, Ljubljane i Rijeke. I tako se Hrvatska zahvaljujući znanstvenicima okupljenima u konzorciju Hrvatske kvantne komunikacijske infrastrukture, CroQCI, našla u istoj klupi s najbogatijim zemljama svijeta. Upravo je danas objavljen znanstveni rad temeljen na tom događaju u časopisu Advance Quantum Technologies. Taj je rad znanstvena potvrda postignuća kvantne komunikacije između tri različite države po prvi puta u svijetu. Također je ovaj eksperiment postavio kamen temeljac za širu europsku kvantnu komunikacijsku mrežu, EuroQCI. Kako se navodi u priopćenju o objavi rada, Mreža je ostvarena zahvaljujući naporima timova sa Sveučilišta u Trstu, talijanskog Nacionalnog instituta za optiku (CNR-INO), Tehničkog sveučilišta Danske, Fakulteta za matematiku i fiziku Sveučilišta u Ljubljani, dok su u Hrvatskoj projekt vodili dr. sc. Mario Stipčević i dr. sc. Martin Lončarić s Instituta Ruđer Bošković, prof. dr. Dragan Peraković i dr. sc. Ivan Cvitić s Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu te tvrtka Odašiljači i veze (OIV).

- Prije godinu dana izveli smo kompleksan međunarodni eksperiment kvantne komunikacije putem postojećih i manjim dijelom novoizgrađenih optičkih vlakana i opreme koju smo svi zajedno sagradili upravo za tu svrhu. Mi smo tada tvrdili da je ostvarena komunikacija potpuno sigurna, ali tek sada, kad je objavljen rad koji potanko opisuje sam eksperiment i izvodi zaključke recenziran u renomiranom časopisu Advanced Quantum Technologies (Wiley), gdje su ozbiljni eksperti propitivali sve znanstvene i tehničke aspekte realiziranog, imamo potvrdu da se ovdje radi o znanstvenom dostignuću, na kojem se mogu zasnivati i veće komunikacijske mreže, napose dijelovi EuroQCI-a. - Uspješnom realizacijom ovog pothvata postavili smo temelje za realizaciju kvantne infrastrukture u Republici Hrvatskoj, dok je na razini Europske unije ovaj pothvat postavio kamen temeljac za širu europsku kvantnu komunikacijsku mrežu – EuroQCI i to u okviru glavnih programa EU-a Digitalna Europa te programa Connect Europe Facility, navodi dr. sc. Mario Stipčević, voditelj Laboratorija za fotoniku i kvantnu optiku na IRB-u te jedan od koordinatora demonstracije u Hrvatskoj te jedan od koautora rada.

Dalje se u priopćenju navodi razlog potrebe razvoja ovakve mreže, a to je činjenica kako se radi o povećanju intenziteta kibernetičkih napada na informatičku infrastrukturu. Takvim napadima ugrožena je sigurnost državnih institucija, industrija te građana pa je stoga realizacija kvantne mreže koja bi jamčila sigurnu komunikaciju postala jedan od najvažnijih strateških ciljeva zemalja diljem svijeta. Zahvaljujući kvantnoj enkripciji koja funkcionira putem razmjene fotona, a koja omogućuje trenutnu detekciju pokušaja hakerskog upada, kvantna komunikacija postiže apsolutnu sigurnost.

- Pretpostavimo da netko pokuša presresti ovu vrstu komunikacije. U tom slučaju on biva trenutno otkriven i prije nego što je došao do podataka koje je želio ukrasti, a upravo to jamči maksimalnu zaštićenost podataka i komunikacije, objašnjava dr. sc. Martin Lončarić, koautor rada, koji je uz dr. Stipčevića koordinirao ovim aktivnostima u Hrvatskoj. Istaknuo je i kako je upravo u svrhu zaštite vlastite sigurnosti i tehnološke neovisnosti, Europska komisija odlučila da, u okviru programa Europske kvantne infrastrukture (EuroQCI) kojem se među prvima pridružila i Hrvatska, u sljedećih 10 godina izgradi mrežu ultra sigurnoga 'kvantnog Interneta'.

EuroQCI će, kao jedan od glavnih stupova nove strategije kibernetičke sigurnosti EU-a za naredna desetljeća, navodi se, poboljšati europski digitalni suverenitet i industrijsku konkurentnost. Uspostava kvantne mreže između tri različite zemlje, Italije, Slovenije i Hrvatske opisana u ovom radu preteča je budućeg EuroQCI-a. Uspostavljena mreža stabilno je povezivala Trst s Rijekom putem namjenske 100-km optičke veze, te s Ljubljanom preko pouzdanog čvora u Postojni. Konačno, mreža je korištena za prvu svjetsku javnu demonstraciju kvantne komunikacije, 5. kolovoza 2021. u Trstu, na sastanku zemalja članica skupine G20.

- Opisani eksperimentalni rezultati, kao i interes za jedan od najvažnijih događaja u međunarodnoj politici, pokazuju zrelost tehnologije kvantne komunikacije, stavljajući ga u središte pozornosti za potrošačke aplikacije u bliskoj budućnosti, zaključuje dr. sc. Mario Stipčević. Iz OIV-a ističu kako se njihovo sudjelovanje 2021. u ovom prijelomnom tehnološkom iskoraku uspostavljanja infrastrukture za međunarodnu kvantnu komunikaciju dogodilo prigodno baš u godini kada je OIV obilježio dvije velike obljetnice – 95. godišnjicu od puštanja u rad prve radijske postaje te 65. godišnjicu prijenosa televizijskog signala u Hrvatskoj. U priopćenju se ističe kako su uz hrvatsku tvrtku OIV, tehničku implementaciju proveo je QTI srl – spin-off CNR-INO-a, a uz potporu TIM-a, Sparklea, Telekoma Slovenije, Stelkoma i Lightneta koji su osigurali vlakna i optičku infrastrukturu. U Hrvatskoj su provedbu ovog eksperimenta podržali i Ministarstvo vanjskih i europskih poslova, Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Ministarstvo obrane i Agencija Alan, kao i projekti HRZZ br. IPS-2020-01-2616 i MZO br. KK.01.1.1.01.0001.

Foto: Privatna fotografija