Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 67
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
jeste li znali?

Znate li što su zapravo turbulencije i zašto se one događaju?

shutterstock
22.05.2024.
u 12:30

Zrakoplovi su dizajnirani da podnesu i najgore turbulencije - malo je vjerojatno da će turbulencija uništiti zrakoplov.

Jedna je osoba poginula, a nekoliko ih je ozlijeđeno nakon velikih turbulencija na letu London-Singapur. Avion je pretrpio iznenadno propadanje koje je razbacalo ljude i predmete po kabini. Prinudno je sletio u Bangkok, Tajland. Putnici koji često putuju bit će upoznati s iznenadnim trzanjem koje se može dogoditi kada zrakoplov upadne u turbulenciju. Ono može pomaknuti zrakoplov i izazvati nagle promjene visine, piše BBC. 

Većina turbulencija događa se u oblacima gdje vjetar puše prema gore i prema dolje, kaže Simon King, bivši časnik RAF-a. Veći dio toga bit će prilično blago, ali u većim oblacima - poput kumulonimbusnog olujnog oblaka - kaotična kretanja zraka mogu uzrokovati umjerenu ili čak jaku turbulenciju.

VEZANI ČLANCI: 

Postoji još jedna vrsta turbulencije koja se naziva turbulencija ‘čistog zraka’ - koja je, kao što ime sugerira, bez oblaka i ne može se vidjeti. Ona je mnogo problematičnija jer ju je vrlo teško otkriti. Ova vrsta turbulencije događa se oko mlazne struje, brze ‘rijeke’ zraka koja se obično nalazi na 40.000-60.000 stopa, kaže zrakoplovni akademski i komercijalni pilot Guy Gratton.

Lako možete imati razliku u brzini od 100 mph između zraka u mlazu i okolnog zraka, kaže on. Trenje oko mlazne struje između sporijeg i bržeg zraka uzrokuje turbulencije. Ovo je uvijek tu i kreće se, što otežava izbjegavanje. Ako, na primjer, letite iz Europe u Sjevernu Ameriku, teško je to u potpunosti izbjeći, kaže g. Gratton, a to može rezultirati razdobljima ozbiljnih turbulencija.

Koliko su turbulencije opasne?

Zrakoplovi su dizajnirani da podnesu i najgore turbulencije, kaže Gratton. Malo je vjerojatno da će turbulencija uništiti zrakoplov, dodaje. Unatoč tome, zrakoplovu one ne čini ništa dobro, pa ih piloti pokušavaju izbjeći ili usporiti.

GALERIJA: Stjuardesa otkrila stroga pravila i što rade prije ulaska putnika u avion

1/32

Stručnjaci kažu da u ekstremnim scenarijima turbulencije mogu uzrokovati strukturna oštećenja aviona zbog toga koliko jaki vjetrovi mogu biti. Ozbiljne turbulencije mogu biti opasne za putnike u zračnom prometu zbog nasilnog kretanja koje mogu izazvati, što svakoga tko nije vezan sigurnosnim pojasom može baciti preko kabine.

Ali, stručnjaci za sigurnost u zrakoplovstvu kažu da su smrti i ozljede uzrokovane turbulencijama i dalje rijetke. John Strickland, stručnjak za zrakoplovstvo, rekao je da su ozljede od jakih turbulencija relativno rijetke u kontekstu milijuna letova koji se odvijaju. Nacionalni odbor za sigurnost u prometu SAD-a rekao je da su se dogodile 163 ozbiljne turbulentne ozljede na američkim zračnim prijevoznicima između 2009. i 2022. - u prosjeku oko 12 godišnje.

Kako se piloti nose s turbulencijama?

Piloti će prije leta dobiti specifične zrakoplovne prognoze koje će uključivati ​​meteorološke podatke. Moći će proučiti ove informacije kada planiraju svoje rute. To znači da bi trebali moći izbjeći, na primjer, izolirane grmljavinske oluje. Ali, turbulenciju ‘čistog zraka’ malo je teže izbjeći. Drugi zrakoplovi ispred njih na istim rutama također će prijaviti turbulencije, kaže g. Gratton. Piloti će pokušati izbjeći ta područja ili usporiti zrakoplov kako bi smanjili njegov udar. Posade su također obučene kako reagirati na turbulencije.

VEZANI ČLANCI: 

Što putnici mogu učiniti da ostanu sigurni?

Za putnike, savjet je da ostanu vezani i da nemaju teške predmete uza sebe. Piloti savjetuju putnicima da cijelo vrijeme budu vezani, upravo zato što turbulencije mogu biti nepredvidive.

Jesu li turbulencije sve češće?

Neki istraživači smatraju da su klimatske promjene povećale vjerojatnost turbulencije. Prošle su godine znanstvenici sa Sveučilišta Reading u Ujedinjenom Kraljevstvu otkrili da su se ozbiljne turbulencije povećale za 55% između 1979. i 2020. na tipično prometnoj sjevernoatlantskoj ruti.

Povećanje pripisuju promjenama brzine vjetra na velikim visinama zbog toplijeg zraka uzrokovanog emisijom ugljika. Guy Gratton sugerira da bi drugi razlog za to mogla biti činjenica da više letimo. To znači da je nebo prometnije, pa je odluka pilota o izbjegavanju turbulencije teža jer mora održavati minimalnu sigurnu udaljenost od drugih zrakoplova u tom području.

Snažne turbulencije: Jedna osoba poginula na letu iz Londona za Singapore, više od 30 ozlijeđenih

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije