Ugledni grčki ekonomist, ljevičarski intelektualac i bivši ministar financija Yanis Varoufakis otkazao je svoje gostovanje u sklopu programa Filozofski teatar, gdje je 30. studenoga trebao nastupiti zajedno s filozofom Srećkom Horvatom. Odluka, koja je odjeknula u domaćim kulturnim i političkim krugovima, izravna je posljedica programa riječkog HNK Ivana pl. Zajca, koji uključuje izvedbu predstave „Venezuela“ kontroverznog izraelskog koreografa Ohada Naharina. Varoufakis je u pismu intendantici Dubravki Vrgoč jasno poručio kako, u trenutku dok se odvija genocid nad palestinskim narodom, ima političku odgovornost bojkotirati institucije koje dopuštaju da ih izraelske institucije koriste za „artwashing izraelskog genocida i kolonijalnog nasilja“, odnosno za uljepšavanje i prikrivanje zločina kroz umjetnost.
Ovaj potez uslijedio je nakon višemjesečnih apela koje je Inicijativa Za K.R.U.H., kroz platformu Štrajk za Gazu, upućivala riječkom kazalištu. Još krajem srpnja, aktivisti su u otvorenom pismu pozvali na otkazivanje Naharinove predstave, tvrdeći da je riječ o umjetniku koji izravno sudjeluje u izraelskoj propagandi i estetizaciji višedesetljetne kolonijalne politike, apartheida i etničkog čišćenja. Njihov poziv temelji se na principima globalnog pokreta BDS (Bojkot, povlačenje ulaganja i sankcije), koji poziva na kulturni i akademski bojkot Izraela sve dok ta država ne počne poštovati međunarodno pravo i temeljna ljudska prava Palestinaca. Otkazivanje Varoufakisova i Horvatova dolaska predstavlja prvu veliku pobjedu za inicijativu, koja je pozdravila ovaj čin kao „prvo otkazivanje suradnje institucijama koje još uvijek pristaju biti poligonom izraelskoj propagandi“.
Srž problema, kako navode aktivističke grupe, leži u dubokoj i neskrivenoj povezanosti koreografa Ohada Naharina i njegove plesne kompanije Batsheva Dance Company s izraelskom državom. Kompanija se od svog osnutka 1964. godine kontinuirano financira iz izraelskog državnog proračuna, uključujući sredstva Ministarstva vanjskih poslova, Ministarstva kulture, ali i Ministarstva obrane. Naharin, kao dugogodišnji umjetnički direktor i ključna figura kompanije, predstavlja kulturno lice kampanje „Brand Israel“ – državne propagandne strategije osmišljene s ciljem poboljšanja međunarodnog imidža zemlje i prikrivanja sustavnog nasilja nad Palestincima. Apeli upućeni Batshevi da odbije sudjelovanje u državnim programima „artwashinga“ i pokroviteljstva izraelskih institucija redovito su nailazili na šutnju ili ignoriranje.
Intendantica Dubravka Vrgoč je u svom ranijem očitovanju branila odluku o uvrštavanju predstave u program, ističući kako je Naharinov umjetnički rad prepoznat po hrabrosti i kritici izraelske politike prema Palestincima. Međutim, inicijative koje pozivaju na bojkot takve argumente smatraju „duboko uznemirujućima“ i „svjesno obmanjujućima“. U svom odgovoru intendantici, istaknuli su da Naharin, iako je povremeno verbalno izražavao neslaganje s politikom svoje države, nikada nije podržao konkretne zahtjeve pokreta solidarnosti poput BDS-a, niti je prekinuo financijske i simboličke veze s izraelskom državom. Postavili su retoričko pitanje: „Ako se Ohad Naharin doista protivi okupaciji, kako tvrdi, zašto to jasno ne pokaže prekidom suradnje svoje kompanije s izraelskom državom i njezinim aparatima?“
U svom pismu Dubravki Vrgoč, Yanis Varoufakis naglašava kako nema namjeru suditi o umjetničkim i kulturnim odabirima kazališta, ali da u ovom povijesnom trenutku ima neizbježnu političku i etičku dužnost. „Moja odluka o povlačenju iz događaja na koji ste me tako ljubazno pozvali, uvjeravam vas, u potpunosti se temelji na vjerodostojnim informacijama da će vaše kazalište ugostiti predstavnike koje podržavaju izraelske kulturne institucije, a koje su suučesnice ne samo u brisanju palestinske umjetnosti, nego i palestinskog života u cijelosti“, napisao je Varoufakis. Svoje pismo zaključio je nadom da će napori za okončanje genocida uroditi plodom i omogućiti da kulturni događaji u budućnosti budu u skladu s „minimalnim etičkim standardima intelektualnog i umjetničkog djelovanja“.
Odluka grčkog ekonomista snažno je odjeknula i potaknula novu rundu poziva na odgovornost kulturnih institucija. Inicijative Za K.R.U.H. & Štrajk za Gazu, Inicijativa za slobodnu Palestinu, Studentice za Palestinu, BDS Hrvatska i druge ponovno su pozvale sve kolegice i kolege iz umjetničkog i kulturnog polja, kao i publiku, da javno podrže zahtjev za otkazivanjem predstave „Venezuela“. Podsjetili su i na sličan slučaj iz ožujka 2024., kada je irska institucija Ballet Ireland uklonila Naharinovu koreografiju iz programa upravo zbog njezine povezanosti s izraelskom državnom propagandom. Njihov stav je jasan: suradnja s umjetnicima koji su instrumenti propagandnog aparata države pod istragom za genocid nije neutralna programska odluka, već čin kolaboracije. „Palestinska umjetnost zaslužuje naš prostor. Genocidna propaganda – ne“, poručili su, ističući da solidarnost ne smije ostati samo na riječima, već traži konkretna djela.
Katastrofa ! Sta raditi?