Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 2
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
povijesna priča

Na pozornici je Maria Callas bila boginja, a privatno je živjela pakao

COURTESY FONDS DE DOTATION MARIA CALLAS
16.09.2025.
u 09:58

. Velika umjetnica grčkog porijekla rođena u New Yorku 2. prosinca 1923. umrla je u Parizu na današnji dan 1977. godine te i danas nosi titulu jedne od najslavnijih opernih diva i plijeni pozornost ne samo svojom umjetnošću nego i tragičnim privatnim životom

Barem 90 posto svih ljubitelja opere i danas će reći kako je glas jedinstvene Marije Callas najljepši ženski glas koji su ikada odjekivao svjetskim pozornicama. Velika umjetnica grčkog porijekla rođena u New Yorku 2. prosinca 1923. umrla je u Parizu na današnji dan 1977. godine te i danas nosi titulu jedne od najslavnijih opernih diva i plijeni pozornost ne samo svojom umjetnošću nego i tragičnim privatnim životom. Koliko je njezino ime i danas veliki mamac za publiku, svjedoči i film "Maria" iz 2024., koji je na veliko platno donio zadnje dane njezina života, a koji je režirao Pablo Larraín, dok je naslovnu ulogu glumila Angelina Jolie.

Njezin lik, djelo i neosporna karizma odavno su na kazališnoj sceni prisutni i u dramskoj verziji, jer veliki je uspjeh 1995. postigao američki dramatičar Terrence McNally dramom "Master Class", priči o fiktivnom majstorskom tečaju koji je Maria Callas vodila s mladim pjevačima pred kraj svog života, sedamdesetih godina u Parizu. Uz veliku dramsku dionicu u predstavi nastupaju i operni pjevači pjevajući poznate Verdijeve, Puccinijeve i Bellinijeve arije. Predstava je praizvedbu imala na Broadwayu 1995., a njezine glavne zvijezde, australska glumica Zoe Caldwell i američka glumica i pjevačica Audra McDonald, za svoje su izvedbe nagrađene Tonyjima.

Naravno "Majstorsku klasu Marije Callas" jako dobro poznaje i hrvatska kazališna publika, jer je to bila slavna predstava u kojoj je naslovnu ulogu glumila Marija Sekelez, u režiji Vladimira Gerića. Bio je to veliki kazališni hit, predstava za koju se uvijek tražila karta više i koja je proputovala mnoge hrvatske gradove, gostovala u Londonu, Parizu i Sarajevu, a njezinu je snimku vidio i sam autor Terrence McNally te se oduševio hrvatskom verzijom svoje uspješnice. I nije tu kraj, jer "Majstorska klasa" i danas živi na pozornicama svijeta, primjerice 2024. doživjela je svoju novu berlinsku verziju, a igrao ju je i HNK Rijeka, i to Talijanska drama 2005. godine.

Što je tako čarobno u Mariji Callas, za koju interes javnosti ne prestaje ni 48 godina nakon njezine smrti? Tko je zapravo bila "La Divina", pjevačica koja je svojim sopranom zaslužila status operne boginje? Bila je velika umjetnica čiji je život, daleko od svjetala reflektora, bio istinska tragedija, jer okrutno su je izdali svi koje je voljela. Počevši od roditelja! Rođena je u grčkoj emigrantskoj obitelji, u nesretnom braku svojih roditelja koje je ozbiljno načela tragedija kada im je u dobi od samo dvije godine umro sin. Ostali su s djevojčicom, Marijinom starijom sestrom Yakinthi, i s novom, trećom trudnoćom, u kojoj su čekali sina. Kada se rodila Maria, za svoje su "razočaranje" okrivili djevojčicu. Uz to bila je tamnoputa, kratkovidna, debeljuškasta djevojčica koja se nikako nije uklapala u žuđeni američki san poput vitke i ljepše sestre. No tada su ipak shvatili kakvo se blago krije u njezinu glasu.

– Od pete godine morala sam pjevati i zarađivati. Nikad neću oprostiti svojoj majci što mi je otela djetinjstvo – poznata je Marijina izjava iz kasnijih godina. No zarađivati pjevanjem postalo je rajem u trenutku kada joj se život doslovno pretvorio u pakao. Brak njezinih roditelja raspao se u sam osvit Drugog svjetskog rata, kada je Maria imala samo 14 godina, a majka se s kćerima vratila u Grčku. Kako bi preživjele i imale što jesti, svoje je kćeri podvodila njemačkim i talijanskim vojnicima. Ipak Maria uspijeva upisati atenski Konzervatorij, a odmah po završetku rata odlazi u New York kako bi nastavila školovanje. Ubrzo shvaća svoju pogrešku te se seli u Italiju, u Napulj. Tamo sreće prvog muškarca koji će je iskoristiti. Bio je to, od nje više nego dvostruko stariji Giovanni Battista Meneghini, bogati industrijalac koji će od nje napraviti opernu divu.

I to vitku divu. Te joj uzeti pola novca koji je zaradila u godinama najveće slave, dok su bili u braku. U trenutku njihova susreta Maria je bila stokilašica, žena vrhunskog glasa i nevjerojatne tehnike pjevanja. Kritičari su pisali o majstorici kristalno jasnih koloratura, moćnih interpretacija i genijalnog fraziranja... Oni koji su poznavali operu, plakali su na njezinim predstavama, a oni drugi, kojih je bilo mnogo, mnogo više, ismijavali su njezinu figuru, govorili o "slonici u operi". Maria tada odlazi na drastičnu dijetu, mjesecima jede smo povrće i sirovo meso. Legenda kaže da je u želji za vitkošću čak progutala trakavicu (?!), a stručnjake brine hoće li si takvim životom uništiti glas. Nikoga, naravno, nije bilo briga što takvo zlostavljanje vlastitog tijela čini njezinu duhu, mentalnom zdravlju, duši...

U tim teškim danima i njezine izvedbe trpe, glas joj drhti i puca, publika Metropolitana gađa je glavicama kupusa. No ipak ona je nesporna zvijezda, ulaznice za njezine opere rasprodaju se nevjerojatnom brzinom, a publika je podijeljena u dva tabora, na one koji je žele čuti kada je najbolja, jer tada je besprijekorna, i na one, kojih je opet mnogo, mnogo više, koji žele vidjeti trenutak u kojem više ne može pjevati. To je ubija psihički, baš kao što to čine i stroge dijete od kojih nikada nije odustala, da bi pred kraj života izjavila da kao vitka žena i svjetska modna ikona, što je također bila, nikada nije bila ni napola sita.      

Povijest opere i danas kao svoje najveće blago čuva njezine snimke uloga u Bellinijevim operama "Norma" i "Puritanci" te posebno Wagnerove opere "Tristan i Izolda", a njezina najpoznatija uloga bila je – i ostala – uloga Tosce iz istoimene Puccinijeve opere. Ona je bila njezin profesionalni debi u Ateni u kolovozu 1942., razlog zbog kojeg ju je njezina učiteljica, slavna sopranistica Elvira de Hidalgo prozvala "fenomenom" i s njom ostala povezana tijekom cijele svoje karijere. Danas svi znaju da je konačni pad Marije Callas počeo 1957., kada je upoznala basnoslovno bogatog Aristotela Onassisa.

Oboje su bili u braku, ali to ih nije spriječilo da započnu vezu. Ona je u malenom i neuglednom Grku pronašla ljubav svog života, a on u njoj statusni simbol, krunski dragulj svog posjedovanja. Varao ju je, ostavljao je i vraćao joj se... a srce joj je zauvijek slomio kada je iz novina doznala da se oženio Jackie Kennedy, tada najpoznatijom i najpoželjnijom udovicom svijeta, udovicom ubijenog američkog predsjednika Johna Kennedyja.

Tog trenutka "eksplodirale" su sve njezine psihičke tegobe, a danas se govori i o nedijagnosticiranoj neurološkoj bolesti te Callas posve gubi glas. U potpunosti se povlači iz javnosti, živi usamljeničkim životom u svojem stanu u Parizu, u kojem osamljena i umire. Baš kao da je neki vrhunski skladatelj napisao novu operu – tragediju njezina života.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja