Naslovnica Biznis Gospodarstvo

Ovo su proizvodi bez kojih Hrvati ne mogu ni danas

Vodeći brendovi danas su i naši najznačajniji izvozni proizvodi, tvrdi B. Marković
07. rujna 2015. u 14:05 41 komentara 16603 prikaza
31.08.2011,Osijek - Kras prezentira nove proizvodne pogone u Karolini vrijedne pet milijuna eura,pogon proizvodnje keksa
Foto: Davor Javorovic/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/2

Ali nekih stvari ima, što ne govore se svima, što se samo nekom šapnu, ti znaš! – poznati stihovi nedavno preminule šibenske legende Arsena Dedića danas su pomalo zaboravljeni, mlađe ga generacije i ne pamte. No i 56 godina kasnije opjevana Vegeta "tete Vegete" Zlate Bartl, koju su uz Arsena brendirale Male tajne velikih majstora kuhinje dvojca Steve Karapandže i Olivera Mlakara, i dalje je jedan od najpoznatijih hrvatskih proizvoda. A i puno šire. Vjerovali ili ne, "jedna žlica" Vegete, najprodavanijeg Podravkina proizvoda, prisutna je danas i u jelima Australaca, Egipćana, Libijaca, Liberijaca, a odnedavno i Kamerunaca. No iako je dugogodišnja kriza malo i načela sjaj nekih perjanica domaće prehrambene industrije jer im uz bok na policama trgovaca sve češće stoje jeftine kopije, u percepciji brojnih građana i idućih će godina, pa i desetljeća, najvredniji hrvatski brendovi biti u modi.

Ratko Zvrko lansirao Kiki

Istraživanja mjerodavnih kuća iz godine u godinu, naime, potvrđuju kako je Ledovim sladoledima Snjeguljici i Kingu, Kraševim Dorina čokoladama, Životinjskom carstvu, Tortici, Domaćici, Bajaderi, Griotama, napolitankama, prvoj čokoladi s rižom u svijetu Mikado te Seki i Braci iz kuhinje Zvečeva, Dukatovim jogurtima, Vindijinom Z'bregov, Podravkinom Čokolinu i juhama, Juicy sokovima, Gavrilovićevim paštetama, zimskoj i čajnoj, Zvijezdinim uljima, majonezama i margarinima... i danas teško odoljeti. I još teže odabrati favorite. S face liftingom ambalaže i inovacijama u proizvodnji mnogi su i pomlađeni poput Atlanticove Cedevite, ali okusi na koje smo navikli ne blijede. Kraševa "orijentalna plesačica" Bajadera punih je 60 godina čekala na "unuku" Bajaderu Amarus, obogaćenu aromatičnom kombinacijom slatkih i gorkih badema te lješnjaka, zbog koje je najstariji konditor u jugoistočnoj Europi, nekoć i dobavljač bečkoga dvora, krenuo i u proizvodnju badema u Ravnim kotarima. Iako ih djeca danas znaju po pjesmici "Kiki clown", Kiki voćne karamele brend su koji se više od osam desetljeća prodavao pod sloganom "Bilo kuda Kiki svuda" koji je izmislio pisac Ratko Zvrko, tada gimnazijalac. No i dalje se radi po istoj recepturi. Brend Dorina u Krašu zovu crvenim otokom u ljubičastom moru (aludirajući na suparnicu Milku). Nazvana po Šenoinoj Dori Krupićevoj, danas ima čak 15 okusa, dok Franckova Jubilarna kava, popularna ciglica, ima pojačanje s novim okusima i imenima Arabica, Costa Rica i Guatemala.

Drago Munjiza, savjetnik EELD-a International, kaže kako je teško procijeniti vrijednost poznatih hrvatskih brendova. Svaki do njih vrijedi najmanje 10-ak milijuna eura, a najpoznatiji poput Cedevite, Bajadere, Jane, Vindije... i 50 milijuna. I to samo brend, upozorava, čija vrijednost ne ovisi jedino o prodaji nego i o cijelom nizu faktora povezanih s tradicijom, tržišnim udjelom i snagom utjecaja na kupce.

Nedovoljno poznati vani

– Takvim proizvodima utjecaj ne pada ni sa stagnacijom prodaje, a u krizi im i raste vrijednost jer kupci kupuju ili jeftino ili provjereno – tvrdi Munjiza, napominjući kako su, na žalost, mnogi naši brendovi danas poznati tek na tržištima bivše Jugoslavije, osim Agrokora i Podravke. Brend je garancija kvalitete i sigurnosti proizvoda, tradicije te provjerenosti, potvrđuje i Božica Marković, direktorica Sektora za poljoprivredu i prehrambenu industriju HGK. Vodeći među brendovima u domaćoj prehrambenoj industriji danas su naši najznačajniji izvozni proizvodi, tvrdi ona. U lanjskom izvozu teškom 1,73 mil. dolara, Vegeta i pripravci za umake držali su visoko drugo mjesto u izvozu, nakon šećera, pivo sedmo, vode, uključujući i mineralne deveto, pa juhe, čokolada, keksi i vafli, konzervirane sardine...

>> Milka, Coca-Cola, Vegeta i Cedevita najjači brendovi

>> Todorić, Tedeschi i Aldott najpoznatiji hrvatski menadžeri

Sardine obožavaju Kinezi, a napolitanke Arapi

Uz Vegetu, Bajaderu, Janu, Jamnicu..., Adriatic Queen Sardine iz Postira jedan je od naših uspješnijih brendova u izvozu. Od 30 milijuna konzervi proizvedenih lani, čak 80% završilo je na inotržištima, čak u Hong Kongu, a tu je i svježa plavorepa tuna, delicija za japansko tržište. U keksima, primjerice, dominiraju Kraševe napolitanke koje su lider i na tržištu Saudijske Arabije i zbog njih u tvornici rade u tri smjene. Lani su samo na to tržište izvezli više od 4000 tona napolitanki, koje osvajaju i Japan i Koreju.

Adventska šopingmanija
Adventska šopingmanija
Vodič kroz najoriginalnije božićne darove za koje nećete morati izdvojiti pravo bogatstvo

A1 izdvaja za Vas

  • Avatar dmitarX
    dmitarX:

    Domaćica definitivno nema više okus kakav je imala. Čokolada je nekako škrta, slabo kakao trpaju..

  • strsljen2013:

    Neee. Sada je gotovo. Saznali su. Sad će i te tvornice u stečaj.

  • Avatar istovari
    istovari:

    Proizvodi koje možeš nabrojati na prste jedne ruke....nažalost.Da ih je bar 100 puta više....