EUROPSKI PROIZVOĐAČI U PROBLEMIMA

Konkurencija ih pritišće sa svih strana, a sada imaju još jednu glavobolju: 'Duboko smo zabrinuti zbog moguće primjene carina'

Porsche celebrates the launch of electromobility in Leipzig
Foto: Jan Woitas/DPA
1/3
11.02.2025.
u 10:09

Dok su europski proizvođači automobila na udaru, Trumpovi drugi protekcionistički potezi u trgovini mogli bi poremetiti ekonomiju proizvodnje s obje strane Atlantika.

Obećanje američkog predsjednika Donalda Trumpa da će ovog tjedna uvesti nove carine kako bi bile u skladu s onima drugih zemalja najviše bi pogodilo automobilsku industriju Europske unije u eskalirajućem transatlantskom trgovinskom ratu. Trump često ističe visoke carine koje Bruxelles nameće na vozila kao razlog svog nezadovoljstva – EU naplaćuje 10 posto uvoznih carina na vozila, dok SAD naplaćuje samo 2,5 posto. Osim toga, visoki dužnosnici Trumpove administracije prigovaraju i europskom porezu na dodanu vrijednost (PDV) od oko 20 posto, što ukupne troškove diže na 30 posto.

Svaka nova Trumpova carina najviše bi pogodila njemačke proizvođače automobila. Tri najveće njemačke automobilske kompanije činile su 73 posto od ukupno 820.000 vozila izvezenih iz EU-a u SAD prošle godine, prema istraživačkoj platformi JATO Dynamics. „Imamo milijune automobila koji dolaze – BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen i mnoge druge marke. A mi ne činimo ništa po tom pitanju,“ rekao je Trump novinarima 3. veljače, u svom najoštrijem upozorenju europskim proizvođačima automobila, piše Politico.

Svako povećanje troškova za europske proizvođače automobila dodatno će opteretiti industriju koja se već suočava s gubitkom tržišnog udjela u Kini i slabom potražnjom u Europi. „Duboko smo zabrinuti zbog moguće primjene carina od strane SAD-a,“ izjavila je Sigrid de Vries, glavna tajnica europske automobilske lobističke organizacije ACEA. „Umjesto uzajamnih carina, EU i SAD trebali bi raditi zajedno na velikom sporazumu kako bi se izbjegao mogući trgovinski sukob.“

Lobistička skupina započela je godinu pozivajući europske zakonodavce da unaprijed postignu dogovor s Washingtonom kako bi spriječili trgovinski rat. BMW je otišao korak dalje, predlažući da EU snizi svoje carine na razinu SAD-a kako bi umirio Trumpa – i smanjio vlastite izvozne troškove. Takav bi potez, međutim, bio poklon Kini, piše Politico.

Recipročne carine SAD-a ozbiljno bi narušile princip najpovlaštenije nacije (MFN), koji je temelj poslijeratnog trgovinskog sustava. Prema njemu, zemlje članice Svjetske trgovinske organizacije (WTO) moraju primijeniti svoje najniže carine na određeni proizvod prema svim trgovinskim partnerima.

Ako bi EU snizio svoje carine na automobile s 10 posto na 2,5 posto, morao bi iste MFN uvjete ponuditi i kineskim proizvođačima – čime bi potkopao dodatne carine koje je prošle godine uveo na električna vozila proizvedena u Kini nakon što je istraga pokazala dokaze o velikim državnim subvencijama.

„To bi bio veliki poklon za zemlje poput Kine jer bismo smanjili svoje carine, a da zauzvrat ne dobijemo ništa. To bi išlo protiv cijele filozofije pregovora o carinama,“ rekao je jedan trgovački odvjetnik iz Bruxellesa, koji je želio ostati anoniman zbog osjetljivosti teme.

Dok su europski proizvođači automobila na udaru, Trumpovi drugi protekcionistički potezi u trgovini mogli bi poremetiti ekonomiju proizvodnje s obje strane Atlantika. Najavio je i 25-postotne carine na uvoz čelika i aluminija – što će vjerojatno povećati troškove sirovina u SAD-u, dok bi višak ponude metala mogao biti preusmjeren u Europu. Još veći problem mogla bi biti tvrdnja visokih dužnosnika Trumpove administracije da europski PDV predstavlja dodatnu barijeru za američke automobile.

„Jeste li znali da kada pošaljete automobil iz SAD-a u Europu, ako ga uopće i puste unutra jer imaju mnogo necarinskih barijera, između PDV-a i carina, taj automobil se oporezuje s 30 posto?“ izjavio je zamjenik šefa kabineta Bijele kuće Stephen Miller za Fox News u ponedjeljak.

„Njemački ili europski automobil koji se šalje u Ameriku oporezuje se sa samo 2,5 posto – ili praktički ništa. Ovo je glavni razlog zašto američka automobilska industrija već dugo trpi gubitke i gubi radna mjesta,“ dodao je Miller. „Ako žele biti oporezivani manje od 30 posto, morat će sniziti svoje barijere kako bi trgovina bila fer, jednaka i recipročno tretirana.“

VW-ova podružnica Porsche izvozi sve svoje modele iz EU-a u SAD, gdje je prošle godine prodala rekordnih 76.000 automobila, čineći SAD najvećim tržištem marke. Pod pritiskom u drugim regijama, posebno u Kini, proizvođač automobila pregovara o smjeni svog financijskog direktora i šefa prodaje prije isteka njihovih ugovora.  Audi, još jedan VW-ov brend, također izvozi sve svoje modele u SAD iz Europe, osim modela Q5, koji se proizvodi u Meksiku.

Iako je SAD svijetla točka za Porsche, Audijeva prodaja pala je za 14 posto prošle godine u odnosu na 2023. Svako dodatno povećanje troškova samo će dodatno smanjiti njihove profitne marže i pogoršati probleme s kojima se suočava matična kompanija Volkswagen. Audi, međutim, ima opciju koja nije dostupna Porscheu – može premjestiti proizvodnju svog modela Q4 u SAD, gdje Volkswagen već proizvodi svoj električni model ID.4.

BMW ima značajnu proizvodnu bazu u Sjedinjenim Državama, gdje proizvodi većinu svojih X-serija SUV-ova u tvornici u Spartanburgu, Južna Karolina, odakle ih zatim izvozi u ostatak svijeta.

FOTO Zgrada u Splitu postala hit na mrežama. Primjećujete li nešto neobično na fasadi?

Porsche celebrates the launch of electromobility in Leipzig
1/13

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije