Zamisliti život bez interneta većini ljudi gotovo je nezamislivo. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, pristup internetu ima više od 86 posto Hrvata, a internet se najviše koristi za prikupljanje informacija, boravak na društvenim mrežama, slanje poruka i online kupnju. Brzina, praktičnost, dostupnost, smanjenje troškova, personalizacija, samo su neki razlozi i sasvim je sigurno da će se trend nastaviti i u budućnosti. No ono o čemu svakako treba voditi računa je sigurnost tijekom online kupovine i zaštita osobnih podataka i financija.
Razmjerno porastu aktivnosti na internetu raste, naime, i mogućnost raznih prevara pa je nedvojbeno nužno rizike svesti na minimum. Pametno i odgovorno ponašanje tijekom online kupovine ključno je za zaštitu osobnih i financijskih podataka. Evo ključnih savjeta koji vam mogu pomoći:
Birajte pouzdane i provjerene stranice: Provjerite URL (web-adresu) web-stranice. Sigurna web-stranica često počinje s "https://" umjesto "http://". Također, provjerite nalazi li se u pregledniku ikona lokota, što ukazuje na sigurnu vezu. Provjerite i reputaciju, odnosno recenzije stranice. Proučite politiku povrata i koristite alate za provjeru sigurnosti web-stranica poput "Google Safe Browsing" kako biste vidjeli jesu li povezane s malwareom ili drugim sigurnosnim prijetnjama. Birajte stranice koje koriste najnaprednije tehnologije i maksimlno su posvećene zaštiti sigurnosti potrošača. Jedna od takvih je stranica Njuškala, najvećega digitalnog oglasnika u Hrvatskoj. Njuškalo, naime, u svom poslovanju koristi najnaprednije tehnologije kako bi se omogućilo jednostavno i sigurno trgovanje, uvijek imajući na umu poboljšanje korisničkog iskustva.
Lani je tako uvedena usluga PayProtect kojom Njuškalo omogućuje brzo, jednostavno i sigurno trgovanje diljem cijele Hrvatske. Za prodavača je ona u potpunosti besplatna, a za kupca se cijena usluge i dostave uračunava u konačan iznos koji plaća. Razmjena se odvija iz udobnosti vlastita doma, prodavač naručuje dostavnu službu koja preuzima paket i dostavlja ga do kupčevih vrata. Njuškalo čuva uplaćeni novac dok kupac ne potvrdi da je s pošiljkom sve u redu, a ako ona ne stigne ili predmet nije onakav kakav je oglašen – kupcu vraća novac, a prodavaču njegov predmet. Odnedavno je uvedena i opcija ocjenjivanja prodavača nakon uspješno provedene transakcije. Prosjek svih dobivenih ocjena prikazuje se na prodavačevom profilu, a samo ocjenjivanje za kupca nije obavezno, i za to ima 15 dana nakon potvrde primitka pošiljke. Ocjene prodavačima pomažu da se oni istaknu kao pouzdani, a Njuškalu kupčeva povratna informacija pomaže unaprijediti uslugu.
Koristite sigurne metode plaćanja poput kreditnih kartica, PayPal-a ili digitalnih novčanika. Ove metode često nude dodatnu zaštitu u slučaju prevare. Važno je i da koristite jake, jedinstvene lozinke za svaku web-stranicu na kojoj se registrirate. Upotreba menadžera lozinki može vam pomoći u upravljanju lozinkama.
Aktivirajte 2FA: Aktivirajte dvofaktorsku autentifikaciju (2FA) kad god je moguće. Ovo dodatno osiguranje zahtijeva dodatni korak pri prijavi, kao što je slanje koda na vaš mobitel. Redovito ažurirajte operativni sustav i antivirusni program na svojem uređaju kako biste se zaštitili od zlonamjernog softvera.
Birajte pouzdane aplikacije: Bez obzira na to u koju namjenu koristite aplikaciju, birajte one pouzdane i sigurne. Ako je riječ o oglasnoj, nećete pogriješiti s Njuškalom. Njuškalo mobilna aplikacija, naime, omogućuje najbržu predaju i pretraživanje više od 2 milijuna oglasa i preuzeta je više od milijun puta, a posebne funkcionalnosti unutar nje uključuju, primjerice, snimanje 360° prikaza automobila i AI foto-prepoznavanje predmeta prilikom predaje oglasa.
Pazite na phishing: Budite oprezni s emailovima i porukama koje izgledaju sumnjivo. Ne klikajte na sumnjive linkove i ne šaljite osobne podatke putem emaila.
Redovito pregledavajte izvode: Pratite izvode svojih kreditnih kartica i bankovnih računa kako biste brzo primijetili neovlaštene transakcije. Dijeljenje IBAN-a i ostalih osobnih podataka između kupca i prodavača stvar su prošlosti i važno je da online trgovac kojeg birate kontinuirano radi na sigurnosti online kupnje. Upravo iz tog razloga, najveći domaći digitalni oglasnik Nuškalo razvio je PayProtect uslugu pa se cijeli proces odvija unutar Njuškalo sučelja. Kupac šalje ponudu, a prodavač nakon prihvaćanja ponude predmet šalje putem dostavne službe koja dolazi na njegovu adresu. Ako predmet ne stigne ili stigne drukčiji od onakvog kakav je oglašen, Njuškalo kupcu osigurava povrat novca.
Educirajte se: Bolje razumijevanje tehnika prevare i online sigurnosti može vam pomoći da prepoznate potencijalne prijetnje. Imajte na umu svoja prava kao potrošača i kako ih možete koristiti ako se suočite s prevarom ili problemom s online kupovinom.
Koristite zaštitne aplikacije: Razmislite o korištenju antivirusnih programa i aplikacija za zaštitu identiteta koje dodatno osiguravaju vaše online aktivnosti.
Vjerujte svom instinktu: Ako nešto djeluje previše dobro da bi bilo istinito ili vas potiče na brzu odluku, budite oprezni. Prije nego što se odlučite, istražite prodavatelja i proizvod.
Sadržaj donosimo u suradnji s Njuškalom.