Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 92
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
PJEŠAČKE ZONE

PITANJE DANA Treba li automobilima zabraniti ulazak u uži centar Zagreba?

Zagreb: Reportaža iz centra grada povodom Dana mobilnosti
Foto: Neva Zganec/PIXSELL
1/6
22.09.2025.
u 13:18

Danas se obilježava Europski dan bez automobila, u Zagrebu se za promet automobila od 8 do 20 sati zatvara gradsko središte

Zagreb je jedan od europskih glavnih gradova s najvećim gužvama u prometu. U njemu trenutačno ima više od 360.000 registriranih vozila, a kada se tome dodaju vozila iz okolnih županija koja svakodnevno prolaze kroz grad, procjenjuje se da se dnevno u gradu nalazi oko 520.000 vozila. Prometne gužve nisu jedini problem s obzirom na to da je Zagreb visoko rangiran i na listi europskih gradova s najlošijom kvalitetom zraka. Stručnjaci upozoravaju da su glavni uzročnici loše kvalitete zraka pojedini oblici grijanja tijekom hladnijih mjeseci te promet vozila, posebno u centru grada.

Grad Zagreb već provodi određene mjere ograničavanja prometa. Naime, rekreacijsko-sportski centar Jarun postao je najveća zona bez automobila u gradu. Gradonačelnik Tomislav Tomašević objasnio je da je cilj učiniti Jarun "sigurnijim, zdravijim i ugodnijim okruženjem za pješake, bicikliste, rolere, aktivne sportaše i rekreativce".

Neki europski gradovi već godina rade na smanjenju dominacije automobila. Kopenhagen je pionir pješačkih zona, počevši s glavnom ulicom Strøget 1962. godine, što se pokazalo iznimno uspješnim za lokalne trgovce. Pariz je pod vodstvom gradonačelnice Anne Hidalgo uveo ambiciozan plan zabrane automobila duž obala Seine, dok je Oslo obećao zabraniti automobile u centru grada. Tijekom pandemije COVID-19, mnogi europski gradovi iskoristili su priliku za eksperimentiranje sa zonama bez automobila, a pokazalo se da zabrana čini gradove sigurnijima i čišćima.

Istraživanja pokazuju da gradovi ili kvartovi bez automobila imaju manje buke i zagađenja zraka, potiču veću fizičku aktivnost građana te povećavaju općenitu sigurnost i javno zdravlje. S druge strane, kritičari zabrane automobila ističu praktične probleme. Zagreb trenutačno nema dovoljno razvijen sustav "park and ride" koji bi omogućio građanima lako korištenje javnog prijevoza, navodi se često kao nedostatak. Uz to, mnogi smatraju kako javni prijevoz u Zagrebu još uvijek nije na razini potrebnoj za potpunu zamjenu privatnih vozila.

Treba li automobilima zabraniti ulazak u uži centar Zagreba?

Europski dan bez automobila

Danas se obilježava Europski dan bez automobila, u Zagrebu se za promet automobila od 8 do 20 sati zatvara gradsko središte, a Grad Zagreb je osigurao besplatan prijevoz ZET-ovim tramvajima i autobusima na području cijelog grada te besplatno korištenje javnih bicikala Bajs.  

Danom bez automobila završava Europski tjedan mobilnosti, jedna od vodećih kampanja Europske komisije za podizanje svijesti o održivoj urbanoj mobilnosti, obilježava se svake godine od 16. do 22. rujna, a ove godine na temu "Mobilnost za sve". Grad Zagreb je od 19. rujna za motorna vozila privremeno do 23. rujna u 14 sati zatvorio i Gajevu ulicu sjeverno od Berislavićeve te Teslinu između Gajeve i Praške. Time su, kako kažu, "označili pokretanje postupka za proširenje pješačke zone na te ulice, što bi se trebalo dogoditi kroz godinu dana". 

"Širenjem pješačkih zona smanjuje se prometno opterećenje u središtu grada, poboljšava kvaliteta zraka i razina buke, a javni prostor postaje sigurniji i ugodniji za boravak. Pješačke zone potiču zdravije načine kretanja, jačaju lokalnu ekonomiju jer privlače više posjetitelja i povećavaju korištenje terasa i trgovina, a dodavanjem zelenila stvaraju se hladovitija i ljepša mjesta za druženje", poručili su iz zagrebačke gradske uprave.

Dodaju i da su izmjene i dopune Generalnoga urbanističkog plana (GUP) omogućile pokretanje procedure za cjelovito uređenje nove pješačke zone od Gundulićeve do Praške, uključujući i sjeverni dio Preradovićeve i Gajeve. U planu je, kažu, proširenje pješačke zone i na druge lokacije, za Ulicu Pod zidom za to postoje višegodišnji zahtjevi, a dio Martićeve kod HNB-a također se planira zatvoriti za promet i rekonstruirati. "Zagreb širenjem pješačkih zona slijedi primjer europskih gradova koji godinama ulažu u javne prostore i kvalitetniji život u centru", naveli su iz Grada. 

Najviši neboderi u Hrvatskoj: Jeste li znali da je ovo top 10?

Komentara 6

KU
kublajkhan
14:35 22.09.2025.

Trebalo bi zatvoriti onog koji to predlaže

OR
orson
14:19 22.09.2025.

Nema zatvaranja prije nego se naprave alternativni pravci da grad može normalno funkcionirati.

Avatar KondukterZG
KondukterZG
13:59 22.09.2025.

Može se planirati zatvaranje pojedninih dijelova, ali ne blokirati i gušiti glavne prometne tokove (Vlaška/Branjugova npr.) Jel se gradi Park&Ride parkiralište na novom okretištu u Sarajevskoj?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja

Pretplata