Naslovnica Vijesti Hrvatska

'Više od 140 gradova i općina uopće nema vrtiće na svom području'

Iz Nezavisne liste mladih naglašavaju kako je potrebna aktivnija uloga države u širenju mreže vrtića, te povećanju kvalitete i priuštivosti predškolskih programa.
12. rujna 2019. u 12:17 3 komentara 233 prikaza
Ante Pranić i Tomislav Panenić
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/4

Nezavisna lista mladih zalagat će se da svakom djetetu zajamčimo pravo pohađanja ranog i predškolskog programa u svojoj lokalnoj sredini pod jednakim uvjetima na razini države, poručio je danas saborski zastupnik te stranke Ante Pranić upozorivši kako je Hrvatska na začelju Europske unije po obuhvaćenosti djece programima ranog i predškolskog sustava. Sustav ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja je, u odnosu na ostale razine obrazovanja u Hrvatskoj, najmanje razvijen i najmanje dostupan iako on predstavlja stvaranje uvjeta za cjelovit razvoja djeteta i temelj za daljnje obrazovanje, naglašava, dodavši kako je taj sustav nejednako dostupan i neravnopravan za svako dijete u Republici Hrvatskoj.

školska kuhinja 'Biste li ga vi pojeli?' Oca zgrozio ručak koji mu je sin dobio u školi: Ovo je odvratno

- U vremenu demografskog sloma države, u Hrvatskoj je potrebno omogućiti svakom djetetu pravo na jednako dostupan, pristupačan i kvalitetan rani i predškolski odgoj i obrazovanje. U našoj državi više od 300 gradova i općina nema jaslične programe, a više od 140 gradova i općina uopće nema vrtiće na svom području. Sustav obilježavaju izrazite i rastuće regionalne nejednakosti po svim parametrima pri čemu manje razvijene ruralne sredine imaju nemjerljivo manje mogućnosti unapređenja postojećih predškolskih kapaciteta. Rezultat je to činjenice što je odgojno-obrazovni sustav prepušten u nadležnost gradova i općina što znači nejednaka prava djece vrtićke dobi na državnoj razini - kazao je Pranić.

Naglašava kako je potrebna aktivnija uloga države u širenju mreže vrtića, te povećanju kvalitete i priuštivosti predškolskih programa.

- Nužno je definirati jasni i ujednačeni nacionalni zakonski okvir u ovom području koji jedini može osigurati  jednake uvjete svima. Posebno je potrebno staviti naglasak na djecu nezaposlenih roditelja te djecu iz obitelji nižeg socioekonomskog statusa kojima često vrtić nije dostupan iz financijskih razloga. Svakom djetetu u našoj državi želimo osigurati pristup kvalitetnom ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju i to neovisno o mjestu stanovanja ili socioekonomskom statusu njegovih roditelja. To za nas predstavlja strateški cilj i želimo predškolski odgoj i obrazovanje izjednačiti s osnovnoškolskim koji je po zakonu obvezan - poručuje Pranić.

OŠ Bogoslav Šulek u Slavonskom Brodu Ravnateljica o mališanu: 'Prvi dan škole nije praksa da pomoćnik dočeka dijete i roditelja'

Nezavisni saborski zastupnik i član Kluba zastupnika Nezavisne liste mladih Tomislav Panenić upozorava da najmanje djece pohađa vrtiće u slavonskim županijama gdje bi  oni trebali biti dostupni svima posebno ako nam je strateški cilj okrenuti demografska kretanja prema pozitivnim brojkama.

- Potrebno je naglasiti i razvijati održivost predškolskih programa. Postavlja se pravo pitanje iz kojih sredstava će gradovi i općine iz ruralnih područja financirati rad ustanova i predškolske programe za djecu kada sagrade vrtiće iz bespovratnih sredstava. Bit će nemoguće bez intervencije države. Svjedoci smo da se brojne škole zatvaraju ili su pred zatvaranjem uslijed premalog broja učenika.

Ivica Puljak u POVODu PRVOG DANA ŠKOLE Puljak oduševio statusom: Poručio učenicima da budu optimistični i da poštuju učitelje

Potrebno je prilagoditi zakonski okvir kako bi se za otvaranje jasličnih ili predškolskih programa mogla adekvatnije iskoristi mreža postojećih osnovnih škola ili drugih objekata u školstvu što bi uzrokovalo i racionalizacije određenih zajedničkih troškova, a brojne male općine, uz značajno niža ulaganja, u kratkom vremenu organizirale bi predškolski odgoj na svom području. Predloženo rješenje je dvostruka dobit za male ruralne sredine – škola opstaje, a vrtić nastaje - predlaže Panenić. Vjeruje kako će zbog potreba intenzivnijeg širenja predškolskih programa doći će do manjka raspoloživog broja odgajatelja u sustavu.

- Osim uvođenja dodatnog stipendiranja za studijske programe ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja i povećanje redovnih upisnih kvota, trebamo razmišljati o razvoju sustava prekvalifikacija za osobe srodnih zvanja koje bi mogle steći kvalifikaciju odgajatelja. Nacionalnim zakonskim okvirom treba ujednačiti plaće djelatnika predškolskog sustava - jer trenutno za isti posao se ne dobiva ista plaća na razini države, a s obzirom na uvjete rada i razmišljati o uvođenju beneficiranog radnog staža – zaključuje Panenić.

Video: Prosvjed učitelja i profesora

RBA
INVESTIRANJE JE PRIRODNO
Kako je to živjeti pored Dunje? U svakom slučaju, potaknula me na razmišljanje – koji je moj cilj?

A1 izdvaja za Vas

  • DOBARDAN:

    Možda ti gradovi i općine imaju djece za jedan solidniji vrtić!

  • beki1:

    Znam škole koje su dobile i sportske dvorane a sada se zatvaraju. Tvornice ljudi, pa će onda biti i vrtića.

  • Grebza:

    Koga briga za vrtiće.......glavno da imaju načelnike, pomoćnike, zamjenike, tajnice, službene aute......