Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 133
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Neurofeedback

Zašto se sve više roditelja odlučuje za UMO igraonicu i što je to neurofeedback?

UMO Neuroscience
Foto: Davorin Višnjić/PIXSELL
1/4
13.05.2019.
u 10:16

Cilj terapije neurofeedbackom je da se kroz opuštanje i smirivanje mozga pa zatim i organizma i postiže bolji fokus i koncentracija uz ulaganje manjeg mentalnog napora, no na početku, nakon 45 minuta treninga dijete može osjetiti iscrpljenost

U udobnoj čekaonici UMO igraonice je nekoliko šarenih fotelja i ploča s imenima na kojoj piše pronađi svoje ime i uzmi poklončić. Na drugom panou dječji umjetnički radovi, šarena srca, stablo, brodovi i rakete… U jednoj od fotelja sjedi dječak zagledan u mobilni telefon.

- Ja sam prvi put tu, jesi li ti već dolazio? Kako je? – pitam ga.

- Super je, dođe teta Josipa i igramo igre, vozim autić i skupljam bodove, igramo i duge igre, zabavno je – spremno odgovara.

Ja zapravo nisam došla na igranje, ali htjela sam čuti iskustvo iz prve ruke. Čekam osnivača tvrtke UMO Neuroscience Marina Maletića, koji je pokrenuo UMO igraonicu – Dječji neurofeedback centar.

Foto: Davorin Višnjić/PIXSELL

U njegovom uredu prvo upada u oči električna gitara postavljena na stalku, nešto što se prilično rijetko viđa u uredima. Pitam ga kako je sve počelo, kako je došao na ideju igraonice koja će neurofeedback metodom pomagati djeci s poremećajima u pažnji i ponašanju. I naravno, što je uopće neurofeedback. Vrlo brzo smo došli i do toga zašto je tu svoje mjesto našla i gitara.

- Kako to često biva, za neurofeedback metodu saznao sam jer jedno od moje troje djece imalo problema s poremećajem pažnje. I ja sam bio skeptičan na početku, ali prvi rezultati i pomaci na bolje postali su vrlo brzo vidljivi. Kako smo svi bili zadovoljni, i mi kao roditelji i dijete, naše iskustvo se spontano pretvorio u posao. Naprosto, rodila se ideja da se to treba učiniti pristupačnije širem krugu ljudi. Dodatno, misao vodilja nam je bila da priču koncipiramo kao igraonicu kako dijete ne bi osjećalo dodatno opterećenje i averziju od same spoznaje da ide psihologu koji će mu ‘popravljati mozak’, što je nepotreban stres za dijete. Zato smo se odlučili da priču posložimo kao igraonicu gdje će dijete voljeti odlaziti, a zapravo mu se kroz tretmane pomaže – objašnjava.

- I sam sam probao terapiju neurofeedbackom jer sam htio shvatiti gdje šaljem dijete. Nakon nekoliko tretmana doživio sam zaista veliku promjenu u kvaliteti mog fokusa. To se najviše osjetilo u mojoj svirci, jer mi se napokon, nakon godina i godina događati da odsviram pjesmu bez greške. Na žalost, ni neurofeedback nije od mene napravio muzičara, ali mi je pokazalo stvarni potencijal metode.

- Sama neurofeedback metoda otkrivena je i počela se primjenjivati još šezdesetih godina, koristila se u obuci astronauta i pilota radi poboljšanja fokusa i koncentracije. U međuvremenu je napravljeno mnogo istraživanja kojima je potvrđena terapijska učinkovitost. Prvenstveno, riječ je o metodi terapije koja pomažu djeci s poremećajem pažnje, odnosno ADHD-om i kao komplementarna terapijska metoda za djecu s problemima u ponašanju te kao komplementarna metoda kod djece s poremećajima iz spektra autizma. Važno je naglasiti da neurofeedback nije lijek za autizam jer lijeka za autizam još uvijek nema. Međutim, ono što kroz terapiju neurofeedbackom postižemo jest da dijete znatno bolje funkcionira i snalazi se u svakodnevnim aktivnostima, bolje kontrolira svoje ponašanje i raspoloženje, a primjetna su poboljšanja u izražavanju i komunikaciji – objašnjava Maletić.

Uskoro nam se pridružuje i teta Josipa s početka priče. Josipa je psiholog po struci, neurofeedbackom se bavi pet godina, a dio je Umo tima od samog početka. U tom je periodu je prošla mnoštvo edukacija iz područja neurofeedbacka i biofeedbacka. Te edukacije su uključivale i treninge i rad na analizi EEG signala, superviziju s vodećim svjetskim stručnjacima za neurofeedback, a najviše je radila s djecom s poremećajima pozornosti (ADD/ADHD), poteškoćama iz autističnoga spektra te drugi specifičnim poremećajima učenja te drugim teškoćama.

- Kada nam dijete dođe na inicijalnu procjenu, napravimo inicijalno snimanje EEG-a kojom mjerimo amplitude moždanih valova i tražimo odstupanja. Prema nalazu prilagođavamo terapiju svakom djetetu. Neurofeedback terapijska metoda priznata je i koristi se u službenoj medicini. Mnogo djece kreće na neurofeedback po preporuci psihijatara i neurologa, a osobito nas veseli što nam većina novih dolazi po preporuci zadovoljnih korisnika terapije – priča nam Maletić.

UMO Igraonica je dio evolucije projekta UMO headset za povećanje fokusa i kreativnosti, koji je dijelom financiran u okviru poziva financiranog iz Operativnog programa konkurentnost i kohezija, Europskog fonda za regionalni razvoj, koji je odobrilo Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta putem Otvorenog poziva na dostavu projektnih prijedloga Inovacije novoosnovanih MSP. Kako je obilježje svakog istinski inovativnog projekta nužnost prilagodbe reakcijama tržišta, tako je i naša izvorna ideja s vremenom obogaćena. Putem smo shvatili da put za omasovljenje neurofeedbacka nije pakiranju u jednostavno dostupan gadget, već u infrastrukturi koja će omogućiti najkvalitetniju provedbu samog neurofeedbacku za određenu svrhu. Tek kada se koristi u sklopu šire osmišljenog sustava, praktičan i elegantan headset dobija pravi smisao. Sada kada smo ovladali tehnološkom komponentom predstoji nam još teži posao prilagodbe određenim korisničkim skupinama. Veliki uspjeh koji smo napravili s Umo igraonicom, je zaista ohrabrujuć i daje nam motiv da još s većim žarom krenemo u daljnje inovacija. Dodatan razlog za optimizam je i činjenica što nam, iako je Umo igraonica orijentirana primarno na djecu s određenim ponašajnim problemima, sami nam dolaze odrasli ljudi koji žele raditi na sebi, kao i studenti kojima je dosadilo griješiti na ispitima na stvarima koje znaju – kaže Maletić.

Ipak, prva reakcija na cijelu priču je nekada i skeptična.

- Znaju nam doći roditelji s djecom kod kojih je prepoznat poremećaj pažnje i reagiraju na način – pa dijete je živo, takav sam i ja bio kao mal ii što mi fali. Njih obično pitamo misle li da bi im bilo lakše u životu da su određena ponašanja i reakcije naučili bolje kontrolirati. Na to i sami priznaju da bi mnogo toga u životu bilo lakše – priča teta Josipa, koja će ubrzo postati prvi neurofeedback stručnjak u Hrvatskoj s međunarodnim certifikatom organizacije Biofeedback Certification International Alliance.

U UMO igraonici trenutno radi ukupno pet trenerica koje su po struci psihologinje i stručnjakinje iz područja edukacijske rehabilitacije. Ono što je specifično za UMO igraonicu jest to da se terapija prilagođava individualnim potrebama djeteta pa se osim neurofeedbacka koriste tehnike iz kognitivno bihevioralne terapije. Izrazito nam je važna i suradnja s roditeljima koji i sami moraju aktivno sudjelovati u radu s djetetom kod kuće.

Iako zvuči kao nešto iz filmova znanstvene fantastike, koncept je jednostavan. Svaki trening traje 45 minuta. Dijete sjeda u fotelju pred ekran i stavljaju mu se po jedna elektroda na svaku ušnu resicu i jedna na glavu kojima se prate amplitude moždanih valova. Jedan od primjera neurofeedback terapije je videoigra u kojoj dijete vozi autić. Ako mu počne padati koncentracija, auto u igri usporava, a ako drži koncentraciju vozi brže i pritom skuplja bodove. Redovitom vježbom i terapijom mozak se sam kondicionira i ispravlja poremećaj pažnje ili padove koncentracije.

Iako je mozak i njegovo funkcioniranje i dalje neistraženo područje, on je i dalje organ na čije se funkcioniranje u određenoj mjeri može utjecati, može ga se trenirati. Moždani valovi su u svojoj suštini sinkronizirana električna aktivnost neurona na određenim frekvencijskim područjima. Moždani valovi odraz su specifičnih mentalnih stanja, a neki obrasci moždanih valova mogu biti manje ili više poželjni za određene mentalne aktivnosti. Istraživanje povezanosti određenih obrazaca moždanih valova i našega ponašanja pokazalo je da se upravo specifični obrasci valova mogu povezati s određenim poteškoćama.

Primjerice, djece koje imaju poteškoće s pozornošću i hiperaktivnosti (ADD/ADHD) postoji više sporih (theta) i manje brzih (beta) moždanih valova u frontalnim i središnjim regijama mozga, i na temelju tih podataka primjenjuje se određeni protokol za njihovu regulaciju.

Prvi inicijalni pregled je besplatan jer zapravo služi tome da se ustanovi je li dijete ili osoba uopće dobar kandidat za metodu neurofeedbacka. Jedan od slučajeva u kojima su osobito oprezni su djeca ili ljudi s dijagnozom epilepsije.

- Iako je prva klinička primjena neurofeedbacka bila namijenjena za tretiranje epilepsije i postoji razrađen protokol koji pomaže u smanjenju motoričkih napadaja, mi smo u tom području jako oprezni i ako nam dođu djeca ili odrasli s dijagnozom epilepsije tražimo odobrenje neurologa, kao i da je EEG nalaz uredan zadnjih šest mjeseci te da u tom periodu nije bilo napadaja, jer ne želimo riskirati da blinkanje ekrana ili zvuk izazove napadaj – pojašnjava.

Cilj terapije neurofeedbackom je da se kroz opuštanje i smirivanje mozga pa zatim i organizma i postiže bolji fokus i koncentracija uz ulaganje manjeg mentalnog napora, no na početku, nakon 45 minuta treninga dijete može osjetiti iscrpljenost.

- Nerijetko izlaze i govore mami: bilo je super, ali sad sam jako gladan. Pojeo bih četiri pet peciva, smije se Josipa.

Sadržaj omogućilo Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta (UMO igraonica – Dječji neurofeedback centar).

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije