Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 5
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
TJEDNA INVENTURA

Titranje gazdi globalnog sela

22.09.2006.
u 13:20

SUBOTA 16. 9.
Moj je auto moj pištolj
U manje-više svim hrvatskim krajevima bilo je u prošlosti, a i sada ima – sporova, pa i krvavih, oko zemljišta i međa. No kako se do zemljišta, ako nije građevinsko, sve manje drži, ti su se sporovi prenijeli na  asfalt: dragocjene “njive” postale su gradske ulice i parkirališta, a na tim urbanim parcelama vriju ruralne maloposjedničke strasti. Kolnik je samo za me, parking također – svatko od nas ima bar malo od tog vozačkog egoizma. Ispred trgovačkoga centra King Cross u Zagrebu, u Škorpikovoj ulici potrošačkog obilja, zbog  prednosti na izlazu s parkirališta zakrvila su se dva vozača, jedan (policajac u civilu) potegao je pištolj, a drugi je, teško ranjen u glavu, završio u bolnici. Pošavši u nabavu, zacijelo nisu sa sobom ponijeli zle nakane, ali su ponijeli svoje “sveto pravo” na nepovredivo mjesto i prolaz za svoje “ja” okovano u limenom fetišu. Ako istog trena kad to želimo na cesti ili parkiralištu nemamo komoditet za svoj auto, osjećamo kao da nam je život ugrožen, baš kao što nam je sjaj našeg metalnog ljubimca važniji od našega vlastita izgleda, i baš kao što ogrebotinu na njemu teže podnosimo nego ozljedu na vlastitu tijelu. Otud vozački “svjetonazor”: moj je auto moj pištolj!

NEDJELJA 17. 9.
Papa bez vojske i oružja
Jedan je novinar u povodu prosvjeda što ih je u islamskom svijetu izazvala jedna rečenica iz Papina predavanja u Regensburgu napisao: “Tragikomično je što poprilično mnoštvo muslimana u svijetu i ne zna što je Papa zaista rekao, a kamoli u kojem kontekstu.” Papa je ipak danas izrazio žaljenje: “Ožalošćen sam zbog reakcija na govor koji sam održao u Njemačkoj, a koji muslimanski vjernici smatraju uvredljivim”. Ratzingerovo je predavanje bilo elitističko, za profesore i studente, i po svojoj je naravi neizmjerno udaljeno od zloduha medijskog senzacionalizma koji ga je predao na svjetsko razapinjanje. Sukob Zapada i islama ponajmanje je religijski, u njemu su presudni nafta i oružje, pri čemu su udio, moć i utjecaj Vatikana, Pape i katolicizma ograničeni isključivo na moralne apele. Papa i Vatikan ne ubijaju, nemaju ni vojsku ni oružje, ne okupiraju islamske zemlje, u njima ne svrgavaju i ne postavljaju državnike niti im nameću “demokraciju.” Ta jednostavna istina postaje zamršena kad se iz konteksta izvadi jedna rečenica koja nevinog Papu postavi u središte najvećega svjetskoga sukoba. Stoga ne bi bilo čudno da su za tu rečenicu bili zainteresirani ne samo muslimani nego još više i Papini protivnici na Zapadu!

PONEDJELJAK 18. 9.
Hrabrost krčme, bijeda taštine
Evo rečenice iz opće pismenosti: Svijet je globalno selo. Zašto se ne kaže da je globalni grad? Bit će zato što je selo temeljni oblik ljudske zajednice, a bit će i zato što u društvenoj prirodi čovjeka grad ništa nije promijenio. Iz odnosa u selu može se pročitati sva svjetska politika. Svako selo iz prošlosti imalo je priču o bogatašu kojega su se svi bojali zbog njegove zloće i moći, kojega nitko nije volio, ali su svi htjeli biti u njegovoj milosti. Malo tko danas u svijetu ima razloga voljeti najvećeg despota globalnog sela, američkog predsjednika Busha, ali gotovo svaki svjetski državnik čezne za njegovim društvom. Navodni ili stvarni spor Mesića i Sanadera oko njihova ovotjednog boravka u Americi i oko toga tko će biti bliže Bushu, te golemo zanimanje za zakulisne pojedinosti toga spora, pokazuju kako Hrvatska u svojoj malenkosti hoće biti još manja plazeći pred veličinom Amerike i njezina predsjednika. Uostalom, otkud toliko čeznuće Mesića za Bushom kad nitko tako žestoko kao on nije optužio Ameriku zbog okupacije Iraka i kad u oba svoja mandata hrvatsku politiku usmjerava protuamerički? Otkud ako ne iz junačenja tipa: u seoskoj krčmi hrabar, pred gazdom sela ponizan do nepostojanja.

UTORAK 19. 9.
Zašto je manje hrvatskoga
Prosvjeduju jezikoslovni stručnjaci, metodičari nastave i nastavnici (zasad – bez iznimke!) protiv smanjenja broja sati hrvatskoga jezika sa šest na pet u prva četiri razreda osnovne škole. Razlozi: pismenost je u Hrvatskoj loša, hrvatski je potreban za učenje svih drugih predmeta, jezik je identitet naroda i zemlje, nigdje u Europi u nižim razredima nema manje od šest sati materinskoga jezika. Pokušavam dokučiti zašto  je Primorčevo Ministarstvo donijelo tu odluku. Bit će iz uvjerenja da nam toliko hrvatskoga nije potrebno kad sve imamo izvana – od vlasnika banaka, Ine, HT-a, Plive, hotela i mnogih drugih nekretnina do odjeće, obuće, mesa, mlijeka, voća, salame i druge robe koju uvozimo. Nadmoć stranoga i stranaca određuje naš mentalitet: motiv za njegovanje materinskog jezika slabi nestankom materinskih dobara. Svjedoci smo apsurda nad apsurdima: ista država  koja sve vrijedno prodaje strancu i  koja dopušta da se sve uvozi sročila je parolu: “Kupujmo hrvatsko!” Ista država koja govori o hrvatskom identitetu smanjuje broj sati hrvatskoga u osnovnoj školi. Što će nam hrvatski kad gubimo sebe i svoju zemlju!? Što će nam nacionalni jezik bez nacionalnog sadržaja!?

SRIJEDA 20. 9.
Sjaj slave u susjedstvu groba
U modi je pobuna protiv mode. Protiv djevojaka koje se izgladnjuju da bi dospjele na manekenske piste. Koja neprirodnost: ljudi jedu da žive, one koketiraju sa smrću da bi uspjele! Bezbrižnost sve više napušta svijet, a neurotična misao na uspjeh useljava se u sve mlađe naraštaje. Tko ne obećava uspjeh čim prohoda, osuđen je na propast. Jedno dijete pripremaju za najboljeg informatičara, drugo za najboljeg nogometaša, treće za ljepoticu, četvrto za pobjednika u reality showu, peto za TV-voditeljicu, šesto za najbolju manekenku... Djevojke koje ne jedu utjelovljuju svijet koji sve manje prihvaća sam život kao dobitak od Boga pa ga sve više žrtvuje za slavu. Naše je tijelo naša tradicija, pamćenje mnogih tijela koja su mu prethodila, onoga što ih je određivalo i oblikovalo, pamćenje načina opstanka, mijena i prilagodbi. Napad na to tijelo napad je i na tu tradiciju –  nimalo neobičan u vremenu rušilačkog pohoda na tradicionalni moral i vrijednosti. Ratna krvoprolića u Iraku i drugdje, takozvani sukob civilizacija, smrt jednih kao cijena opstanka drugih, to udvaranje svjetskog sjaja groblju u susjedstvu – pripada istom duhu vremena kao i napad manekenki na vlastiti život radi uznesenja u njegov prazni smisao.

ČETVRTAK 21. 9.
Nije kuća kutija šibica
U Rogoznici se ruše bespravno sagrađene kuće. Svi uživamo jer u svima ima nečeg rušilačkog i nekog veselja zbog nevolja bližnjih. Država pokazuje autoritativnost, mediji imaju temu, likuju urbanistički i ekološki čistunci, igramo kolo nacionalne katarze. No jesu li krivi (samo) vlasnici tih kuća? Što su radile inspekcije i općinari dok su građene? Zašto su prostornim planovima i potvrdama o građevinskom zemljištu ljudi poticani na gradnju? Zašto se s geslom “reda mora biti” čekalo dok je nered pravljen, jer kuća se ne može sakriti kao kutija šibica? Preko tih pitanja prelaze – državni bageri. Ali prelaze i preko obiteljskih sudbina uime očuvanja okoliša za ugrožavanje kojeg je i država kriva. Ona mora platiti cijenu postupaka svojih lokalnih varalica ili nesposobnih općinskih tijela koja su ljude obmanula. Rušenje je bez naknade opravdano gdje je zakon izigran, ali ne i gdje su invalidnošću vlasti izigrani vlasnici kuća. No država je i prema tim svojim građanima uz obalu okrutna – dok je blagonaklona prema strancima koji dobra na toj obali i samo more sve više kupuju i prisvajaju. Zašto država ne ide bagerima na mreže talijanskih ribara koji ulove godišnje 250 milijuna eura i u moru prave ekološku katastrofu?

PETAK 22. 9.
Tko bi s Račanom na ulicu
Nacija može odahnuti. U povodu budimpeštanskih nereda Ivica Račan je izjavio: “I Sanader obmanjuje javnost, ali mi narod nećemo izvesti na ulicu”. Kad bi ipak, ne dao Bog, odlučio izazvati ulične prosvjede, mogao bi računati na niz društevnih i zemljopisnih skupina. Na radnike kojima je ukinuo i ono malo zakonskih prava koja su imali. Na umirovljenike kojima nije vratio dug. Na branitelje kojima je je dokidao “lažne invalidnine”. Na nezaposlene koje je ostavio izgubivši vlast. Na Istrane kojima je Savudrijsku valu htio darovati Slovencima. Na Dubrovčane čiji je hotel Excelsior, vrijedan 100 milijuna maraka, svome prijatelju Goranu Štroku poklonio za milijun maraka. Na Riječane kojima je sanirao “Lenac” punivši privatne račune prijatelja Vrhovnika... Tko je još ostao? Pa za njim bi pošle i tisuće političkih zatvorenika kojima je njegova komunistička vlast punila Stare Gradiške, Gole otoke i Lepoglave!  I na kraju, što je kod Račana uvijek na kraju: za njim bi i cijeli narod kojeg je zadužio kao nitko nikad nijedan narod u povijesti. Gle, zaboravih narkomane koje je ohrabrivao priznanjem da je pušio marihuanu! Zaboravih i Račanom drogiranog Budišu, koji je već na ulici!

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije