Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Hrvatska svijetu

Skoko: Vrijeme meke moći: jesmo li spremni šarmirati svijet?

Prirodu smo naslijedili u 7. stoljeću kad smo i došli, baštinu kroz stoljeća od predaka. Ne hvalimo se samo onim što smo bili. Pokažimo za što smo sad sposobni
09. travnja 2021. u 19:09 2 komentara 488 prikaza
Pogledajte galeriju 1/3

Čime se Hrvatska i Hrvati u svijetu mogu hvaliti i dičiti, a čega bi nas eventualno trebalo biti sram, odnosno na čemu bismo trebali poraditi kada se predstavljamo drugima te kakvu ulogu u svemu tome imaju naši inovatori i znanstvenici, u svom je predavanju “Brendiranje Hrvatske kroz ljude: važnost, inovativnost i kreativnost’’ pojasnio Božo Skoko, sveučilišni profesor na Fakultetu političkih znanosti.

'Hrvati koji danas mijenjaju svijet' Igor Rudan: Iznenadit ćemo se što će medicina sve moći za 20-30 godina

– Proteklih smo godina jako puno govorili o brendiranju Hrvatske njezinom prirodom i mislim da smo u tome bili poprilično uspješni budući da je još uvijek prva asocijacija na Hrvatsku u zemljama Europske unije pridjev “lijepa”. Međutim, u sklopu ove konferencije želio bih da razmišljamo o tome možemo li Hrvatsku brendirati inovativnošću i kreativnošću odnosno ljudima – rekao je Skoko na početku izlaganja.

Istraživanja su, nastavio je, jasno pokazala da ona zemlja koja ima bolji imidž u međunarodnim odnosima i javnosti može i lakše profitirati izvozom svojih proizvoda, privlačenjem stranih investicija, turista, talentiranih ljudi, ali i predstavljanjem svoje kulture i svojih vrijednosti.

Švedski primjer

Još u prošlom stoljeću se ulaganje u imidž smatralo ulaganjem u dodanu vrijednost, ali u današnje doba to se smatra nečim što se podrazumijeva. Ona država koja sustavno ne upravlja svojim identitetom i imidžem jednostavno neće biti priznata i poštovana u međunarodnoj javnosti niti će moći zaraditi na svemu onome što radi. Danas identitet doživljavamo kao svojevrsnu ekonomsku kategoriju.

ANITA LACMANOVIĆ SAP više nije tu samo da ponudi softver, tu smo i da savjetujemo tvrtke o transformaciji

Prema zadnjem istraživanju Forbesa iz 2019. godine, Švedska je najuglednija zemlja svijeta. Zašto? Upravo zato što su ljudi diljem svijeta izrazili najveću spremnost za život i rad u toj zemlji, kao i najveće poštovanje prema njoj. Ona je percipirana kao zemlja visokog životnog standarda, dobrog života, visokih socijalnih i radnih prava, dobre proizvodnje i industrije, prijateljskih ljudi, zemlja kojom se dobro upravlja, a ono što je posebno važno za današnju konferenciju – zemlja inovativnih ljudi. Naravno da se to nije dogodilo slučajno, Švedska je 2007. godine u istraživanja i razvoj izdvojila 3,8% BDP-a. Time je vrlo brzo dospjela među pet najinovativnijih zemalja svijeta.

Poznati američki teoretičar i diplomat Joseph Nye, koji je bio dekan na Harvardu, napisao je da u 21. stoljeću neće više dominirati veličina zemlje, broj stanovnika niti ekonomska ili vojna snaga, nego snaga šarma i karizme. U kojoj mjeri je neka zemlja sposobna šarmirati svijet da postane uzor i koliko su drugi spremni slijediti je u pojedinim područjima. Rekao je da će u 21. stoljeću nacionalne priče postati jedna vrsta valute. Upravo zbog toga, kad govorimo o brendiranju Hrvatske, moramo razmisliti o tome ima li Hrvatska uspješnu priču koja će biti globalno atraktivna.

Pad u obrazovanju i znanosti

To se naziva i mekom moći. Postoje i globalni indeksi meke moći, a Hrvatska je prema indeksu Brand Financea u 2020. godini pala u svim pokazateljima u odnosu na prethodnu godinu. Najmanje smo pali na razini ugleda ljudi i njihove vrijednosti, a najveći pad doživjeli smo u obrazovanju i znanosti. U toj kategoriji pali smo s 38. na 64. mjesto. Oni su ove godine uveli posebnu kategoriju, a to je učinkovitost zemalja u borbi protiv pandemije COVID-19, a Hrvatska je u tome na neslavnom 64. mjestu. Usporedbe radi, Srbija je na 43. mjestu. Hrvatska jedino nije pala u kategoriji ljudi i vrijednosti. Dakle, Hrvati su i dalje percipirani kao gostoljubivi, vjerodostojni, srdačni, otvoreni, inovativni, tolerantni. U tome smo zadržali 37. mjesto. Usporedbe radi, Izraelci su na 47. mjestu, Slovenci na 50., Poljaci na 51.

Ilustracija DJELATNOSTI KOCKANJA I KLAĐENJA U deset godina tvrtkama su udvostručeni prihodi, a prosječna plaća je porasla za 48,2 posto

Kada govorimo o globalnom utjecaju Hrvatske i njezinoj tzv. mekoj moći, onda možemo iščitati da su Hrvati najveća vrijednost Hrvatske. Tu govorimo i o našim znanstvenicima, sportašima, inovatorima, poduzetnicima, ali i manje poznatim osobama koje ljudi susreću kada dođu ovdje, u dijaspori ili bilo gdje u svijetu.

– Dakle, da zaključim, najveći hrvatski aduti u brendiranju su ljudi, priroda i baština. Međutim, kada govorimo o te tri kategorije, onda moramo voditi računa o tome da kreativnost i inovativnost ljudi možda najbolje predstavlja duh sadašnje države, aktualne zajednice. Zašto? Prirodu smo naslijedili ovdje kada smo došli u 7. stoljeću, kulturnu baštinu naslijedili smo od naših predaka, a inovativnost i kreativnost ljudi govori o konkurentskoj sposobnosti danas. Upravo ta dva segmenta ponajviše utječu na razinu meke moći i utjecaja u svijetu. Moramo pokazati da smo dostojni nasljednici onih velikana koji su predstavljeni na Večernjakovoj izložbi, moramo pokazati da smo mudri baštiniti ovaj predivni djelić zemlje koji smo i mi dobili u baštinjenje i moramo pokazati što smo danas napravili. Nemojmo se samo hvaliti onim što smo bili, već pokažimo ono što smo sposobni napraviti danas – zaključio je Božo Skoko.

Tatjana Jurić
skrenula pozornost
Tatjana Jurić progovorila o teškoj bolesti: 'Ponekad se čini da nikada neće proći i da si prepušten sam sebi'
Električni automobili
NOVA ERA
Jeste li spremni za vožnju prema električnoj budućnosti
  • slavenZadravec:

    Treba biti realan. Stalno pozivanje na ugledanje u nekakve švedske modele je smiješno. Za švedski model su potrebni šveđani.

  • Barbasmora:

    Sta ce nama meka moc kad nama triba ona tvrda!? opet komunjare nesto muckaju!