Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 107
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
VELIKI BROJ POGINULIH

Prometni stručnjak pobrojao što Hrvatska treba poduzeti zbog crnih brojki na cestama

nesreća tramvaj
Neva Zganec/PIXSELL/Ilustracija
VL
Autor
Vecernji.hr
03.07.2025.
u 07:34

Između ostalog naglašava povećanje broja nadzornih kamera i uvođenje objektivne odgovornosti za prometne prekršaje, a koji bi prepolovili broj poginulih na hrvatskim cestama.

U 2025. na hrvatskim cestama poginulo 133 osoba, devet posto više nego u istom razdoblju lani, piše prometni stručnjak Željko Marušić koji je objasnio što Hrvatska treba poduzeti zbog tako crnih brojki. Između ostalog naglašava povećanje broja nadzornih kamera i uvođenje objektivne odgovornosti za prometne prekršaje, a koji bi prepolovili broj poginulih na hrvatskim cestama. Nadalje, Marušić je pobrojao detaljno što treba poduzeti. 

1.Utemeljiti Agenciju za sigurnost cestovnog prometa u sklopu Ministarstva prometa, koja bi bila odgovorna za funkcionalnost i sigurnost cestovnog prometa.

2. Bitno povećati izvjesnost kažnjavanja! Za to je najvažnije ceste, posebice opasna mjesta, premrežiti radarskim kamerama te početi koristiti dronove za nadzor poštivanja prometnih propisa, uvesti uvesti mehanizam objektivne odgovornosti (kaznu prvenstveno plaća vlasnik vozila) te povećati učinkovitost i kvalitetu pravosudnog sustava, stoji u objavi na Autoportalu

3. Zabraniti promet gospodarskih  vozila mase veće od 7,5 tona na svim državnim i županijskim cestama za koje postoji postoji alternativa u korištenju autocesta.

4. Od 1. studenoga (!) do 15. travnja za sva osobna vozila na cestama u RH uvesti obvezu korištenja zimskih guma te zabraniti korištenje lanaca za osobna vozila. Na kupnju guma uvesti povrat PDV-a do visine PDV-a na računu za godišnje servisiranje vozila u bilo kojem legalnom servisu, uz uvjet da se vozilo servisira barem jedanput godišnje.

5. Poticati kupnju sigurnih vozila i demotivirati kupnju i vožnju nesigurnim vozilima. Trošarinu (PPMV) i godišnji porez na vozila (do 10 godina starosti) za nova vozila koja imaju pet zvjezdica za sigurnost po Euro-NCAP sustavu smanjiti za 50 posto, a ako imaju i sustav autonomnog kočenja, ukinuti. Na stara i nesigurna vozila, otklonom od štetnog populizma i političkog marketinga, uvesti progresivni malus.

6. Za vozila s motorom snažnijim od 150 kW (204 KS) uvesti stupnjevito progresivno povećanje cijene obveznog autoosiguranja, koja bi za vozila s više od 500 kW (680 KS) bilo deseterostruko skuplje nego sada.

7. Uvesti mehanizme “mladog vozača” do navršene 24. godine, za koje bi vrijedilo ograničenje snage vozila od 70 kW (95 KS) do 21. godine i 85 kW (116 KS) do 24. godine, samo za privatne vožnje u privatnim vozilima (ne i za gospodarski promet) i “privremene vozačke dozvole”, uz definiranje uvjeta (sigurnog ponašanja u prometu) za dobivanje trajne vozačke dozvole.

8. Nastaviti unaprjeđivati cestovnu infrastrukturu, s dva prioriteta. Prvo, raskrižja ubuduće prioritetno rješavati denivelacijom ili kružnim tokovima, a ostala opremiti vibracijskim uspornicima, semaforima i radarskim kamerama. Drugo, zabraniti postavljanje električnih stupova i stupova javne rasvjete uz ceste izvan grada, a postojeće planski zamjenjivati podzemnom mrežom i visećom rasvjetom, zabraniti sadnju stabala uz ceste te izgradnju armiranobetonskih mostića i betonskih prilaza preko uzdužnih odvodnih kanala, bez posebnih prometnih projekata, koji bi, u slučaju njihove opravdanosti/potrebe, prilagodili cestovnu infrastrukturu – ograničenje brzine, radarske kamere, uspornici, zaštitne ograde…

Također, na povećanje sigurnosti cestovnog prometa najviše bi utjecalo povećanje izvjesnosti kažnjavanja za počinjene prometne prekršaje u cestovnom prometu. Na to se može utjecati s dva skupa mjera:

a) Povećanje broja radarskih kamera na hrvatskim cestama:
– stabilnih, na svim opasnim mjestima (raskrižjima, brzim dionicama, pred opasne zavoje, urbanim područjima
– premjestivih, koje se postavljaju ‘ad hoc’ na temelju operativnog plana prometne policije i rada prometnih patrola
– uvođenja kontrolnih dronova s certificiranom opremom za bilježenje prometnih prekršaja (brzina, razmak, vezivanje, puna linija, crveno svjetlo)

b) Povećanje učinkovitosti pravosudnog sustava, s najvažnijim mjerama:
– uvođenje objektivne odgovornosti za prometne prekršaje. Kazne za prometne prekršaje prvenstveno i odmah bi se naplaćivale od vlasnika motornog vozila (fizičke ili pravne osobe), a osiguranje plaćanja osiguralo bi se ovrhom na motorna vozila. Ako vlasnik nije vozio, odnosno izjavljuje da nije vozio, kazna bi se potom naplaćivala od vozača, a vlasniku refundirao iznos tek nakon realizacije plaćanja.
– za počinjena kaznena djela u cestovnom prometu (obijesna vožnja, izazivanje tragične prometne nesreće…) vozilo bi se oduzimalo neovisno o tome tko je vlasnik vozila (fizička ili pravna osoba).

Ključne riječi

Komentara 1

BA
Ban75
09:53 03.07.2025.

I nadzirati i kažnjavati firme koje rade na cestama jer postave znakove ograničena i kada se ne radi, ili znakovo ostaju mjesecima nakon završetka znakova. Drugo, preispitati stručnost i ujednačiti kriterije za postavljanje ograničenja brzine. Vrlo često su ograničenja bez logike i izmjenjuju se svakih 100 metara, a uvjeti isti. Sve u svemu, rezultat je da više nitko ne vjeruje znakovima pa se ljudi voze po osobnoj procjeni.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja

Pretplata