Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 23
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
HRVATSKI U ŠKOLI

Prijeti nam još veće neznanje

Arhivska fotografija
import
20.10.2006.
u 13:37

Hoće li se ionako niska razina opće jezične kulture u Hrvata još sniziti zbog odluke Ministarstva obrazovanja da se broj nastavnih sati materinskog jezika u osnovnoj školi smanji? Hrvatski su intelektualci, kulturne i stručne ustanove odreda složni u odgovoru: hoće!
 Skidanje u prosjeku 16 kg papira različita sadržaja s dječjih kralježnica  preporučuje Stjepan Čuić  može se riješiti, ali ne na štetu hrvatskoga jezika. Koji je razlog škole ako nije na hrvatskome jeziku? Možemo reducirati satnicu, ali onda reducirajmo nastavne jedinice: oslobodimo djecu bubanja napamet telefonskih brojeva, makar ti brojevi bili i rođendani klasika.

 U nedavnom priopćenju Hrvatskog kulturnog vijeća  kaže Hitrec  piše da je smanjenje satnice hrvatskog jezika u prva četiri razreda osnovne škole suprotno hrvatskoj školskoj tradiciji i suvremenoj europskoj praksi. Umjesto da smanjuje broj sati materinskoga jezika, Ministarstvo je moglo upozoriti Vladu da u hrvatskoj tradiciji preteže riječ naobrazba, dakle početi od svojih vrata.

A kako bi intelektualci opisali našu jezičnu kulturu i što im najviše bode oči kao primjer nepismenosti, jezičnog neznanja i(li) nepoštovanja hrvatskoga jezika?
 Nikako. Stanje je takvo da se može opisati samo na češki način, dakle humoristički  ironizira Čuić.  Mediji rabe od sto do petsto riječi, političari i manje. Kod političara je to još i razumljivo jer oni nužno traže riječi kojima bi nešto obećali a da ih pravno ne obvezuje, ali mediji ne bi smjeli narodu nametati nekakav reducirani hrvatski, dakle neki esperanto.

 Ako predsjednik RH ne vlada dobro hrvatskim jezikom  dodaje Hitrec  ako predsjednik Vlade "sačekuje" tko će mu što izvana naložiti, ako se Ministarstvo kulture godinama nije oglasilo o stanju hrvatskoga jezika, a Ministarstvo znanosti ukida hrvatske nazive predmeta (geografija umjesto zemljopisa), ako u medijima vlada programirani kaos, onda treba lupiti šakom po stolu i uvesti red. A red se uvodi zakonom. Dakle, bez Zakona o hrvatskom jeziku sve će ostati kao što jest: na izjavama i priopćenjima ogorčenih.

Što pak najviše ugrožava opstojnost hrvatskoga jezika?
 Najveća opasnost dolazi  vjeruje Čuić  od bulevarskog tiska, od općeg neznanja, od deprimiranja čestitih ljudi u osnovnim i srednjim školama koji nastoje kod djece razviti osjećaj za jezik, za njegovo značenje, za razumijevanje svijeta preko jezika. Standardni je jezik nenadomjestiv, obrana od vulgarizacije jest standard. I to da svi udžbenici, a ne samo oni za hrvatski i književnost, budu pisani standardom.

 Upravo smo svjedoci balkanizacije hrvatskoga jezika  tvrdi Hitrec  koja se provodi zloslutnim čišćenjem kroatizama i povratkom na novosadski pravopis. Riječ je o agresiji na posebnost hrvatskoga jezika. S druge strane, biće hrvatskoga jezika razara se anglizmima, ne samo u leksiku nego i u sintaksi. No, ono što najviše ugrožava opstojnost hrvatskoga jezika jest nehaj Hrvata. Bitka protiv toga nehaja treba početi upravo u školi  zaključuje Hitrec.

Zahtjev HAZU
Akademik Petar Šimunović, tajnik Razreda za filološke znanosti, podsjeća na to da je Predsjedništvo HAZU poslalo pismo ministru Draganu Primorcu sa zahtjevom da se odluka o smanjenju satnice preispita. Dodaje da je još cijeli niz pitanja o kojima bi se glas stručne javnosti morao slušati: što je s nastavom hrvatskoga u srednjim školama, kad će biti uvedena na fakultete, zašto se u nekim tvrtkama u Hrvatskoj već danas govori samo engleskim jezikom, kako spriječiti prodor strane terminologije u hrvatski...

Prof. dr. Ivo Pranjković, voditelj Katedre za hrvatski standardni jezik, kaže da ih nitko nije ništa pitao donoseći odluku o smanjenju, a redukcija učenja materinskoga jezika, pogotovo u osnovnoj školi, gdje je to temeljni predmet, štetno će utjecati na razinu znanja o hrvatskome koja ionako nije dobra. Slično misli i Dunja Brozović Rončević, ravnateljica Instituta za hrvatski jezik. Premda kaže da kvantiteta ne mora jamčiti i kvalitetu nastave, najavljuje da će Institut od Ministarstva zatražiti podrobnije podatke i tada reagirati.

Novi zahtjevi
 U nas se obrazovne reforme doživljavaju odveć mehanički  smatra Vlaho Bogišić, ravnatelj Leksikografskog zavoda "Miroslav Krleža".  Nedovoljno smo školovani i nedovoljno pismeni, imamo velik broj nekorisno obrazovanih ljudi. Pred modernim sustavom obrazovanja, u društvu struke i informatičkom društvu stoje novi zahtjevi. A hrvatski je u nastavi isto ono što gimnastika i atletika u sportu, temelj. I nije toliko odlučujući broj sati koliko sadržaj. Preopterećeni, učenici odustaju, zato mnogi danas završe školu a da ništa ne znaju o Maruliću, Držiću, Matošu. Susreo sam se posljednjih godina s barem 200 mladih ljudi s diplomama humanističkih fakulteta koji traže posao u LZ-u ili u Matici hrvatskoj a da o tim ustanovama ništa ne znaju jer ih o tome nitko nije ni učio  smatra Bogišić.

Zaključci komparativne analize, koju je provela Vesna Budinski, učiteljica razredne nastave i hrvatskoga jezika u zagrebačkoj OŠ I. G. Kovačića, pokazuju da većina europskih zemalja ima dulje obvezno obrazovanje i dugotrajnije školsko učenje materinskoga jezika nego Hrvatska. U nas je i najmanji broj sati nastave materinskoga tjedno i godišnje. Dio rezultata istraživanja V. Budinski predstavila je uz veliki odjek na nedavnom Hrvatskom slavističkom kongresu. S toga je skupa upućen i javni apel da se ne smanjuje satnica nastave hrvatskoga jezika.

 Predviđeno smanjenje satnice za jedan sat tjedno odnosi 35 sati nastave hrvatskoga jezika u školskoj godini  kaže V. Budinski  a važnost učenja hrvatskoga u nižim razredima neosporna je: tu se dobiva prva pouka o jeziku i jezičnoj strukturi, od najranije dobi čuva se jezični identitet, prihvaća se, postupnim prijelazom sa zavičajnoga, hrvatski standardni jezik, a to je opet nužno za svladavanje svih drugih nastavnih sadržaja. Pozdravljam postavke HNOS-a prema kojima će učenik biti rasterećen nepotrebnih sadržaja glede funkcija jezika, ali nikako i smanjenje satnice  zaključuje V. Budinski.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije