Naslovnica Vijesti Zanimljivosti

Poletio solarni avion građen da bez spuštanja obleti svijet

U pokusnom letu koji je trajao 87 minuta pilot Markus Schredel popeo se na visinu od 1200 metara da ondje prvi put iskuša osnovne letačke manevre.
07. travnja 2010. u 18:19 4 komentara 1 prikaza
Solar-impulse (1)
Foto: Solar Impulse
Pogledajte galeriju 1/6

Stotinu i šest godina poslije prvoga leta braće Wright, noseći oznaku HB-SIA, poletio je i avion koji pokreće jedino solarna energija. Događaj je pljeskom popratilo više od tisuću promatrača jer je let iz Payernea bio najavljen, a vrijeme prijepodne oko 10.30 kad je poletio idealno lijepo.

Pilot Markus Schredel letio je neprekidno sat i 27 minuta, pri čemu je dosegnuo visinu od 1200 metara. Nekoliko je puta nadlijetao uzletno-sletnu stazu u Vuadoisu na obali jezera Neuchâtel, kružio, lovio uzgon kao jedriličari... Svi su ti manevri bili pilotov pokušaj da se srodi s letnim osobinama zrakoplova koji bi za dvije godine mogao poletjeti na putovanje zabog kojega je sedam godina građen: let oko svijeta bez slijetanja.

- Ovo je bio jedan od najrizičnijih trenutaka u cijelom projektu. Nikada dosad nije uspio poletjeti  toliko velik, a istodobno toliko lagan avion - rekao je André Berchberg, direktor projekta i njegov suutemeljitelj.

- Sada s mnogo više spokoja možemo nastaviti ostale pripreme za glavni cilj, let oko svijeta.

Među oduševljenima možda je najviše blistao pilot Markus Scherdel.

- Doživljaj je bio žestok, ali se HB-SIA ponašao upravo onako kao u simulatoru njegova leta. Najoduševljeniji sam time što vođenje aviona odgovara svim našim očekivanjima - opisao je doživljaj Scherdel.

- Imamo pred sobom još dug put, a ovo je prvi korak. Prva sljedeća velika praktična prepreka bit će testovi letenja noću. Potom ćemo pokusne letove izvoditi na sve većim udaljenostima - rekao je Bertrand Piccard, švicarski psihijatar poznat kao rekorder u letovima balonom. On je predsjednik i inicijator tvrtke Solar Impulse koja se prirpema za rekordni let.

Avion gradi i održava 70 ljudi, a dijelovi se dobavljaju od 80 različitih partnerskih tvrtki. Trup i krila su izrađeni od ugljikovih vlakana, a s četiri elektromotora od 10 KS i 12 tisuća fotonaponskih pločica na krilima, zrakoplov je težak samo 1600 kilograma, od čega su najteže litij-polimerske baterije - 400 kilograma. Unatoč tome raspon krila od 63,4 metra gotovo doseže mjere putničkoga zrakoplova Airbusova A340.

Bertrand Piccard je svjetski rekorder jer je balonom Breitling orbiter u gotovo 20-dnevnom neprekidnom letu u ožujku 1999. obletio svijet bez spuštanja gondole. Njegov otac Jacques bio je slavni oceanograf i inžnjer koji se u siječnju 1960. batiskafom Trieste spustio na dubini Challenger 10,911 kilometara, najdubljem dijelu Marijaske brazde u Tihom oceanu. Njegov rekord još nitko nije ponovio. Djed Auguste Piccard, liječnik, izumitelj i istraživač, postigao je 1931. godine svjetski rekord u visini leta balonom popevši se na 15,785 kilometara, a taj je rekord stalno poboljšavao pune dvije godine dosegnuvši visinu od 23 kilometra.

Kik
Prolistajte novi KiK katalog i ne propustite super akcije!

A1 izdvaja za Vas

  • Avatar ludi kekec
    ludi kekec:

    Najčudnije u cijeloj toj stvari je što za pilota nisu uzeli ovog \"novinara\" Kiša...

  • -obrisani-:

    Tsss... koja je to mašina..

  • -obrisani-:

    Ja sam za, ali opet, kad malo bolje razmislim, nadajmo se da ovu slamćicu ne zahvati neko nevrijeme na dugom putu oko svijeta. Good speed.