Naslovnica Vijesti Hrvatska

Otkrivamo što će đaci morati naučiti na satovima građanskog odgoja

Svi će morati raditi na istraživačkim projektima s lokalnom zajednicom
01. srpnja 2014. u 16:45 18 komentara 4259 prikaza
ucionica
Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Odustajanje od građanskog odgoja i obrazovanja kao posebnog predmeta te njegovo uvođenje kao obveznog međupredmetnog sadržaja velika je novina za đake od ove jeseni. I to s obzirom na to da se novi međupredmetni sadržaj uvodi od prvog do osmog razreda osnovne te u sve razrede srednje škole. Otvara to na stotine pitanja, ali prof. dr. Vedrana Spajić-Vrkaš, jedna od autorica Plana i programa građanskog odgoja i obrazovanja i koordinatorica projekta praćenja i vrednovanja njegove eksperimentalne provedbe uvjerava da mjesta panici nema.

Učenički izbori

Već ovog tjedna Povjerenstvo za provedbu trebalo bi se, kaže, sastati i dogovoriti detalje provedbe. No u pravilu se takav sadržaj, dodaje, provodi tako da se odredi godišnja satnica građanskog odgoja za svaki pojedini razred, a potom je škola ta koja ima pravo sama isplanirati kako će tu satnicu svaki nastavnik ili skupina nastavnika ispuniti. I dok je organizacija prepuštena školama, neka znanja i vještine te vrijednosti i stavove na kraju školske godine morat će na satovima građanskog odgoja usvojiti svi đaci.

Primjerice, svaki će učenik morati raditi na istraživačkim projektima s lokalnom zajednicom. Za njihovo provođenje naše se škole mogu povezivati i sa školama u Europi i povlačiti novac iz fondova EU. Kao dio te nastave bit će obvezno i organiziranje izbora za predsjednika razreda te predstavnika Vijeća učenika. Kandidiranje i provođenje izbora mora se prepusti đacima te će se njihov glas morati poštovati u procesu odlučivanja u pitanjima u školi koja su im važna. Za sve će đake biti obvezan i dobrotvorni rad.

Kritička rasprava

– Cilj je učenike od najranije dobi učiti da se brinu za socijalno ugrožene, ali i za zajednicu kao cjelinu. Oni dobrotvorni rad mogu odraditi u pučkoj kuhinji, sirotištu ako ga imaju u mjestu, staračkom domu i slično – objašnjava Spajić-Vrkaš. Priznaje da će ove jeseni građanski odgoj početi iako je dio nastavnika nedovoljno stručno osposobljen, a dio misli kako nije njihova dužnost provoditi takve sadržaje jer to, navodno, nema veze s njihovim predmetom.

– Trebat će vrijeme da se taj stav promijeni, ali ići ćemo korak po korak jer alternative nema. I u slučaju promjene vlasti najveća pogreška bila bi odustajanje od uvođenja građanskog odgoja i obrazovanja kao zasebnog predmeta u školskoj godini 2015./2016. – kaže Spajić-Vrkaš.

Već u rujnu, dodaje, trebali bi biti gotovi materijali koji bi nastavnicima pomogli da se kvalitetno pripreme.

– Osobno sam protiv toga da na tome zarađuju autori i izdavačke kuće. Nema razloga da se sve to ne stavi na web Ministarstva. Osim toga, nastavnici i sami mogu kreirati sadržaj. Nije sve u udžbenicima. Treba koristiti iskustva učenika, slučajeve iz novina, priče iz književnosti kada, primjerice, raspravljaju o diskriminaciji. Važno je sve što se prenosi, čita i sluša kritički primiti i raspraviti – objašnjava Spajić-Vrkaš.

>> Građanski odgoj neće biti poseban predmet

Što će se učiti na satovima građanskog odgoja?

4.razred

Određuje razred i školu kao zajednicu učenika, djelatnika i roditelja koja djeluje po pravilima kojima se štiti dobrobit svih; navodi najvažnija pravila...

8.razred

Određuje hrvatskog građanina kao političkog subjekta i nositelja državne vlasti, zna najvažnija prava koja štiti Ustav, primjere zloporabe vlasti..

4. razred srednje

Povezuje ustavna prava s europskim i međunarodnim sustavom zaštite ljudskih prava; navodi najvažnije svjetske probleme...

Baby Beef
Baby Beef
Udruga uzgajivača junadi Baby Beef osnovana je 2000., s ciljem promocije i ponude kvalitetnog junećeg mesa

A1 izdvaja za Vas

  • strsljen2013:

    Sva sreća da djeca nisu pretrpana sa glupim predmetima pa im treba još dati. Trećinu bi trebalo izbaciti i smanjiti sate a ne još dodavati.

  • gismund:

    mlaćenje prazne slame....bolje da im detaljno objasne kako pronaći posao vani, gdje se obratiti itd. jer u ovoj zemlji za mlade nema perspektive (a ni za starije samo što oni više ni nemaju izbora)

  • guc:

    Opet sama negativa u komentarima.Pa kakvi smo to mi ljudi.Stoji cinjenica da su programi pretrpani no dali je vaznije uciti kako se vadi treci korijen-a svi ga "vade "pomocu mobitela ,tableta i sl.ili djecu uputiti da se bolje snalaze u ... prikaži još! savremenom drustvu i zivoto.Sve na ovome svijetu ima svoju pozitivu i negativu,ali izgleda da mi vidimo samo negativu i to je stvarno zabrinjavajuce negativno.A mozda je cak i pozitivno jer cemo jednom valjda uociti koliko smo glupavi.