Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 78
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
željko lužavec

Izračunao sam zašto je monetizacija – prijevara

Željko Lužavec
Foto: Goran Kovačić/Pixsell
17.10.2014.
u 16:15

Koncesionar bi zaradio 60 milijardi kuna, a ako ne idemo u monetizaciju, u tih 40 godina mi bismo zaradili 74 milijarde kuna

Nekadašnji ministar prometa (1996. - 1999.) Željko Lužavec žestoki je protivnik monetizacije autocesta. Naziva je velikom obmanom i tvrdi da za takav projekt nema argumenata ni sa stajališta nacionalnih ni ekonomskih interesa.

Zašto ste protiv?

– Ostao sam zapanjen kad o monetizaciji ni slova nisam pronašao u Nacrtu strategije za razvoj prometa RH od 2014. do 2030. godine, koji je javnosti prezentirao ministar Hajdaš Dončić u lipnju. Nevjerojatno da se monetizacija autocesta na 40 godina ne tretira kao strateški potez, već kao “poslovna odluka”. Sama Strategija je seminarski rad prosječnog studenta. Monetizacija očito nije dio strategije prometa, već trenutačno začepljivanje rupa u proračunu.

Javni dug ne smije biti razlog za monetizaciju?

– Ni u kojem slučaju. Prvo, Hrvati su svjesni nepovoljne konfiguracije i podijeljenosti zemlje na sjever i jug i zato je njihovo povezivanje u jednu cjelinu davni san. Zato su se organizirali samodoprinosi za autocestu Split – Zagreb (1971.) i uz Domovinski rat, gradnja autocesta jedini je konsenzus u neovisnoj Hrvatskoj. Teško ćemo se pomiriti s tim da nam stranac diktira uvjete po kojima ćemo putovati Lijepom Našom. Država može stimulirati preko prometnog sustava razvoj pojedinih dijelova i djelatnosti, strance interesira samo profit i neće imati razumijevanja.

Ključna je ipak računica?

– U prezentaciji monetizacije nismo vidjeli čist račun. U materijalima stoji da je ukupni dug autocesta koje idu u koncesiju, glavnica i kamate, 30,5 milijardi kuna, a kasnije sam doznao da se kredit nije vraćalo 3 – 4 godine i da će kreditno zaduženje biti oko 50 posto veće. Moja računica pokazuje drugu sliku. Koncesionaru bi ostalo 60 milijardi kuna. Ako koncesionar uplati 3 milijarde eura, a dug je 4,1 milijardu, onda Hrvatska mora sama vratiti 1,1 milijardu eura, što s kamatama iznosi gotovo 14 milijardi kuna. A ako ne idemo u monetizaciju, za 40 godina zaradimo 74 milijarde kuna.

Uvjereni ste da ministar obmanjuje javnost?

– Da. Više puta je rekao da “ceste ionako nisu naše, nego su od banaka”. Kakva laž! Mi smo do 2000. sagradili polovicu autocesta koje idu u monetizaciju, a ulagali smo i dalje iz proračuna i trošarina, do sada vratili milijarde i tako ukupno sagradili dvije trećine autocesta.

>>Grčić: Poniremo sve manje. Dalić: Strelovit rast duga vodi zemlju u propast

>>Hajdaš Dončić: Ili monetizacija ili Pelješki most

>>Monetizacija je tema oko koje će se dogovoriti SDP i HNS

Komentara 41

AP
apolon
16:34 17.10.2014.

Nikakve monetizacije auto-cesta neće biti, jer to neće dozvoliti odgovorni građani RH!

GO
golub
16:40 17.10.2014.

Uskoro će i svako dijete znati da je monetizacija prijevara od ove vlade da sebi napune inozemne bankovne račune, kao što je to činila prethodna vlada "dok vladaš prodaj sve što vrijedi za bilo što".

DU
Deleted user
16:28 17.10.2014.

Ova Vlada je na brzinu skrpana,ne zna i treba je mijenjati prije nego nanese još veću štetu

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije