Misterija stara desetljećima

Komet nalik na svemirski brodu sve bliže Zemlji: Astronomi objasnili zašto se ponaša jako neobično

komet 12P/Pons-Brooks
Foto: Comet Chasers
03.08.2023.

Astronomi su krajem srpnja, točnije 20. srpnja uočili komet koji se vidi "jednom u životu", a oblikom nalikuje na Milenijski sokol, svemirski brod iz filma ''Ratovi zvijezda''. Predviđa se da bi ga promatrači uskoro mogli vidjeti golim okom jer je komet, poznat kao 12P/Pons-Brooks, naglo posvijetlio, zapravo kažu da je postao sjajniji čak stotinu puta. Komet će biti najbliže Suncu iduće godine, a do tada će prijeći put od oko 144 milijuna milja. Riječ je o kometu 12P/Pons-Brooks, koji je službeno otkriven 1812., a s kojeg su se s godinama odlamale krhotine i led.

Prvi ga je ovog puta ugledao 20. srpnja Elek Tamás sa zvjezdarnice Harsona iz Nyiregyhaza u Mađarskoj. Nedugo nakon toga uhvatili su ga članovi Comet Chasersa, projekta koji se provodi u sklopu Otvorenog sveučilišta u Velikoj Britaniji, koristeći se Faulkesovim teleskopom.

Komet se nalazi izvan Marsove orbite, a astronomi računaju da će se Zemlji najviše približiti  2. lipnja 2024. Ono što događaj čini još uzbudljivijim jest to što će se približiti samo nekoliko tjedana nakon potpune pomrčine Sunca u Sjevernoj Americi, koja bi trebala nastupiti 8. travnja 2024. Iako se može vidjeti golim okom, stručnjaci ipak savjetuju korištenje dalekozora. "Trebao bi biti vidljiv, postat će još sjajniji, kao što se događa i s drugim kometima kada se približe Suncu", kaže za Business Insider Richard Miles iz Britanske astronomske organizacije.

VEZANI ČLANCI

Taj je komet zapravo desetljećima stara misterija, jer astronomi nisu sigurni zašto je komet 12P/Pons-Brooks, koji kruži oko Sunca svake 71 godine, tako drastično posvijetlio posljednjih tjedana. Miles objašnjava da bi na površini mogao biti aktivan ledeni vulkan koji izaziva osvjetljenje neba. "Revolucionarna je ideja da unutar kometa postoji tekućina. Kada vidite ovaj komet kako radi ono što radi, ne možete to objasniti, a da ne kažete kako uz krute tvari i plinove, unutar kometa postoje i tekućine zbog kojih se ponaša na vrlo neobičan način'", dodaje Miles. Ovo otkriće podupire teoriju da su kometi ne samo donijeli vodu na Zemlju, već su također pomogli u širenju života na našem planetu, smatra Miles.

"Kometi dolaze iz Oortova oblaka koji je daleko izvan orbite Neptuna i Urana", objašnjava za Insider dr. Edward Gomez iz opservatorija Las Cumbres u velškom Cardiffu. "To su sve stvari koje su ostale od nastanka Sunčeva sustava. Sve što se formiralo u planete razvijalo se 4,5 milijardi godina (npr. kroz geofizičke procese i vremenske uvjete), ali Oortov oblak je netaknut. Daje nam sjajnu sliku kakvi su bili uvjeti kada su planeti nastali i kako su nastali."

VEZANI ČLANCI

Vjeruje se da je komet do sada izbacio 10 milijardi kilograma prašine i leda u svemir, kaže Carrie Holt sa sveučilišta Maryland.

"Trenutačno je vidljiv samo teleskopom na mračnom mjestu, ali u vrijeme pomrčine sljedećeg travnja bit će dovoljno svijetao da ga lako pronađete dalekozorom iz vašeg vrta", rekao je Gomez. Astronomi ga već sada mogu vidjeti određenim vrstama teleskopa.

No nemojte očekivati da ćete vidjeti brod iz Ratova zvijezda. Pokušate li gledati komet, vidjet ćete  malu svijetlu točkicu na nebu.

VIDEO Sredozemna medvjedica viđena kod Lastova?