Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Svijet

Kineska kreditna 'zamka' prijeti Crnoj Gori: Nova vlada traži način kako otplatiti izgradnju autoceste

Nova crnogorska vlada traži način kako otplatiti rate kredita – samo sljedeće godine ona iznosi 67,5 milijuna dolara. Trenutno su različite opcije na stolu, od novih zaduženja kod MMF-a, do prodaje dugova stranim investitorima.
15. prosinca 2020. u 11:49 11 komentara 2817 prikaza
Izgradnja autoceste u Crnoj Gori
Foto: Wochit

Švicarski Neue Zürcher Zeitung u tekstu pod naslovom 'Autocesta od nigdje do nikuda' piše o gradnji autoceste od granice Crne Gore sa Srbijom do luke Bar.

Poddionica Buna - Počitelj Završni radovi Mostar se uskoro spaja s Hrvatskom

List podsjeća da planovi o izgradnji te ceste nisu novi, započeli su još u vrijeme Tita. Ali tek s proglašenjem neovisnosti Crne Gore 2006. stvar je postala konkretna. Tako je 2014. koncesija dodijeljena kineskoj korporaciji Road and Bridge (CRBC), pri čemu je Kina dala na raspolaganje i kredit – u početku je riječ bila o 800 milijuna eura, ali je cijena radova u međuvremenu narasla na 1,3 milijarde, prenosi Deutsche Welle.

- Zapadne studije o izvodljivosti su u prošlosti izrazile sumnju o isplativosti ogromnog i skupog projekta u zemlji sa samo 650.000 stanovnika. Ali ipak je gradnja započeta. (...) Sada bi Crna Gora mogla da postati sljedeća žrtva kineske dužničke diplomacije. Još 2018. je američki trust mozgova Center for Global Development zemlju uvrstio u onu grupu kojoj prijeti opasnost da zbog kineskih kredita dođu u situaciju da ne mogu da plaćati dugove“, piše švicarski list.

„Prema navodima Međunarodnog monetarnog fonda, 2019. je zaduženje crnogorske države iznosilo 80 posto ukupnog budžeta, a ove godine bi to moglo porasti i do 93 posto. Četvrtina tih dugova se odnosi na Kinu, i taj udio stalno raste - dodaje Neue Zürcher Zeitung.

Radovi na izgradnji Pelješkog mosta i pristupnih cesta PROMETNO POVEZIVANJE Autocesta do Dubrovnika bit će najskuplja u Hrvatskoj: Kilometar će koštati čak 193 milijuna kn

U tekstu se podsjeća ća da Kina u okviru strategije 'Jedan pojas, jedan put' (One belt, one road) širom svijeta investirati velike svote novca u infrastrukturu.

- U Crnoj Gori je ovog ljeta Kina po investicijama prešišala Rusiju. Za vrijeme vladavine Mila Đukanovića postajala je sve veća ovisnost od takozvanog korozivnog kapitala, dakle novca iz autoritarnih država koji se dodjeljuje bez uobičajenih kontrolnih mehanizama pravne države. To ima veze s načinom vladanja ovog dugovječnog državnika, ali i s manjkom alternative. Crnoj Gori, kao zemlji koja nije članica EU, vrlo je ograničen pristup novcu iz strukturnih fondova Unije - navodi se u tekstu.

- Peking na taj način osigurava pristup strateškoj infrastrukturi, a indirektno i mogućnost političkog utjecaja. Zato kineski kreditori, za razliku od Europljana, ne postavljaju pitanja o isplativosti nekog projekta ili o transparentnosti. Najvažniji crnogorski partner Kineza je Bemax, firma za koju se kaže da je tijesno povezana s Đukanovićevom strankom.

Pri tom kineski krediti nipošto nisu povoljni.

- Država snosi rizik promjene deviznog tečaja, a za sporove je nadležan sud u Hong Kongu. A priča se da u ugovoru postoji i klauzula po kojoj Kina dobiva pravo korištenja zemlje u Crnoj Gori, ako država ne bude mogla vratiti dugove. Kina je već pokazala zanimanje za luku Bar. Na sličan način je luka Hambantota na Šri Lanki dospjela pod kinesku kontrolu.

Šibenik: Gužve na brodovima koji voze na otoke nedaleko Šibenika BROJKE NA KRAJU SEZONE Jadrolinija i autoceste ostvarile 70 posto lanjskog prometa

Nova crnogorska vlada traži način kako otplatiti rate kredita – samo sljedeće godine ona iznosi 67,5 milijuna dolara. Trenutno su različite opcije na stolu, od novih zaduženja kod MMF-a, do prodaje dugova stranim investitorima.

Ali svi promatrači se slažu oko toga da Crna Gora bez pomoći izvana te dugove neće moći platiti. Prije nekoliko dana je Podgorica uzela novi kredit kod zapadnih banaka u iznosu od 750 milijuna eura.

- A što će biti s autocestom?“, pita se list.

- Prva dionica od 41 kilometra trebala bi biti gotova sljedeće godine. Ali nitko ne zna što će biti s drugim dijelovima. Čak i za nužne pristupne ceste moraju se pronaći novi krediti. Ako to ne uspije, ovaj projekt će konačno postati ono kako ga u Crnoj Gori već mnogi zovu: Autocesta koji od nigdje vodi nikuda - piše Neue Zürcher Zeitung. 

Severina najavila veliku regionalnu turneju "The Magic Tour"
NIJE JOJ BILO LAKO
Severina nakon 17 godina progovorila o čuvenoj snimci: 'Šest mjeseci nisam izašla iz kuće'
Nikša Bratoš
RAIFFEISEN FUTURE BOOST
Pogled iza scene: Što treba za kvalitetan nastup i kako je biti glazbenik u doba korone?
  • Tihi:

    Kineska kreditna 'zamka' prijeti Crnoj Gori: Jer su podmukli poput EU koja svoje kredite daje sa deviznim klazulama svojim članicam .A njihovi vladari bankari ( MUcavac guverner podpiosuje štetne super šttne ugovore za Hrvtski narod i to bez ikakove krivbčneične ... prikaži još! odgovornbosti to im ozakoni .. Tako da se zna usput pazite se KIneza . Majka E U koja poslje tim ulegalno ugrabljenim novcem daje našoj državi " mito " naravno nepovratne kredite" Od kad je nešto kredit kad ti dam "samo tako" da se zna nema više mita smo nepovratnih kredita !!!!

  • Avatar Pleše.S.Vukovima
    Pleše.S.Vukovima:

    Ništa strašno..Europska investicijska banka dat će zajam Vladi Crne Gore. Problem rjješen.

  • jorgen:

    Ovo je 'cherrypicking' - našli ste jedan primjer propale investicije (kao što vidimo - Crnogorci to još palamude od vremena Jugoslavije) i vaši zapadni gospodari su vam naredili da odmah to pripišete Kini - a ne spominjete STOTINE MILIJARDI EURA ... prikaži još! kojima su europske države zadužene kod zapadnih banaka, mešetara i MMF-a. To ne spominjete, a države poput Grčke su doslovno morale pokloniti svoje povijesne građevine bankarskim mafijašima!