Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 183
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
ISTA MARKA, DRUKČIJI SASTAV HRANE

Istraživanje EU pokazalo: Fanta u Hrvatskoj jako narančasta, Danoneova Activija manje kremasta

First day of European Union (EU) summit over video conference at the European Council Building in Brussels
Foto: POOL/Reuters/PIXSELL/REUTERS/PIXSELL
1/4
30.03.2021.
u 09:30

Degustatori su ocjenjivali okus, boju, miris i teksturu proizvoda te ih grupirali po sličnosti, a da nisu znali da postoje razlike u sastavu

Jogurt Danone Activia Nature koji se prodaje u Hrvatskoj najmanje je kremast u usporedbi s proizvodima koji se prodaju pod istim imenom u drugim EU državama. S druge strane, Fanta koju kupujemo u domaćim trgovinama ima izrazito narančastu boju, puno izraženiju od Fanti iz drugih država, dok je Jacobs kava 3 u 1 intenzivnijeg okusa.

Dobra je vijest da, primjerice, hrana za djecu Nestlé, NAN, Optipro 2 ne odstupa po osjetilnim karakteristikama od hrane iz trgovina drugih država.

Senzorni testovi za 16 država

Europska komisija naručila je još jedno istraživanje o prehrambenim proizvodima koji se prodaju pod istom markom i u istoj ili sličnoj ambalaži u različitim državama članicama nakon pritužbi – i kasnije dokazivanja – da isti proizvodi imaju drukčiji sastav i drukčiji okus, no ovoga su puta proveli senzorne tekstove u kojima su degustatori, njih desetak, ocjenjivali okus, boju, miris te teksturu proizvoda te ih grupirali po sličnosti a da nisu znali da postoje razlike u sastavu.

U tu su svrhu 16 država – a Hrvatska je jedna od njih – pozvali da predlože proizvode za koje je utvrđeno da postoje razlike u sastavu za senzorna testiranja. Za 10 od 20 proizvoda razlike u osjetilnim svojstvima bile su uočljive u nacionalnim verzijama i korespondirale su s razlikom u sastavu. Kao što je bio slučaj u prvoj studiji, razlike u domaćim varijantama nisu pokazivale geografski trend i ne postoje razlike između “zapada” i “istoka” Europe jer se osobine koje odskaču od većine – kao slatkoća – mogu pronaći na obje strane EU tržišta.

Foto: GRAFIKA

Kod Coca-Cole najveće su razlike pronađene u onima iz Poljske i Letonije, najveće su razlike u slatkoći, s time da je poljska Coca-Cola najslađa, a letonska najmanje slatka. Hrvatske je grupirana s ostalim uzorcima, a prve asocijacije na okus su slatko, kiselo te gazirano. Pepsi Cola iz Hrvatske je nešto manje slatka od ostalih i manje intenzivna okusa.

Velike razlike pronađene su kod Danone Activia Nature, gdje su se iskristalizirale dvije skupine proizvoda – oni koji se prodaju u Hrvatskoj i Belgiji manje su kiseli, dok su slovenski, njemački, češki i nizozemski jogurti znatno kiseliji. No hrvatska varijanta, kao i belgijska, mnogo je manje kremasta od ostalih.

Najveće razlike u teksturi su između hrvatske i belgijske s jedne strane te slovenske, njemačke i češke varijante s druge strane. Degustatori su podijeli i Milka Choco Cookies iz raznih država u dvije skupine s većim razlikama. Njemački kolačići su najmanje hrskavi, slovenski i hrvatski su srednje, dok su belgijski i letonski najhrskaviji. Kod hrvatskog su pak degustatori primijetili najmanje kiselosti od svih. Kod praška za puding od čokolade dr. Oetker proizvod s hrvatskih polica nije se znatnije razlikovao od drugih, a kod Fante je situacija drukčija – hrvatska je odmah upala u oko intenzivnom narančastom bojom.

Tonovi napitka jako se razlikuju: od blažih žutih u Bugarskoj, Italiji, Belgiji, Danskoj do narančastih u Češkoj, Poljskoj te posebno u Hrvatskoj. No unatoč vizualnoj razlici, nije bilo velike razlike u slatkoći.

Objašnjenje proizvođača

Instant-kava Jacobs Original/ Classic 3 u 1 koja se prodaje u Hrvatskoj po sastavu je jednaka onoj estonskoj ili mađarskoj, dok se od njemačke razlikuje dodatkom laktoze i stabilizatora E340 i E452. Njemački proizvod najmanje je intenzivan, dok se pak hrvatski nalazi na vrhu po toj osobini i ima izrazito jak okus.

Kinder Pingui iz Hrvatske ne odstupa od ostalih po osjetilnim osobinama, kao ni hrana za djecu Nestlé, NAN, Optipro 2. Kod nje su pronađene razlike u boji, no Hrvatska je bez znatnijih odstupanja, tek možda malo slađa. Proizvođači su dali svoj komentar na rezultate istraživanja. Danone je objasnio da je zapravo riječ o dva proizvoda – iako to nije navedeno – koja se razlikuju u pripravljanju, dok je Coca-Cola također primijetila da razlike dolaze zbog sastava i da nema govora o dvostrukoj kvaliteti. 

Komentara 20

DU
Deleted user
09:47 30.03.2021.

Ima tu svega (i bit će i dalje, usprkos pokušaju bolje regulacije tržišta među članicama EU) - ali imate i pojavu da npr. paniranje (recimo riblji štapići) namjerno prilagode lokalnim kriterijima odnosno da na nekim tržištima, gdje je među domaćicama uvriježeno da bude žućkasta nijansa pri prženju, tako i isporuče proizvod. Naravno, tamo gdje vole više tamno - isporuče s takvim paniranjem. To nije manipulacija! Međutim, jest da npr. jedan čuveni proizvođač tjestenine (modro pakovanje) namjerno isporuči lošiju tjestininu u HR nego što je ona u Italiji, pod izgovorom da u HR ionako prekuhavaju tjesteninu pa kao šteta...

DI
dino85
10:42 30.03.2021.

Coca cola je u Hrvatskoj puno bolja nego u Njemačkoj, schwepsbiterlemon takođe itd. Zašto, jernismo savršeni i toliko prefrigani i škrti. Naj banalniji primjer su naše lastične boce od mineralne vode, dok je naša u rukama, kad ju otvorite stabilna dotle Njemačku morate paziti da vam ne ispadne iz ruke. Od jedne naše boce naprimjer Jane švabo naprabi dvije pa kad u vožnji želite popiti vode morate dobro paziti da vam ne ispane iz ruke, te tako napravite saobraćajku. Kad pijem Janu nemam tih problema.Naša Frankova kava može konkurirati svim lavazama i sagafredo kavama ali nemamo nikakav marketing. Talijanska kava u Italiji nije ista kso u Njemačkoj jer de prilagođuje ukusima zemlje u kojoj se izvozi. Itd.

UU
uhljeb u holdingu
10:40 30.03.2021.

Ovdje svi uvaljuju svoje smeće po najvišim cijenama a ako radiš u njihovoj firmi radiš najgore poslove za najmanje love jer si strani kmet u njihovim očima, to vam je ta EU.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije