Opći uspjeh učenika u osnovnoj školi u prošloj školskoj godini potvrđuje tezu da je u hrvatskim školama prava poplava odlikaša. Od oko 365 tisuća osnovaca odličnim ih je prošlo gotovo 168 tisuća, a vrlo dobrim više od 115 tisuća. Očekivano, najviše je odlikaša u prvom razredu osnovne škole – čak dvije trećine. Sličan rezultat učenici zadrže do kraja četvrtog razreda osmoljetke.
Manje petica u 5. razredu
Prelazak u peti razred osnovne škole za mnoge je učenike šok i opći uspjeh bitno oslabi. U višim razredima osnovne škole samo trećina učenika zadrži petice, što je prema mišljenju pojedinih stručnjaka još vrlo visok postotak koji katkad govori i o blagim kriterijima nastavnika.
– Nema opravdanja za toliku poplavu odlikaša, ali tako će biti sve dok ocjena bude glavni ili jedini element pri upisu učenika na fakultete i u srednje škole. Na žalost, tako se ocjeni daje ona uloga koju ona ne može imati. Ocjena nije takav pokazatelj sposobnosti i kompetencija da bi nekome određivala životnu sudbinu – komentira profesor Učiteljskog fakulteta Milan Matijević.
On ima dva prijedloga za rješenje problema:
– Ne treba iskazivati opći uspjeh na temelju prosječnih ocjena nego za upis u srednju školu uzeti predmete važne za određeni program.
Zašto bi nekome život određivala primjerice ocjena iz povijesti ako želi matematički smjer. Nitko nije tako svestran da je podjednako odličan u svemu – smatra Matijević. Druga je mogućnost dodavanje ocjeni i opisnih pridjeva te stvaranje “portfolija” svakog učenika kao zbirke dokumenata koji prikazuju njegov napredak, razvoj i postignuća.
Pritisak napuhava ocjene
I nacionalni projektni menadžer za istraživanje PISA Michelle Braš Roth slaže se s time da su ocjene u osnovnoj školi pomalo napuhane, što potvrđuje i podatak da se broj odlikaša smanjuje dolaskom u srednje škole. Petica je u njima nešto više od 15 posto, a dominiraju vrlo dobre i dobre ocjene.
– Nacionalni su testovi pokazali da su te ocjene realne jer među njima i rezultatima postignutim na testiranju nema dramatične razlike – komentira Goran Sirovatka, ravnatelj Centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja.
Sirovatka upozorava da je slika o enormnom broju odlikaša u osnovnim školama stvorena zbog silna pritiska na gimnazije, posebno najelitnije za koje katkad nije dovoljno ni što dijete u svjedodžbi ima samo petice.
U osnovnim su školama gotovo polovica učenika odlikaši, a najviše ih je u nižim razredima osmoljetke