Trgovce se na to nije uspjelo natjerati dobrovoljnim "bijelim listama", a sada ih na to obvezuje zakon. Od danas je, naime, na snagu stupila Vladina Odluka o objavi cjenika i isticanju dodatne cijene proizvoda kao mjere izravne kontrole cijena u trgovini na malo. Tom se odlukom, podsjetimo, uvodi obveza svim trgovcima da na određenim kategorijama proizvoda jasno i čitljivo, uz redovnu cijenu, istaknu i dodatnu – tzv. sidrenu cijenu, odnosno cijenu koju su primjenjivali na dan 2. svibnja 2025.
Ova se obveza odnosi na sve trgovce registrirane za maloprodaju na području Republike Hrvatske, uključujući i prodaju putem interneta ili na tržnicama – osim ako je riječ o OPG-ovima koji prodaju vlastite proizvode. Trgovci su dužni jasno, vidljivo i čitko istaknuti sidrenu cijenu i u letcima, plakatima, digitalnim oblicima oglašavanja (u trgovini i online) te na mrežnim stranicama. U Odluci i dodatnim tumačenjima Ministarstva gospodarstva, tzv. sidrena cijena odnosi se na dodatnu maloprodajnu cijenu koju je trgovac primjenjivao na određeni proizvod iz kategorije FMCG proizvoda (robe široke potrošnje) 2. svibnja 2025. godine. Ona se ne odnosi na proizvode u akciji, već na redovnu najnižu cijenu primijenjenu u prethodnih 30 dana.
Iz Ministarstva gospodarstva novu mjeru izravne kontrole cijena u maloprodaji opravdavali su povećanjem transparentnosti u formiranju cijena te jačanjem zaštite potrošača. Njome su obuhvaćeni proizvodi poput hrane (npr. tjestenina, meso, voće, povrće, dječja hrana), pića (voda, sokovi, alkoholna i energetska pića), kozmetike (proizvodi za njegu i čišćenje tijela), sredstava za čišćenje (deterdženti, sredstva za posuđe i kamenac), toaletnih potrepština (toaletni papir, pelene, higijenski ulošci) te proizvoda za kućanstvo (vrećice za smeće, kuhinjski ručnici, hrana za kućne ljubimce).
Trgovci su obvezni svakodnevno objavljivati ažurirane cjenike u digitalnom obliku, i to u formatima pogodnima za automatsku obradu i usporedbu. Također, obveza trgovaca je i omogućavanje pristupa podacima putem softverskih alata za automatsko prikupljanje informacija o cijenama u stvarnom vremenu, što će, kako se tvrdi, potaknuti razvoj alata za usporedbu cijena i bolju informiranost potrošača. – Donoseći ovu Odluku, šaljemo jasnu poruku našim građanima da je Vlada Republike Hrvatske u potpunosti predana očuvanju njihove kupovne moći, osiguravanju poštenih uvjeta na tržištu i suzbijanju neopravdanog rasta cijena osnovnih proizvoda. Istodobno, ova mjera donosi veću transparentnost i stabilnost tržišta te pridonosi izgradnji povjerenja između potrošača i trgovaca – izjavio je nedavno ministar Ante Šušnjar.
No trgovci nisu zadovoljni, a naročito najmanji okupljeni u Hrvatskoj obrtničkoj komori (HOK), koji su uputili i apel Ministarstvu gospodarstva s jasnim zahtjevima o izuzeću malih trgovina i mini marketa u vlasništvu obrtnika od obveze isticanja dodatne cijene ili prilagodbu Odluke donošenjem posebnog pravilnika koji će uvažiti tehničke, financijske i kadrovske mogućnosti obrtnika.
– Male trgovine potrebno je izuzeti iz ove obaveze. Naime, za velike trgovačke sustave ova je obveza izazov, ali rješiv, s obzirom da imaju vlastite IT odjele, marketinške timove, napredne POS sustave i digitalne platforme. S druge strane, mali obrtnici – vlasnici kvartovskih dućana, seoskih mini marketa ili specijaliziranih trgovina – rade sami, koriste opremu s ograničenim mogućnostima i alatima te ručno etiketiranje, a prostor im je često ograničen i teško je osigurati više oznaka cijena za svaki proizvod kako bi svaka cijena bila propisno vidljiva.
Razumijemo i podržavamo svrhu koju imaju mjere transparentnosti cijena – zaštitu potrošača i brigu o njima. Međutim, ako se provode bez uvažavanja stvarnosti malih trgovaca, mogu proizvesti negativan efekt: zatvaranje malih trgovina, gubitak lokalne opskrbe i smanjenje konkurentnosti tržišta. Zato apeliramo – uvažimo razliku između obrtnika i trgovačkih lanaca, sačuvajmo male trgovine kao temelj lokalne ekonomije i nerijetko u pojedinim sredinama jedine opskrbne punktove te pronađimo ravnotežu između zaštite potrošača i održivosti poslovanja – rekao je predsjednik HOK-a Dalibor Kratohvil.
Zabrinjavajući nadnaslov: "Male trgovine traže izmijene "... Izmijene? .Pa zar zbilja ne znate pravilo ije i je? Tko to piše?