Naslovnica Vijesti Hrvatska

Đaci zbog nastavnika ne vole fiziku

Djeca u dobi od deset godina imaju najpozitivnija stajališta o STEM zanimanjima te nakon toga polako gube interes za njih
15. prosinca 2015. u 16:45 4 komentara 1181 prikaza
fizika
Foto: Jurica Galoić/Pixsell

Prema procjeni Europske komisije, u zemljama EU nedostaje oko 900 tisuća stručnjaka iz STEM područja (tehničke znanosti, matematika, fizika, računarstvo i sl.), a pojedinih profila inženjera, primjerice računarstva, već nedostaje i Hrvatskoj. Ako se među učenicima, koji su skloniji odabiru društvenih i umjetničkih nego inženjerskih zanimanja, taj trend ne promijeni, europsko pa i hrvatsko gospodarstvo naći će se u problemima.

Promijeniti interese

Znanstvenik Josip Burušić iz Instituta Ivo Pilar, koji se godinama bavi obrazovanjem, upozorava da se već u osnovnoj školi učenike treba usmjeravati prema zanimanjima iz područja prirodoslovlja, tehnologije, inženjerstva, matematike i srodnih područja. Pitanjima je li moguće promijeniti interese učenika, koliko njihova postignuća i uspjeh u školi utječu na izbor zanimanja, mijenja li se taj izbor dok traje osnovnoškolsko obrazovanje te koliko na izbor zanimanja utječu obitelj i spol djeteta bavi se skupina znanstvenika iz Hrvatske, Francuske, SAD-a i Mađarske koji rade na projektu “Profesionalne aspiracije prema STEM zanimanjima tijekom osnovne škole”. Očekuje se da će se kroz taj projekt dobiti odgovori što treba napraviti da se poveća interes djece za STEM područje.

– Svi dosadašnji pokušaji utjecaja na odabir zanimanja učenika bili su u pravilu usmjereni na srednjoškolce. Današnja istraživanja pokazuju da je tada prekasno i da učenici već u dobi od 13 i 14 godina imaju stabilne interese za pojedina zanimanja. Pravo vrijeme za intervencije je od 6. do 8. razreda, kada bi trebalo osmisliti programe kojima će se regrutirati budući inženjeri – objašnjava Burušić. Dodaje da djeca u dobi od deset godina imaju najpozitivnija stajališta o STEM zanimanjima te da nakon toga polako gube interes za njih. Zbog toga bi, kaže, stipendiranje studenata na tehničkim, matematičkim i sličnim fakultetima trebalo proširiti i na srednje škole. Jedno pilot-istraživanje koje je provedeno pokazalo je da su učenici STEM zanimanjima u rasponu od 1 do 5 dali ocjenu 2,58.

– Učenici najmanji interes pokazuju za zanimanja inženjera u građevinarstvu, u izradi strojeva i kemičara, a tek nešto više privlače ih ona u kojima mogu biti izumitelji. Najviše aspiracije pokazuju prema zanimanjima u kojima bi se bavili računalima, programiranjem, komunikacijskim tehnologijama i zanimanjima iz područja veterine, biologije, medicine – navodi prof. Burušić. Strogost nastavnika koji predaju biologiju, kemiju, fiziku i matematiku dodatno demotivira učenike da se bave tim područjima.

U projektu 16 škola

– Ako je učenik ocijenjen loše iz nekog od tih predmeta, znatno se smanjuje vjerojatnost da će u tom području zamišljati svoju buduću karijeru. Ako je, uz to, tu ocjenu doživio nepravednom, onda je prilično vjerojatno da će na njega djelovati odbojno i da će tako tržište rada izgubiti tisuće potencijalnih budućih inženjera koji bi vjerojatno bili dobri u svom poslu – objašnjava Burušić. Kroz projekt će pokušati dobiti i odgovor zašto djevojčice, koje u školi postižu bolje rezultate od dječaka, manje odabiru inženjerska zanimanja. Projektom će biti obuhvaćeno 16 osnovnih škola u Zagrebu i okolici, a u svima njima bit će obogaćena nastava biologije, kemije, fizike i matematike. Osim učenika, istraživanja će obuhvatiti i roditelje, a provodit će se sljedeće tri školske godine. Financira ga Hrvatska zaklada za znanost.

>> Informatika u osnovne škole treba odmah, ne za šest godina

>> U jezičnu gimnaziju bez petice iz matematike i fizike

  • Ringo:

    Tehnički odgoj je prije bio 2 sata tjedno, a već dugi niz godina je 1 sat tjedno. Logičnije je da ga ima 3 sata tjedno pošto je tehnike oko nas sve više.

  • vlatx:

    Uh još jedna analiza školstva. Kada će se više krenuti s konkretnim koracima u promjenama u školstvu i nastavi? Svi su se uljuškali u teoriziranje i što bi bilo kad bi bilo. Evo nekoliko stvari koje bi trebalo napraviti da ... prikaži još!i da bi se postigli povoljniji uvjeti u školstvu Ministarstvo Potrebno je promijeniti i pomladiti kadar u samom ministarstvu školstva kako bi se "zastarjeli" kadar iz prošlog sustava više uklonio i krenulo u korak s vremenom. Prilikom upošljavanja novog kadra u ministarstvu treba voditi računa da isti imaju minimalno 5 godina u radu s djecom i na poslovima nastavnika, a ne da se dogodi da posao dobije npr. veterniar bez ijednog dana rada s djecom. Bit ću pristojan i neću reći kako bi takav tretirao djecu. Ravnatelji u školama Drugi važan korak je uvesti reda među ravnateljima u školama. Trenutno je situacija totalno poražavajuća. Imamo stare ravnatelje koji su nezainteresirani za bilo kakve promjene već samo čekaju mirovinu na tom radnom mjestu zbog prosjeka za mirovinu?! Prilikom izbora ravnatelja uvesti predstavljanje plana i programa i vrijeme ralizacije pojedinih projekata. Isto tako omogućiti raniji reizbor ravnatelja ukoliko trenutni nije ništa napravio od prestavljenog programa. Učitelji i nastavnici Svakom učitelju i nastavniku dodjeliti novčana sredstva za edukaciju za koju se sami odluče i koje ih zanima. Dosadašnje edukacije organizirane od strane inistarstva su čisti promašaj jer se previše toretiziralo, pokušavalo prodavati svoje knjige i najvažnije od svega nije se ništa saznalo novoga i primjenjivog u praksi u radu s djecom. Razredni odjeli Uvesti reda u razrednom odjelu jer se trenutno redovito događa da zboj jedno-dvoje djece nastava ne može normalno održati jer se učitelji cijeli sat bore s neposluhom i neodgojom a ostatak razreda je zakinut za normalan rad i učenje. Problematične učenike sankcionirati na vrijeme a ne čekati nekoliko godina za neku disciplinsku mjeru. Prestati voditi praksu izjednačavanja djece u razredu. Nisu sva djeca ista, neka su naprednija a neka nisu. Neka su kreativnija a neka nisu. Naprednijoj djeci omogućiti daljnji razvoj kroz dodatnu nastavu i edukaciju. Ma ima toga toliko za promijeniti uz minimalni trošak a uz ogromne pozitivne rezultate. Samo problem je u kadru u ministarstvu i u ravnateljima škole. Imamo dovoljno pametne i napredne djece ali zbog školovanja u starom sustavu i bez volje za dodatnom edukacijom "upravljačka" garnitura ih koči.

  • bubimima:

    Moje iskustvo: zbog nepravedne loše ocjene iz fizike u osnovnoj školi taj mi se predmet ogadio. U gimnaziji sam imala profesoricu koja je radila emisije za školsku Tv i fizika mi je postala najlakši predmet. Rezultat: završila sam fakultet kojemu ... prikaži još! je fizika u temelju. Učenik koji je imao kroz osnovnu i srednju školu stalno 2 iz matematike, uz adekvatnu poduku (moju) završio je PMF jer ga je interesirala informatika. Što sve dokazuje da uz dobrog učitelja nikada nije kasno i da je temljni problem u učiteljima. Naravno, ako učenik ima interesa za STEM područja. A zašto curice u tome zaostaju? Pa već je odavno poznata činjenica da žene imaju mozak jači za jezične vještine, pa u skladu s time i biraju svoje profesije.