Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Tech/Sci Znanost

NASA-ina sonda šalje nove iznenađujuće podatke o Sunčevu vjetru

05. prosinca 2019. u 10:44 1 komentara 850 prikaza
Sunce
Foto: Reuters/PIXSELL

Obilje podataka koji su rezultat bliskog susreta NASA-ine sonde sa Suncem daje znanstvenicima jedinstveni uvid u Sunčev vjetar i općenito u vrijeme u svemiru dok letjelica prolazi kroz najudaljenije dijelove atmosfere naše zvijezde.

Asteroid Psyche-16 Psyche-16 Nova groznica: Na asteroid pun zlata NASA stiže 2026. godine

Znanstvenici su u srijedu opisali prva objavljena otkrića solarne sonde Parker, letjelice lansirane 2018. na put bliže Suncu od bilo kod drugog predmeta stvorenog ljudskom rukom.

Otkrića koja nude nove detalje o tome kako Sunce utječe na vrijeme u svemiru mijenjaju saznanja astronoma o razornom Sunčevu vjetru koji može ometati satelite i elektroniku na Zemlji.

"Svakako smo se nadali da ćemo s približavanjem Suncu uočiti nove fenomene i nove procese - i svakako jesmo”, kaže Nicola Fox iz odjela za heliofiziku američke svemirske agencije.

"Nove informacije koje smo dobili uglavnom su potvrdile ono što smo očekivali no neke su bile potpuno neočekivane”.

NASA-ino odijelo za misiju Artemis VRHUNSKA UČINKOVITOST NASA predstavila nova svemirska odijela za šetnju Mjesecom 2024.

Zemlja je oko 149,6 milijuna kilometara udaljena od Sunca. Sonda se približila Suncu na oko 24 milijuna kilometara kako bi prikupila podatke korištene u studijama objavljenima u časopisu Nature.

"Čak i s tim prvim podacima bili smo šokirani koliko je korona drukčija, promatrana izbliza", kaže Justin Kasper,  istraživač  sa sveučilišta Michigan.

Sonda bi se trebala približiti Suncu na oko šest milijuna kilometara od površine zvijezde, sedam puta bliže od bilo koje druge letjelice.

Sonda je 'preživjela' ekstremnu toplinu dok je letjela kroz najudaljeniji dio Sunčeve atmosfere, korone u kojoj nastaje solarni vjetar koji čine vrele nabijene čestice pune energije koje struje od Sunca i ispunjavaju Sunčev sustav.

Asteroid Uočen je prije tri dana NASA ga je skoro promašila: Sutra će kraj Zemlje projuriti ogroman asteroid

Oscilacije u brzini tih nabijenih čestica koje izlaze iz Sunčeve korone, prema ranijim pretpostavkama, nalikovale su valovitom rasipanju poput ponašanja strune na gitari povučene u sredini. Jedno od velikih iznenađenja sa sonde, prema jednom od znanstvenika, je otkriće iznenadnih skokova u brzini Sunčeva vjetra koji su bili toliko razorni da su se magnetska polja preokretala.

“Otkrili smo te diskretne, moćne valove  koji su prelazili preko letjelice poput divljih oceanskih valova”, kaže Justin Kasper, glavni istraživač čiji je tim na sveučilištu Michigan izradio instrument na sondi Parker za mjerenje solarnih vjetrova.

“Oni prenose ogromne količine energije”.

asteroid NAJVEĆI U 100 GODINA 'Prišuljao nam se': NASA-ini mailovi otkrili rupe u mreži za promatranje

“To će dramatično promijeniti naše teorije o tome kako se korona i solarni vjetar zagrijavaju”, kaže Kasper.

'Mali' nametnik