egzoplanet

NASA-in teleskop otkrio svoj prvi planet: Udaljen je 41 svjetlosnu godinu

NASA Delays The James Webb Space Telescope Launch Again
Foto: ABACA
11.01.2023.

NASA-in teleskop James Webb (JWST) otkrio je svoj prvi planet. Znanstvenici još ne znaju ima li taj egzoplanet, formalno klasificiran kao LHS 475 b., atmosferu. Iako tim ne može zaključiti što je prisutno, isključili su gustu atmosferu kojom dominira metan, sličnu onoj na Saturnovom mjesecu Titanu.

Planet, kojeg je teleskop James Webb otkrio, udaljen je 41 svjetlosnu godinu. Također, nekoliko je stotina stupnjeva topliji od Zemlje i obiđe orbitu za dva dana. O njemu se, ipak, ima još mnogo za naučiti, navodi Daily Mail

"Ovi prvi rezultati promatranja stjenovitog planeta veličine Zemlje otvaraju vrata mnogim budućim mogućnostima za proučavanje atmosfere stjenovitih planeta s Webbom. Webb nas dovodi sve bliže i bliže novom razumijevanju svjetova sličnih Zemlji izvan našeg sunčevog sustava, a misija je tek na početku", tvrdi Mark Clampin, direktor odjela za astrofiziku u sjedištu NASA-e u Washingtonu.

Iako je otkriće zapanjujuće, znanstvenici sada rade na utvrđivanju od čega se sastoji atmosfera planeta. Primjećuju da, iako planet možda nema atmosferu, neki atmosferski sastavi, poput atmosfere čistog ugljičnog dioksida, nisu isključeni. Potrebna su još preciznija mjerenja kako bi tim razlikovao atmosferu čistog ugljičnog dioksida od izostanka atmosfere.

Iako znanstvenici ne znaju od čega se sastoji atmosfera, JWST ima mogućnost to otkriti. NASA je u studenom objavila da je teleskop uspješno otkrio sastav atmosfere egzoplaneta u nikad prije viđenim detaljima, a prekretnica sugerira da bi, također, mogao tražiti vanzemaljski život.

Astronomi su koristili WASP-39b, udaljen 700 svjetlosnih godina od Zemlje, kako bi testirali mogućnosti teleskopa. Teleskop je koristio svoje infracrvene mogućnosti. Kako bi otkrio tajne egzoplaneta, JWST je pratio planet dok je prolazio ispred svoje zvijezde, dopuštajući da dio svjetlosti prođe kroz njegovu atmosferu.

"Različite vrste kemikalija u atmosferi apsorbiraju različite boje spektra zvjezdane svjetlosti, tako da boje koje nedostaju govore astronomima koje su molekule prisutne. Promatrajući svemir u infracrvenom svjetlu, Webb može pokupiti kemijske otiske koji se ne mogu detektirati u vidljivom svjetlu", objavila je NASA.