NED 23. 1.
Petar Guberina
je u svladavanju jezika i govora nemoguće učinio mogućim
Umro je jezikoslovac Petar Guberina, u 92. godini. Zbog dugog i bogatog
života, različitim je naraštajima ostao u različitim uspomenama.
Sjećamo se izdanja - Razlike između hrvatskoga i srpskoga književnog
jezika, Zagreb, 1940. - do kojeg se teško dolazilo, a služilo je kao
praktična i zabranjena informacija u vrijeme kad su dva jezika bila
“jedan”. Svjetsku je slavu Guberina stekao kao autor verbotonalne
metode u ispitivanju sluha i rehabilitaciji gluhonijemih. Zacijelo je
najpotresnije djelo i možda jedno od najboljih dramskih uradaka u
stvaralaštvu na hrvatskim elektroničkim medijima dokumentarna radijska
drama “Imam bebu koja govori”, za koju je Radio Zagreb dobio svjetsku
nagradu “Ondas”. Snimljena je u rehabilitacijskom centru SUVAG, koji je
vodio Guberina, a u vrhunskoj dramaturgiji i tehnici sat vas vremena
drži bez daha napor gluhonijeme djece da sroče prve slogove, riječi,
rečenice... Govor valjda ima još svetu vrijednost samo u tim
nastojanjima da se svlada njegova elementarnost koju je netragom
izgubio u svijetu u kojem služi uglavnom kao
obmana i laž. Bit će da je zato i Guberinina smrt “zaslužila”
marginalno mjesto u HTV-ovu Dnevniku!
PON 24. 1.
Niko Kranjčar:
Kakvi su Pantovčak i Markov trg, takav je i Maksimir
HTV, “Otvoreno”, voditeljica Hloverka, rasprava o prelasku Nike
Kranjčara iz Dinama u Hajduk, u kojoj i sam sudjelujem. Pripremajući se
za emisiju, pokušavam dokučiti otkud tako velik interes svih novina, i
to s velikim naslovima na prvim stranicama, za prijelaz jednog još
nedokazanog i neafirmiranog igrača iz kluba u klub. Možda i nije toliki
samo zbog velikog rivalstva dvaju klubova, dvaju gradova, hravtskog
sjevera i juga... Možda je, uza sve to, zanimanje tako veliko ponajviše
zbog spriječenosti jednog talenta, jedne mogućnosti, u kojoj je javnost
nagonski prepoznala spriječenost cijele zemlje da “igra”, da bude
“playmaker”, da postiže rezultate. Možda je jalova uprava Dinama kopija
političke uprave Hrvatske, koja godinama ne omogućuje “igru” hrvatskom
poduzetništvu, gospodarstvu, stručnjacima, nezaposlenima... Teško mi je
povjerovati da nije i to posrijedi, jer, koliko god nogomet bio
popularan i koliko god je taj slučaj oživio ali i zanijekao opreke
Dinamo - Hajduk, Zagreb - Split, sjever - jug, ograničeni dometi tih
senzacionalističkih rezervi i rezervoara nisu dovoljni da preplave
cijelu zemlju. Mješavina nevinosti, smetenosti, ogorčenja i nade na
licu mladog Kranjčara simboličan su izraz lica Hrvatske koja čeka svoju
šansu koju politika guši kao što su Kranjčarove mogućnosti bile gušene
u Dinamu! Kakvi su Pantovčak i Markov trg, takav je i Maksimir.
UTO 25. 1.
Zašto je mrtvi
Čitlučanin glasovao za Stipu Mesića, a ne za Jadranku Kosor
Svašta li mi novinari moramo zabilježiti! Predsjedničke sam izbore već
bio zaboravio, kadli me danas nazva čovjek iz Čitluka u Hercegovini i
pita jesam li pročitao onaj Mesićev vic što ga je Predsjednik na dan
izbora ispričao u zagrebačkom kafiću “Charlie”, a prenio jedan tjednik.
Dakle, evo Mesićeva vica:
“Jeste li čuli onaj o čovjeku koji sjedi na biračkom mjestu u Čitluku?
Sjedi on tako cijeli dan i na kraju mu priđe čovjek i pita ga što radi
tu cijeli dan.
- Čekam oca da dođe na glasovanje. Umro je prije dvije godine pa bih ga
želio vidjeti”.
Neznanac koji me nazvao iz Čitluka tvrdi da nije riječ o vicu nego o
stvarnom događaju koji je sam vidio. Dakle, mrtvac iz Mesićeva vica je
oko 18.30 sati doista došao na glasovanje, odmah su mu prišli
promatrači iz GONG-a i pitali ga:
- Hoćete li glasovati za Jadranku Kosor?
- Ne! Glasovat ću za Stipu Mesića!
- Zašto za Mesića?
- On mi je puno bliži!
Eto, zamolio me brižni Čitlučanin da radi što potpunije istine o
spornom glasovanju objavim ovu neobičnu zgodu, što činim i iz
profesionalnog obzira prema Mesićevoj nedovoljnoj obaviještenosti o
izbornom danu u Hercegovini.
SRI 26. 1.
Svojom
sličnošću sa Zagrepčanima Bandić iritira one koji je ne mogu
postići
Mislim da sam, davno, prvi uporabio riječ “bandićizam”, skovanu prema
prezimenu zagrebačkog dogradonačelnika Milana Bandića. Učinio sam to
nakon što je Bandić u Splitu osuo paljbu po povlaštenom,
centralističkom Zagrebu. Vidim da tu riječ, nakon Bandićeva zauzimanja
za legalizaciju tisuća bespravno sagrađenih kuća u Zagrebu, rabe (i)
splitski novinari. No “bandićizam” se u međuvremenu prometnuo u
rijetko, a možda u hrvatskoj politici jedino utjelovljenje narodnog
političara. Zagreb je najveći hrvatski grad, nepojmljivo zamršeni
društveno-urbani milje, u kojem imati potporu samo nekoliko posto
građana znači puno. Jer, potpora se u njemu ne dobiva apstraktnim,
revolucionarnim, rodoljubnim, “crnim” ili “crvenim” zanosima nego nekim
opipljivim učincima i nakanama. Imati pak potporu od nekoliko desetaka
postotaka, koliku u Zagrebu ima Bandić, može samo netko koga grad
doživljava kao dokazano jamstvo svog funkcioniranja u mnoštvu zamršenih
interesa, u rasponu od krajnjeg elitizma do siromaštva pred kojim taj
političar bar ne zatvara oči. Stoga mi se čini da se “populista”
Bandića, kojeg “svuda u Zagrebu ima”, napada i iz navike na političare
kojih nigdje nema. Osim u posvećenoj izolaciji koja ima mnogostoljetnu
tradiciju. Je li moguće da toliko Zagrepčana riskira kad podupire
čovjeka koji im je sličan? Ili ta sličnost najviše iritira one koji je
ne mogu postići?
ČET 27.1.
“Duga mračna
noć” najbolji je film o Drugom svjetskom ratu i poraću u Hrvatskoj
Na HTV-u se najavljuje skori početak serije Antuna Vrdoljaka “Duga
mračna noć”, duža, televizijska inačica istoimenog filma. Film sam
gledao, pa seriju bez rezerve preporučujem. “Duga mračna noć” osobno mi
je najbolji film o Drugom svjetskom ratu i poraću u Hrvatskoj, po
prikazu ljudske običnosti nastavak njegovih filmova “Kad čuješ zvona” i
“U gori raste zelen bor”. Vidjevši u njoj “seljačku” Vrdoljakovu
estetiku, ta običnost nekim kritičarima nikad nije “sjela”, ali je
razgaljivala publiku. Partizanštinu kao ideju, kao antifašizam,
Vrdoljak nije zanijekao ni u prijašnjim ratnim filmovima, pa ni u ovom,
ali su u “Dugoj mračnoj noći” njezine brutalne posljedice razorile sve
njezine ideale: jedini baštinici tih ideala ostali su njezini
zločinački, najgori sudionici - dno je postalo vrh.
Vrdoljak je sada možda jedini filmski redatelj u Hrvatskoj koji je u
stanju snimiti film znamenitog povijesnog pamćenja, film epohe,
nacionalnu priču. Postoji li uopće nacionalna kinematografija koja nema
nacionalne priče, i postoji li uopće narod bez te priče? Makar se ona
događala u “dugoj mračnoj noći”.
PET 28. 1.
S lakoćom s
kojom Ceca pjeva Arkan je u Hrvatskoj ubijao
Kad bi novinar neke hrvatske televizije u zatvoru u Haagu uspio
napraviti talk show sa Slobodanom Miloševićem te ga televizija, nakon
gromoglasnih najava, emitirala, gledanost bi bila fantastična. Bila bi
zacijelo velika i da je na Novoj TV prikazan razgovor sa suprugom
ubijenog ratnog zločinca Željka Ražnatovića Arkana, folk-pjevačicom
Svetlanom Veličković Ražnatović. Autor toga razgovora Petar Vlahov
tvrdi da je u Hrvatskoj prodano njezinih 100 tisuća piratskih nosača
zvuka te će ironično: “Možda to nikoga ne zanima u Hrvatskoj i nitko ne
sluša turbofolk”. No Arkanova Ceca za Hrvatsku nije tek pjevačica,
koliko god bila slušana. Ona je izravno i neizravno simbol zla kojemu
bi folk bio usputna izlika da trijumfira u zemlji u kojoj je ubijalo i
pustošilo. Iz usputne izlike pjesma se, štoviše, promeće u krunsko
opravdanje zločina. Napokon, presudno je pitanje - što je to što pjeva
netko koga se povezuje s ratnim užasima? Nije li najgore upravo to što
mogu zajedno nož, puška, ratna pljačka, ubijanje, smrt i - pjesma? Kako
Hrvatska može podnositi svoje grobove kao svoju televizijsku zabavu,
komercijaliziranje svoje žrtve u savezu s krvnikovim glasnikom? U
pomami za atraktivnim gostima na televiziji ta se pitanja izostavljaju
s istom lakoćom s kojom Ceca pjeva i s kojom je Arkan u Hrvatskoj
ubijao.
SUB 29.1.
Trajnog
sjećanja na Auschwitz može biti samo u okružju trajnih vrijednosti
Tjedan je bio u znaku obilježavanja 60. obljetnice oslobođenja
koncentracijskog logora Auschwitz. I u tom povodu, a i inače kad se
govori o Auschwitzu, redovito se ponavlja kako nove generacije o tom
užasu malo znaju, a mnogo ljudi za njega nikad nije ni čulo. Auschwitz
je teška uspomena, a najutjecajniji mediji i mitovi suvremenog svijeta
promiču lakoću življenja, zabavu, zaborav svega što je prepreka
trenutačnom užitku, promiče i ideje i proizvode u kojima nema ni
pamćenja, ni trajnosti, ni prošlosti. U zabavu se pretvara i sam
Hitler. Slovenski skijaški trener Janez Slivnik u jednom mu je
intervjuu ispjevao hvlaospjev, što je izazvalo zgražanje na sve strane.
No u većini tih “zgražanja” vidi se kako se jedva čekalo da netko takvo
što kaže pa da se publika zabavlja, da zabava potraje koji dan i da je
zamijeni neka druga zabava. Kad netko što pozitivno kaže o nekom
zločincu, dopire li kroz gromoglasni medijski plasman tih riječi i
osuđujuće reakcije na te riječi do naših duša i srca strava zločina,
ili sve to doživljavamo kao bilo koju drugu senzaciju, bilo koji drugi
proizvod suvremenosti koji publiku zabavi i nestane? Trajno sjećanje na
ljudske nesreće i patnje poput onih u Auschwitzu, u Jasenovcu ili
Bleiburgu može se održati samo u okružju trajnih vrijednosti s kojima
se živi.
TJEDNA INVENTURA
Mesićev vic iz Čitluka ima nastavak
