27.01.2025. u 10:29

Naš glazbeni kritičar Hrvoje Horvat piše o trendovima na hrvatskoj i svjetskoj glazbenoj sceni

Renomiranom bubnjaru i skladatelju, zapravo glazbeniku širokih sklonosti, pa i slikaru i pjesniku Borni Šercaru nisu nimalo strani susreti jazza i tradicijske glazbe. Već je projektom Jazziana Croatica autorizirao nekoliko pothvata na rubu etno-glazbe, jazza i world musica, a novi Šercarov album "FolkDrum" korak je dalje u sličnom smjeru, čini mi se i komercijalniji od prijašnjih jer pokazuje svjetovnu varijantu domaćih etno napjeva.

Možda baš zato što je – osim toga što je tijekom gotovo tri desetljeća svirao s velikim brojem glazbenika – radio i kao autor glazbe za kazališne predstave i kao scenograf, Šercarova glazba ima i vizualni element koji se osjeti ("vidi") i na albumu "FolkDrum" (Croatia Records) jer djeluje prilično "trodimenzionalno" i prostorno. Koproducenti Šercar i Alen Dović zaokružili su projekt na način da su odabranim tradicionalima dodali bržu ritmičku podlogu i složili neku vrstu space-etna. Ovako bi možda zvučali Chui da sviraju etno-jazz – uostalom, klavijaturist Toni Starešinić sudjeluje u temi "Baranjska Suza" – a suživot udaraljki, vokala, synthesizera i gitara čini "FolkDrum" zanimljivim i njihovoj publici, tj. onima koji vole pomake u gledanju na tradicijsku povijest.

Izvrsno odsviran i otpjevan, album raznim žanrovskim skretanjima s uobičajenog terena etno glazbe mogao bi biti i odličan izvozni proizvod jer međunarodnoj publici može približiti našu lokalnu glazbu koja bi u tradicionalnom vokalnom izdanju teže našla put do njih. Uz pomoć izvrsnih svirača čini prilično pitku varijantu koja bi uz pametnu promociju imala privlačnosti i u svijetu, pa je pozitivno što je Ministarstvo kulture financijski podržalo ovakav projekt iskusnih glazbenika.

Šercaru su se i ovaj puta pridružili mnogi suradnici, a najistaknutiju ulogu pored njegovih udaraljki ima sjajan vokalni ansambl Harpije (Kristina Opačić Vrućina, Klara Kašnar, Jana Radić, Ina Milačić i Tea Jančinec), koji majstorskim vokalnim dionicama zaziva u sjećanje Ladarice, s kojima je Šercar već surađivao, ili Bregovićeve bugarske pjevačice. Žanrovski raspon albuma doslovno se može opipati između skladbi poput techno-etna "Dojdi dragi" s izvrsnim bubnjarskim breakovima i iduće "Save vode", u kojoj heavy metal gitara (Alen Dović) "luduje" skupa s vokalima i čvrstim ritmom ispod njih. "Sunny Field" (u originalu "Sunčana polja", instrumental za koji je Šercar napisao riječi kao "za slet" i razgibavanje) zvuči kao suradnja Blagoja Berse i Laibacha s pozivom na "sunčane livade" na kojima vas trubački solo uz vožnju bubnja i himnične ženske vokale tjera na ples po sobi.

Na albumu sviraju violinist Marko First, trubač Antonio Geček, basist Robert Vrbančić i flautist Dani Bošnjak, newyorški saksofonist Chaise Baird sudjeluje u pjesmi "Tajna ljubavi", a u završnoj "Make Up" Josipa Lisac pjeva staru pjesmu Karla Metikoša i Ivice Krajača, ali više se čini kao namjerni komercijalni dodatak albumu nego njegov bitan dio. Među inovativnim obradama tradicijskih napjeva još je jedino brza "Ulyanik" nova autorska skladba Borne Šercara.

O temi da "FolkDrum" predstavlja viziju povezivanja kulturne baštine s modernim zvukom Šercar je rekao da je "s 'FolkDrumom' želio povezati bezvremensku ljepotu hrvatskih narodnih pjesama s energijom modernih ritmova. Ovaj album nije samo glazba – to je slavlje tradicije, kreativnosti i prijateljstva". Album je sniman u Zagrebu, u studijima Hevi Production, Studio Podmornica i Pravi Ton tijekom ljeta 2024. godine. Produkciju, miksanje i mastering radio je Alan Dović, dok je za efektan vizualni dizajn zaslužan PORTFOLIO Studio Grozić.

Šercar je krajem prošle godine sudjelovao na još jednom zanimljivom instrumentalnom albumu, "Metal", gitarista Gorana Jurića i violončelistice Zrinke Barić. I tu se radi o široko shvaćenom jazzu koji često zvuči poput filmske glazbe i pokazuje Šercara kako se može uklopiti u sjajne skladbe na kojima uz netipične dionice violončela Zrinke Barić dobivate i porciju sjajne Jurićeve jazz gitare, dok ih Šercar majstorski prati lepršavim udaraljkama. Tu lepršavost, pretpostavljam, vuče još od projekta kad je svirao na praznim staklenim bocama jer volumen zvuka i "jačina" nikada nisu bili presudan faktor za sjajne bubnjare/udaraljkaše poput njega. Šercar do sada ima puno sjajnih ostvarenja, kao i kolega s kojima je radio, a i vlastitih novih pjesama. Ako je "FolkDrum" prerada tradicionala, poslušajte njegov prošli album "Untamed" s Jazzianom Croaticom u društvu ansambla Lado. Dokaz je to pravog autorskog pothvata nakon kojeg vam se nameće pitanje kako je moguće napisati nove skladbe u etno-jazz maniri koje već sada zvuče kao tradicionali u najboljem smislu te riječi.

Do te mjere album "Untamed" zvuči kao novi klasik, ako to nije paradoks, tj. besprijekorno realiziran projekt iskusne ekipe koja je u društvu s pjevačkim i sviračkim kolegama iz Lada postigla maestralan rezultat, jedan od najboljih koji ste do tada mogli kod nas čuti u ovom etno podžanru, a konkurencija je tijekom prošlih tridesetak godina bila prilično velika. Isto vrijedi i za "FolkDrum", još jedan Šercarov važan album u nizu.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije