Naslovnica Kultura Vizualna umjetnost

Nakon prava na pobačaj pada pravo na slobodni govor

Humanitarni projekt Ljubav & Ekonomija, u nedjelju, 11. lipnja u Kinu Tuškanac, progovara o aktualnoj temi pobačaja, a prihod od ulaznica biti će uplaćen Društvu za poboljšanje kvalitete života siromašne i nezbrinute djece Mali zmaj
08. lipnja 2017. u 12:08 5 komentara 369 prikaza
Ante Perković
Foto: Marko Prpić/Pixsell

Ante Perković, novinar, rock kritičar, publicist i glazbenik, danas bi (8. lipnja) proslavio 44. rođendan. Bio je stalni suradnik Montažstroja, koji njemu u čast u nedjelju, 11. lipnja u kinu Tuškanac priprema multimedijalni događaj Ljubav & Ekonomija koji govori o akultanoj temi pobačaja. Sam Ante sudjelovao je na počecima rada u ovom projektu i to zato jer je vjerovao da je borba za reproduktivna prava žena iznimno važna. Iz Montažstroja tako podjećaju na njegove riječi. “Ukoliko ne zaštitimo pravo žena na odlučivanje o vlastitom tijelu i životu, sloboda govora bit će sljedeće pravo koje će biti napadnuto, pravo koje više neće imati tko braniti”.

Ante Perković Nakon kratke iteške bolesti Rock kritičar i publicist Ante Perković je preminuo u 44. godini

Ljubav & Ekomonija je istovremeno dokumentarni performans, javna rasprava i humanitarna akcija kojom Montažstroj aktualnu temu pobačaja obrađuje iz socio-ekonomskog aspekta. Ulaznice su već u prodaji (po cijeni od 40 kuna u Književnom klubu Booksa (Martićeva 14d) i u Café baru Kôta (Medulićeva 20)), a kako je broj posjetitelja ograničen na 250 mjesta, treba požuriti. Sav prihod od ulaznica bit će uplaćen Društvu za poboljšanje kvalitete života siromašne i nezbrinute djece Mali zmaj.

U okviru događaja Ljubav & Ekonomija Jelena Berković, novinarka i aktivistkinja za slobodu govora, povest će publiku na multimedijalno povijesno putovanje kroz regulaciju pobačaja, te objasniti kako su se mijenjali zakoni o pobačaju na području Hrvatske od 1929. godine do danas, ali i što su o tim zakonima mislili liječnici, koji danas mahom koriste priziv savjesti kada se radi o pobačaju. Slijedi javna rasprava. Jadranka Brnčić, biblijska hermeneutičarka, obrazložit će razliku odabira protiv pobačaja u privatnom prostoru vjere od zakonskog nametanja zabrane svima. Marina Katinić, doktorantica filozofije i bioetičarka razložit će pobačaj kao etički problem u kojem se nerođeni život i život majke ne moraju nužno suprotstavljati, a moderator rasprave je Borna Sor, novinar i satiričar.

Zajedno s publikom, ovaj će neočekivani spoj ljudi pokušat odgovoriti na pitanje: jesu li podjele na “pro-life” i “pro-choice” dotrajale i može li se u ovoj temi pronaći prostor dijaloga i međusobnog razumijevanja.

Dio večeri je i nastup glazbenika Mikija Solusa, koji će premijerno izvesti hrvatske prepjeve dva glazbena broja iz Njemačke 20-ih godina, koji se bave socio-ekonomskom uvjetovanosti pobačaja.

Ovaj je događaj svojevrsni kraj većeg Montažstrojevog projekta koji se bavi zaštitom reproduktivnih i radnih prava žena. Na stranici cijankalij.montazstroj.hr, koju je do sada posjetilo preko deset tisuća osoba, Montažstroj je obradio dramu “Cijankalij §218” Friedricha Wolfa iz 1929. godine. Kultni njemački komad nastao je u sklopu velikog društvenog pokreta za legalizaciju pobačaja u Njemačkoj. Drama je izvorno napisana za kazališnu pozornicu i podijeljena je u 8 prizora, a Montažstroj ju je predstavio kroz zvučnu rekonstrukciju podijeljenu u 8 epizoda, redatelja Boruta Šaperovića, a u kojoj su sudjelovali: Daria Lorenci Flatz, Tihana Lazović, Adrian Pezdirc, Sven Jakir, Ante Perković, Dado Ćosić, Suzana Nikolić, Goran Grgić, Nina Violić, Vilim Matula, Bojan Navojec, Lukrecija Tudor, Urša Raukar.

Glazbeni broj “Christian Schulze”, koji je dio ove drame, govori o ložaču koji se, nakon gubitka posla, počeo snalaziti za egzistenciju s “one strane zakona”. Inače pošten čovjek, otac petero djece, tonuo je sve dublje i dublje i postao je – kriminalac. Jedini trenutak sreće i blagostanja doživio je pred smaknuće, kada se prvi put u životu dosita najeo. Ovaj glazbeni broj, čiji je autor teksta Friedrich Wolf, ukazuje na ključnu etičku dilemu komada “Cijankalij §218”: možemo li govoriti o slobodi moralnog odlučivanja onoga koji zbog svoje socijalne pozicije zapravo nema izbora? Time Friedrich Wolf ukazuje na nelegitimnost zakona koji od siromašnih radnika čine kriminalce, bilo putem kršenja zabrane pobačaja, bilo putem krađe zalogaja kruha.

15.01.2015., Zagreb - U Zagrebackom kazalistu mladih odrzana je premijera predstava A gdje je revolucija stoko u produkciji Montazstroja i reziji Boruta Separovica. Photo: Davor Visnjic/PIXSELL Splitsko ljeto Montažstroj zbunio festivalsku publiku DANI SATIRE Obračun s mitovima Balkana Scena iz predstave Još jedna izvedba Montažstrojeva “A gdje je revolucija, stoko” u ZKM-u

Elipso

  • Avatar dpejakovic
    dpejakovic:

    Nakon prava na ubojstvo točnije rečeno, licemjeri, a za ovo drugo ljevičari, komunizam i jugoslavija su iza nas tako da nemate straha!

  • Avatar punkufer
    punkufer:

    Gospodin ljevičar bi ubijao nerođenu djecu. Fuj.