Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Kultura Kazalište

Izvanserijski, slojeviti prikaz kontroverznog Houellebecqa

Provincijski cirkus koji se stvorio oko predstave završio je u uvodnom rapu Mikija Solusa
22. srpnja 2015. u 14:10 10 komentara 3329 prikaza
18.07.2015., Tvrdjava Lovrijenac, Dubrovnik - Odrzana generalna proba pred premijeru predstave Elementarne cestice, Michela Houellebecqa.  Photo: Grgo Jelavic/PIXSELL
Foto: Grgo Jelavić/Pixsell
Pogledajte galeriju 1/2

Houellebecqove „Elementarne čestice", svim preprekama usprkos, izvedene su na 66. Dubrovačkim ljetnim igrama. Doduše, ne na planiranoj plaži u devastiranim Kuparima, gdje im se pripremala filmski raskošna inscenacija, nego u vreloj utrobi inkvizicijski strogog Lovrijenca. Premijerna publika, u kojoj su bili Mirko Ilić i Paolo Magelli, Ibrica Jusić i Marinko Koščec, Milka Podrug Kokotović i Velimir Visković, više od dva sata bila je prikovana za sjedala predstavom u kojoj je adaptirani Houellebecqov roman (rad Velimira Grgića) bio tek otponac za slojevito razmišljanje o zapadnoj civilizaciji.

Podsjetili na C. Hebdo

Čitav provincijski cirkus oko Houellebecqa na Igrama, potaknut očito zlonamjernim savjetnicima dubrovačko-neretvanskog župana, našao je svoje mjesto u uvodnom repanju Mikija Solusa, ali i u stalnim podsjećanjima na izjave francuskog pisca, pa i na parišku tragediju časopisa Charlie Hebdo. Ta je aktualizacija cjepkala predstavu i koncentraciju gledatelja, ali joj i davala na dinamičnosti, zahvaljujući na momente čak i prežustrom Marku Cindriću.

Ali suština Houellebecqove provokativne proze, njegove politički nekorektne tvrdnje i metafore o cijeloj toj magli libertinske 68' godine, ali i tržišnoj fokusiranosti 'bijele' Europe koja želi stvoriti novog čovjeka kojem osjećaji neće smetati u trci za profitom (pa i onim ljubavnim), ostala je nedirnuta. Buljan, naravno, voli provocirati publiku, zatrpava je psovkama, nasilnim scenama, a prvi red publike uključuje u scene nježnog seksa i psihičkih slomova.

Festivalskoj publici nudi i muško masturbiranje da bi valjda zadovoljio i bulevarske medije. A ipak, na kraju predstave o dva pretužna polubrata, erotomanu Bruni koji je vuk pušten među ovčice, točnije rečeno profesor i introvertiranom znanstveniku Michelu, Buljan nudi renesansni ishod. Talentirana Mada Peršić, "odjevena" u kostim Botticellijeve Venere kao prototip novog čovjeka, himnički izgovara ipak ciničnu rečenicu: „Ovo je predstava posvećena čovjeku". Da, čovjeku koji je cijeli život opterećen starošću, smrću i bolešću...

Iznimna glumačka ekipa

Za najpoetičnije dijelove ove slojevite predstave zaslužni su songovi Mitje Vrhovnika Smrekara napisani u duhu ponajbolje francuske šansone na stihove samog Houellebecqa, ali i Flauberta. A i glumačka ekipa je iznimna, predvođena krajnje požrtvovnim Markom Mandićem kao Brunom, sceničnom Senkom Bulić u ulozi Christiane, izvanserijskom Hanom Selimović kao Annabelle, zagonetnim Stipom Kostanićem kao Michelom i karizmatičnim Zoranom Prodanovićem Prljom koji se nevjerojatnom prirodnošću kreće po sceni.

U tu opuštenu hipijevsku atmosferu odlično su se uklopili i Jelena Miholjević, Lucija Šerbedžija, Paško Vukasović i Karlo Mrkša. U cijeloj izvedbi i nije bilo epizodnih likova. Svi su dobili ravnopravnu priliku za improvizaciju u tom iscrpljujućem i oslobađajućem glumačko-pjevačkom klinču na pijesku koji nudi izvanserijski kazališno bespoštedni pogled na lik i djelo pisca čija je medijska slika u potpunoj opreci s njegovim značajem.

>> "Elementarne čestice" između performansa i muzičkog i političkog teatra

Vrtovi Hrvatske
Mala škola imuniteta:
Koji vitamini i minerali brane naše tijelo?
PBZ
#OSTAJEMDOMA
Plaćaj račune i upravljaj svojim financijama online: savjeti za organizaciju bez odlazaka u poslovnicu banke
  • bubimima:

    Nisam gledala predstavu, ali se nadam da, s obzirom na količinu Houellebecqova teksta, valjda je Buljan u dva sata uspio napraviti predstavu za medij teatra. Za razliku od Buljanove predstave Grobnica za Borisa Davidoviča, koju sam gledala, i koja se ... prikaži još! svela na doslovno čitanje Kiševog teksta, više primjereno nekoj literarnoj večeri. A glede simuliranog seksa, to je Buljanu izgleda redovni glavni alat.

  • Atanazije:

    Odlično je prestavu opisao Davor Mladošić na www.dubrovnikpress.hr. Ne znam smije li se navoditi, ali vrijedno je pročitati. I ekipi iz predstave bi bilo dobro da pročita i malo se prosvijetli. Doista.

  • bakulušić:

    Danas sam se naljutio na svoju i tuđu djecu. Pročitavši tekst Denisa Derka "Izvanserijski, slojeviti prikaz kontroverznog Houellebecqa", htio sam da mi objasne o čemu se i o komu radi. Da ne hodam u neznanju i posramljen po bijelom svijetu. ... prikaži još! Kad tamo, nitko ništa ne zna. A, tobože, završili realne i klasične gimnazije, razne fakultete... Nikad čuli! Ni za Houellbecqa ni za "Elementarne čestice". Ni za Derka ni za Pofuka. Jedino su čuli za Prlu, Mrlu i još jednoga ali mu ne znaju ime. Čuli su za Mani Gotovac i za Milu Kekina. Kažu da se i oni "nevjerojatnom prirodnošću kreću po sceni i oko scene". I to je sve što znaju. Kažu, oni to nisu učili u školi. A nisu išli u "šuvarice" gdje se to, možda, temeljito izučavalo. O, ruga, o, sramote! I sad sam ja zbunjen pa molim gospodina Derka da mi savjetuje u koje još škole moram slati svoju i tuđu djecu pa da nauče sve o Houellbecqu i toj novoj europskoj kulturi. Da ne hodaju po svijetu, posramljeni u neznanju i primitivizmu kao ja. Hoću da budu kao Derk, Grgić, Buljan, Prle, Mani i ostali koji predvode Hrvatsku na novom putu, u nove pobjede.