Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 183
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Ukrajinska dirigentica Alla Kulbaba

Bombe su padale blizu Opere u Kijevu, ali ona od 21. svibnja opet radi

Josip Regovic/PIXSELL
26.05.2022.
u 10:05

"Naša publika željna je normalnosti, posebno glazbe, ali u kazalište smije ući samo dio publike, onoliko koliko imamo mjesta u skloništu" govori ukrajinska dirigentica koja ravna premijerom "Tosce" u HNK Zagreb

Kristina Kolar u naslovnoj ulozi i Tomislav Mužek kao Cavaradossi izvrsni su jamci uzbudljive premijere Puccinijeve "Tosce" koja je na rasporedu sutra, 27. svibnja, u zagrebačkom HNK. No dobre "Tosce" nema ni bez dobrog negativca pa se nitko sigurno neće buniti što će na pozornicu izaći i zagrebački operni ravnatelj Giorgio Surian, bas-bariton svjetske slave i klase i glumac za kojeg je uloga Scarpije kao skrojena.

Premijerna produkcija "Onjegina" Petra Iljiča Čajkovskog s ruskim režiserom i dirigentom otkazana je zbog političkih razloga, kao što je snažna politička izjava i angažman ukrajinske dirigentice Alle Kulbabe koja će ravnati premijerom i još trima predstavama "Tosce", recentne produkcije uvezene iz Italije koju potpisuje redatelj Mario Pontiggia.

No ništa s politikom nema dirigentska karijera maestre Kulbabe, nego s njezinim velikim iskustvom i umjetničkom strasti kojom je ona zračila i u razgovoru koji smo vodili uoči njezina zagrebačkog debija i premijere.

Jeste li prvi put u Hrvatskoj?

Prije desetak godina ljetovala sam u Makarskoj, ali sada prvi put ovdje radim.

Kako je došlo do ovog angažmana?

Koliko je meni poznato, direktor Opere HNK Giorgio Surian je za projekt "Tosce" tražio baš dirigenticu iz Ukrajine i agenti kojima se obratio preporučili su mene.

Vi ste vrlo iskusni u opernom repertoaru, a dirigirali ste već i "Toscu", zar ne?

Da, mnogo puta, uključujući i predstavu koja je i sada na repertoaru naše Opere u Kijevu i vrlo je popularna.

Koliko vidim, Ukrajinska nacionalna opera u Kijevu ponovo je otvorena i radi.

Tako je, otvorena je 21. svibnja, nakon što je od početka rata bila zatvorena.

Je li zgrada Opere bila oštećena u napadima?

Nije, ali bombe su padale vrlo blizu.

Znači li otvaranje Opere u Kijevu i da se život već polako vraća u normalu?

Da. Jedino nam je žao što još uvijek ne možemo prodavati ulaznice za svih 1300 mjesta. Naime, kako još uvijek postoji opasnost od napada i mogućnost da se za vrijeme predstave oglase sirene, smijemo u kazalište pustiti samo onoliko ljudi koliko ih stane u naše sklonište. Ljudi su jako željni normalnosti, pa tako i glazbe, a pogotovo klasične koja je lijek za dušu.

Što vama osobno u ovom trenutku znači poziv iz Zagreba i dirigiranje operne premijere u HNK?

U prvom redu, biti ovdje za mene je velika čast i to je vrlo važan izraz podrške Hrvatske Ukrajini. A kao drugo, "Tosca" je moja najdraža opera i za mene najveća među svim ostalim Puccinijevim naslovima koji se svi odlikuju vrlo snažnom i izražajnom glazbom. Naposljetku, u ovom trenutku "Tosca" je ujedno i simbol borbe Ukrajine protiv sveg zla koje se na nju obrušilo. U priči iz "Tosce" sukobljuju se dvije snage. S jedne strane je sirova snaga i moć, a s druge je velika ljubav ne samo jedne žene prema jednom muškarcu nego ljubav nalik božanskoj.

Vi imate veliki repertoar i iskustvo i najviše radite u Ukrajinskoj nacionalnoj operi u Kijevu, zar ne?

Da, tamo radim od 1992. godine i u studenom ove godine trebala bih proslaviti tridesetogodišnjicu rada. Ali, nisam odmah počela kao dirigentica, nego kao šaptačica, a nakon tri godine postala sam asistentica glavnog dirigenta i s vremenom počela sve više samostalno dirigirati.

Je li dirigiranje bilo vaš prvi izbor glazbeničkog studija?

Najprije sam studirala zborsko dirigiranje, a kada sam se u sklopu tog studija susrela s velikim zborskim prizorima iz opera, to mi je otvorilo novu stranicu. Tada sam odlučila okušati se i u studiju za simfonijske dirigente. Nastavila sam s oba smjera i nakon osam godina studija stekla dvije diplome.

To je bilo vrijeme kada su žene za dirigentskim pultom simfonijskih orkestara i opernih kuća bile velika rijetkost. Zapravo, sada se prisjećam svog velikog iznenađenja kada sam kao dječak prvi put čuo za jednu dirigenticu, Ruskinju Veroniku Dudarovu. Znači li to da u ondašnjem Sovjetskom Savezu dirigentice i nisu bile takvo čudo i rijetkost kao na Zapadu?

Naravno, ona je bila jako poznata i slavna na području čitavog Sovjetskog Saveza, pa i šire. Ali u Ukrajini smo tada već imali dvije poznate i velike dirigentice, koje su također puno radile, ali s mnogo manje reklame. Jedna je bila Alisa Vidulina čija je dirigentska karijera trajala 72 godine! Radila je najviše u Harkivu i nedavno je preminula u dobi od 95 godina, a druga je Galina Tkačenko koja je vodila operni studio u Kijevu, od koje sam puno naučila. Imala sam još i dvije kolegice na studiju dirigiranja.

Kakvi su vam dojmovi o ovoj produkciji "Tosce" koju ćemo vidjeti u Zagrebu?

Režija mi se jako sviđa, redatelj točno zna što želi i napravio je sjajan posao. Pjevači su također izvrsni, orkestar vrlo profesionalan. Jedino što mi nedostaje je više pokusa. Kada u Kijevu pripremamo premijere, imamo mnogo više pokusa, mnogo više individualnog rada sa svakim od pjevača. Moj poziv došao je prekasno da bismo i za to imali vremena i neću stići raditi na deteljima kao što bih inače, ali suradnja sa svima je odlična i sigurna sam da će biti odlična predstava.

U najljepšoj i najpoznatiji ariji iz te opere "Vissi d'arte" glavna junakinja pjeva kako je živjela za umjetnost i ljubav, ali ona za tu ljubav i ubija, i umire...

Da, Tosca je vrlo jaka žena, snažna u borbi za svoju ljubav, baš kao je sada snažna i čitava Ukrajina.

Mislite li da kao dirigentica možete Puccinijevoj glazbi i liku Tosce dati nešto što vaši muški kolege ne mogu?

To je odlično pitanje i usuđujem se na njega odgovoriti potvrdno. Nijedan muškarac ne može uskočiti u dušu žene, a za mene je ova opera toliko zanimljiva i posebna upravo zbog lika Florije Tosce čije emocije jako dobro razumijem i jako snažno osjećam. Mislim da mogu točno objasniti svaki njezin postupak.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije