Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Kultura Kazalište

Bombe su padale blizu Opere u Kijevu, ali ona od 21. svibnja opet radi

"Naša publika željna je normalnosti, posebno glazbe, ali u kazalište smije ući samo dio publike, onoliko koliko imamo mjesta u skloništu" govori ukrajinska dirigentica koja ravna premijerom "Tosce" u HNK Zagreb
26. svibnja 2022. u 10:05 0 komentara 290 prikaza
Foto: Josip Regovic/PIXSELL

Kristina Kolar u naslovnoj ulozi i Tomislav Mužek kao Cavaradossi izvrsni su jamci uzbudljive premijere Puccinijeve "Tosce" koja je na rasporedu sutra, 27. svibnja, u zagrebačkom HNK. No dobre "Tosce" nema ni bez dobrog negativca pa se nitko sigurno neće buniti što će na pozornicu izaći i zagrebački operni ravnatelj Giorgio Surian, bas-bariton svjetske slave i klase i glumac za kojeg je uloga Scarpije kao skrojena.

prvi album L.H.D. Povratak zvuka koji nam je nedostajao otkad su se raspali Bambi Molestersi

Premijerna produkcija "Onjegina" Petra Iljiča Čajkovskog s ruskim režiserom i dirigentom otkazana je zbog političkih razloga, kao što je snažna politička izjava i angažman ukrajinske dirigentice Alle Kulbabe koja će ravnati premijerom i još trima predstavama "Tosce", recentne produkcije uvezene iz Italije koju potpisuje redatelj Mario Pontiggia.

No ništa s politikom nema dirigentska karijera maestre Kulbabe, nego s njezinim velikim iskustvom i umjetničkom strasti kojom je ona zračila i u razgovoru koji smo vodili uoči njezina zagrebačkog debija i premijere.

Jeste li prvi put u Hrvatskoj?

Prije desetak godina ljetovala sam u Makarskoj, ali sada prvi put ovdje radim.

Kako je došlo do ovog angažmana?

Koliko je meni poznato, direktor Opere HNK Giorgio Surian je za projekt "Tosce" tražio baš dirigenticu iz Ukrajine i agenti kojima se obratio preporučili su mene.

Vi ste vrlo iskusni u opernom repertoaru, a dirigirali ste već i "Toscu", zar ne?

Da, mnogo puta, uključujući i predstavu koja je i sada na repertoaru naše Opere u Kijevu i vrlo je popularna.

Koliko vidim, Ukrajinska nacionalna opera u Kijevu ponovo je otvorena i radi.

Tako je, otvorena je 21. svibnja, nakon što je od početka rata bila zatvorena.

Je li zgrada Opere bila oštećena u napadima?

Nije, ali bombe su padale vrlo blizu.

Znači li otvaranje Opere u Kijevu i da se život već polako vraća u normalu?

Da. Jedino nam je žao što još uvijek ne možemo prodavati ulaznice za svih 1300 mjesta. Naime, kako još uvijek postoji opasnost od napada i mogućnost da se za vrijeme predstave oglase sirene, smijemo u kazalište pustiti samo onoliko ljudi koliko ih stane u naše sklonište. Ljudi su jako željni normalnosti, pa tako i glazbe, a pogotovo klasične koja je lijek za dušu.

Što vama osobno u ovom trenutku znači poziv iz Zagreba i dirigiranje operne premijere u HNK?

U prvom redu, biti ovdje za mene je velika čast i to je vrlo važan izraz podrške Hrvatske Ukrajini. A kao drugo, "Tosca" je moja najdraža opera i za mene najveća među svim ostalim Puccinijevim naslovima koji se svi odlikuju vrlo snažnom i izražajnom glazbom. Naposljetku, u ovom trenutku "Tosca" je ujedno i simbol borbe Ukrajine protiv sveg zla koje se na nju obrušilo. U priči iz "Tosce" sukobljuju se dvije snage. S jedne strane je sirova snaga i moć, a s druge je velika ljubav ne samo jedne žene prema jednom muškarcu nego ljubav nalik božanskoj.

Vi imate veliki repertoar i iskustvo i najviše radite u Ukrajinskoj nacionalnoj operi u Kijevu, zar ne?

Da, tamo radim od 1992. godine i u studenom ove godine trebala bih proslaviti tridesetogodišnjicu rada. Ali, nisam odmah počela kao dirigentica, nego kao šaptačica, a nakon tri godine postala sam asistentica glavnog dirigenta i s vremenom počela sve više samostalno dirigirati.

Je li dirigiranje bilo vaš prvi izbor glazbeničkog studija?

Najprije sam studirala zborsko dirigiranje, a kada sam se u sklopu tog studija susrela s velikim zborskim prizorima iz opera, to mi je otvorilo novu stranicu. Tada sam odlučila okušati se i u studiju za simfonijske dirigente. Nastavila sam s oba smjera i nakon osam godina studija stekla dvije diplome.

To je bilo vrijeme kada su žene za dirigentskim pultom simfonijskih orkestara i opernih kuća bile velika rijetkost. Zapravo, sada se prisjećam svog velikog iznenađenja kada sam kao dječak prvi put čuo za jednu dirigenticu, Ruskinju Veroniku Dudarovu. Znači li to da u ondašnjem Sovjetskom Savezu dirigentice i nisu bile takvo čudo i rijetkost kao na Zapadu?

Naravno, ona je bila jako poznata i slavna na području čitavog Sovjetskog Saveza, pa i šire. Ali u Ukrajini smo tada već imali dvije poznate i velike dirigentice, koje su također puno radile, ali s mnogo manje reklame. Jedna je bila Alisa Vidulina čija je dirigentska karijera trajala 72 godine! Radila je najviše u Harkivu i nedavno je preminula u dobi od 95 godina, a druga je Galina Tkačenko koja je vodila operni studio u Kijevu, od koje sam puno naučila. Imala sam još i dvije kolegice na studiju dirigiranja.

Kakvi su vam dojmovi o ovoj produkciji "Tosce" koju ćemo vidjeti u Zagrebu?

Režija mi se jako sviđa, redatelj točno zna što želi i napravio je sjajan posao. Pjevači su također izvrsni, orkestar vrlo profesionalan. Jedino što mi nedostaje je više pokusa. Kada u Kijevu pripremamo premijere, imamo mnogo više pokusa, mnogo više individualnog rada sa svakim od pjevača. Moj poziv došao je prekasno da bismo i za to imali vremena i neću stići raditi na deteljima kao što bih inače, ali suradnja sa svima je odlična i sigurna sam da će biti odlična predstava.

Ljetne večeri HNK u Zagrebu Lani su glumci pjevali Arsena, a ove će godine hitove zagrebačkog novog vala

U najljepšoj i najpoznatiji ariji iz te opere "Vissi d'arte" glavna junakinja pjeva kako je živjela za umjetnost i ljubav, ali ona za tu ljubav i ubija, i umire...

Da, Tosca je vrlo jaka žena, snažna u borbi za svoju ljubav, baš kao je sada snažna i čitava Ukrajina.

Mislite li da kao dirigentica možete Puccinijevoj glazbi i liku Tosce dati nešto što vaši muški kolege ne mogu?

To je odlično pitanje i usuđujem se na njega odgovoriti potvrdno. Nijedan muškarac ne može uskočiti u dušu žene, a za mene je ova opera toliko zanimljiva i posebna upravo zbog lika Florije Tosce čije emocije jako dobro razumijem i jako snažno osjećam. Mislim da mogu točno objasniti svaki njezin postupak.

NE NEDOSTAJU JOJ KAMERE
Sjećate li se nje? Bivša voditeljica pokazala skladnu liniju na plaži
Pink Wing karavana
OKTANSKA KARAVANA
Kako je Pink Wing predstavio Hrvatsku svijetu i pogledajte još jednom neke od najboljih svjetskih auta na našim prometnicama
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.