Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Biznis Potrošač

Financijski stručnjak Igor Škrgatić otkriva kako se riješiti ovrha i ostalih financijskih problema

Doznajte gdje dobiti besplatno financijsko savjetovanje i koji su načini izlaska iz financijske nestabilnosti
25. studenoga 2020. u 12:03 19915 prikaza
Pogledajte galeriju 1/4

Kako bi građanima ponudili stručne savjete za vođenje osobnih financija u razdoblju gospodarske krize, ove srijede na Večernji TV-u održana je edukativna radionica za prezadužene i ovršene građane u sklopu koje je glavni urednik Poslovnog dnevnika Vladimir Nišević ugostio Igora Škrgatića, predsjednika Udruge Padobran i Udruge malih i srednjih poduzetnika u HUP-u.

Igor Škrgatić može se pohvaliti impresivnim životopisom – diplomirao je na Fakultetu strojarstva i brodogradnje u Zagrebu, a obrazovanje nastavlja na postdiplomskom studiju Organizacija i management na Ekonomskom fakultetu. Posljednjih 15 godina karijere proveo je na odgovornim funkcijama u bankarstvu i financijama, između ostalog kao Project Manager u Privrednoj banci Zagreb i član Uprave Triglav osiguranja. Posjeduje licencije Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga za obavljanje poslova investicijskog savjetnika, brokera i zastupnika u osiguranju. U radu Hrvatske udruge poslodavaca sudjelovao je kao dopredsjednik Udruge malih i srednjih poduzetnika, predsjednik Koordinacije nebankarskih institucija na financijskom tržištu i predsjednik odnosno dopredsjednik Gospodarsko socijalnog vijeća Grada Zagreba. Sa suprugom Sabine Gradištanac Škrgatić je vlasnik i direktor Be-On savjetovanja, licenciranog kreditnog posrednika specijaliziranog za financijsko restrukturiranje građana i poduzetnika.

Povećana potreba za financijskim savjetovanjem

Na samom početku radionice, Igor Škrgatić je istaknuo kako su Udrugu Padobran osnovali krajem prošle godine s idejom da pokušaju pomoći što široj populaciji koja se nalazi u problemu s blokadama računa, ovrhama i prisilnom naplatom. Pojasnio je da se već dugo preko tvrtke Be-On savjetovanje bave restrukturiranjem dugova građana, ali kako su tu limitirani na jedan segment ljudi koji imaju redovna primanja, a potreba za financijskim savjetovanjem je puno veća. Škrgatić pritom naglašava kako blokade računa i ovršeni građani svako malo dođu u fokus jer se radi o problemu na razini društva koji treba rješavati individualnim pristupom, a to je upravo ono što u Udruzi Padobran pokušavaju.

Vladimira Niševića zanimalo je o kojem broju građana govorimo kada razgovaramo o ovršenima i blokiranima, na što je Škrgatić odgovorio da nakon zastoja od šest mjeseci za vrijeme kojih su sve ovrhe bile zaustavljene, brojka građana s blokiranim računima ili ovršenih potrošača iznosi oko 250.000. No dodaje kako je država na ljeto 2018. izašla s jednim paketom mjera za pomoć blokiranima, gdje je donesen i zakon da, ako je ovrha starija od tri godine, u zadnjih 6 mjeseci nije bilo naplate i da takve ovrhe automatski postaju neaktivne. Međutim, ti su dugovi i dalje ostali pa je prava brojka građana koji imaju problema s prisilnom naplatom veća za nekih 70-80 tisuća, a ako pridodamo kategoriju prezaduženih građana, približili smo se broju od pola miljuna.

 

Koraci za izlazak iz prezaduženosti

Nišević i Škrgatić zatim su se dotaknuli konkretnih koraka u slučaju financijskih poteškoća te je Škrgatić objasnio kako je prvi korak otići u Finu i zatražiti ovršnu ispravu koja je podloga za prisilnu naplatu te zatražiti Očevidnik na kojem se vidi tko vas je blokirao i ovršio. Dodao je kako je Fina je u zadnje vrijeme puno napravila da bi te informacije bile dostupnije građanima pa ih mogu vidjeti objedinjene na sustavu e-Građani ili doći osobno u poslovnicu Fine. Posebno je istaknuo da sve zainteresirane građane u poslovnici Fine u Vukovarskoj 70 u Zagrebu očekuju njihovi savjetnici od kojih će na licu mjesta moći besplatno dobiti sve informacije, napraviti analizu te vidjeti postoji li izlaz i na koji način. Savjetovalište za građane u Fini dio je edukativno-informativne kampanje „Znanjem do financijskog oporavka – osobne financije u doba pandemije“, koju je pokrenula Hrvatska udruga banaka u suradnji s Udrugom Padobran i Finom te uz partnerstvo HUP-a, a čiji je cilj do kraja siječnja 2021. informirati što veći broj građana s financijskim poteškoćama kako bi se pravovremenim informiranjem i stručnim savjetovanjem u najvećoj mogućoj mjeri izbjegle nove ovrhe i prezaduženost.

Niševića je zanimalo što njihovi savjetnici u Fini konkretno savjetuju građanima, na što je Škrgatić odgovorio da pokušavaju biti što konkretniji i objasnio da postoje različiti načini izlaska iz financijske nestabilnosti. Jedna kategorija su građani koji imaju redovna primanja i kapacitet da se sami izvuku iz dugova, nešto restrukturiraju, objedine, nagode se sa vjerovnicima, jednokratno zatvore ili sve to upakiraju u jedan kredit za reprogram. No čak 80% građana pripada drugoj kategoriji za koje pak postoje alternativne zakonske mogućnosti kao što su jednostavni stečaj potrošača ako je dug ispod 20.000 kuna glavnice ili opcije sporazuma i nagodbi s vjerovnicima koji su otvoreni za razne opcije. Škrgatić je istaknuo da postoji puno načina, no građani se zbog komplicirane zakonske regulative i sustava prisilne naplate u tome jednostavno ne snalaze, zbog čega im je potrebna stručna pomoć i vođenje kroz proces stabilizacije. Sve zadnje izmjene zakona idu prema tome da se dužniku omogući dostojanstvena opcija za izlazak iz duga, kaže Škrgatić, a savjetnici su zapravo posrednici koji rade za dužnika, ali ne rade ni protiv vjerovnika jer je vjerovniku u interesu naplatiti svoj dug u nekom realnom iznosu i roku pa će pristati na realne uvjete.

Gdje građani mogu dobiti informacije

Niševića je također zanimalo koliko im se građana javlja i stignu li pružiti pomoć svima, na što je Škrgatić rekao da ih kontaktiraju svakodnevno te da na mjesečnoj bazi imaju 400 do 500 upita, a rješavaju između 20 i 30 u najboljim mjesecima. To pokazuje veliki nesrazmjer, kaže Škrgatić, između broja ljudi koji se javljaju i koliko ih uspiju vratiti na financijsko tržište, no nekima kao rješenje predlažu da naprave jednostavni stečaj potrošača i tako zaštite 3/4 primanja te pričekaju još neko vrijeme dok im se ne promijeni životna situacija. Jednostavni stečaj potrošača je vrlo brz model izlaska iz blokade i zaduženosti, objašnjava Škrgatić, međutim namijenjen je onim građanima koji imaju glavnicu duga ispod 20.000 kuna. Funkcionira tako da sud provjerava dužnikovu imovinu i ako ona iznosi ispod 10.000 kuna, jednostavni stečaj se otvara i zatvara te se dugovi automatski otpisuju.

Škrgatić je istaknuo kako građani mogu dobiti sve informacije putem Fine, web stranice padobran.hr, e-mail adrese info@padobran.hr i telefonskog broja: 01/4844 877, a u poslovnici Fine u Vukovarskoj su financijski stručnjaci svaki dan od 9 do 17:30. Kampanja je tek krenula, kaže Škrgatić, pa će se ovisno o epidemiološkoj situaciji, savjetovanja u narednom razdoblju održavati i u drugim većim gradovima u Hrvatskoj.

Nišević je zatim pitao kako se Hrvatska našla u toj situaciji budući da europska praksa ne poznaje ovo naš ovršni postupak i blokade. Škrgatić je objasnio kako je slična situacija u cijeloj istočnoj Europi te da je problem zapravo u tome što još nismo došli do modela za zaštitu potrošača koji je u zapadnoj Europi razvijen jer se njima ta problematika prezaduženosti i potrošačkog kreditiranja dogodila puno prije. Ali rješenja koja su se pokazala dobrima u zapadnoj Europi sva uključuju neku mrežu neovisnih pružatelja savjetodavnih usluga, istaknuo je Škrgatić, a najbitnije je da ne postoji čarobna formula nego svaka prezaduženost zahtjeva individualan pristup i analizu.

Na kraju su se dotaknuli financijske pismenosti za koju je Škrgatić istaknuo da postoji nacionalni program koji je orijentiran prvenstveno na obrazovne ustanove, ali kod nas problem postoji u onoj populaciji koja je radno sposobna, koja zarađuje i kojoj su se dogodili problemi. Nama trebaju neka ex post rješenja za njih, a ne ova preventiva kod generacija koje još nisu postale kreditno sposobne. Mi smo već kod liječenja, zaključuje Škrgatić. U sljedećem periodu očekuje odgođeni efekt koronakrize jer, iako se na proljeće horizontalnim mjerama izbjegao val otkaza, teško će biti održati poslovne modele uz pad prometa koji je neizbježan u ovoj pandemiji. Upravo je iz tog razloga važno pravovremeno informirati i poslušati savjete financijskih stručnjaka kako bi se izbjegle nove ovrhe i prezaduženost.

Edukativna radionica za prezadužene i ovršene građane održat će se u srijedu 25. studenoga s početkom u 12 sati, a možete je pogledati na vecernji.hr, YouTube kanalu Večernjeg lista i Facebook profilu Večernjeg lista

Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskom udrugom banaka.

Tko želi biti Milijunaš
GRIJEH ILI SRAMOTA?
Svi govore o tome! Je li u sinoćnjem 'Milijunašu' jedno pitanje imalo dva točna odgovora?
Razbili smo mitove o mikrovalnoj pećnici
SAZNAJTE ISTINU
Razbili smo mitove o mikrovalnoj pećnici