Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Biznis Potrošač

Financijski stručnjak Igor Škrgatić otkriva kako se riješiti ovrha i ostalih financijskih problema

Saznajte gdje dobiti besplatno financijsko savjetovanje i koji su načini izlaska iz financijske nestabilnosti
25. studenoga 2020. u 12:03 3179 prikaza
Pogledajte galeriju 1/4

Kako bi građanima ponudili stručne savjete za vođenje osobnih financija u razdoblju gospodarske krize, ove srijede je na Večernji TV-u održana edukativna radionica za prezadužene i ovršene građane u sklopu koje je glavni urednik Poslovnog dnevnika Vladimir Nišević ugostio Igora Škrgatića, predsjednika Udruge Padobran i Udruge malih i srednjih poduzetnika u HUP-u.

Igor Škrgatić može se pohvaliti impresivnim životopisom – diplomirao je na Fakultetu strojarstva i brodogradnje u Zagrebu, a obrazovanje nastavlja na postdiplomskom studiju Organizacija i management na Ekonomskom fakultetu. Posljednjih 15 godina karijere proveo je na odgovornim funkcijama u bankarstvu i financijama, između ostalog kao Project Manager u Privrednoj banci Zagreb i član Uprave Triglav osiguranja. Posjeduje licence Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga za obavljanje poslova investicijskog savjetnika, brokera i zastupnika u osiguranju. U radu Hrvatske udruge poslodavaca sudjelovao je kao dopredsjednik Udruge malih i srednjih poduzetnika, predsjednik Koordinacije nebankarskih institucija na financijskom tržištu i predsjednik odnosno dopredsjednik Gospodarsko socijalnog vijeća Grada Zagreba. Sa suprugom Sabine Gradištanac Škrgatić je vlasnik i direktor Be-On savjetovanja, licenciranog kreditnog posrednika specijaliziranog za financijsko restrukturiranje građana i poduzetnika.

Povećana potreba za financijskim savjetovanjem

Na samom početku radionice, Igor Škrgatić je istaknuo kako su Udrugu Padobran osnovali krajem prošle godine s idejom da pokušaju pomoći što široj populaciji koja se nalazi u problemu s blokadama računa, ovrhama i prisilnom naplatom. Pojasnio je da se već dugo preko tvrtke Be-On savjetovanje bave restrukturiranjem dugova građana, ali kako su tu limitirani na jedan segment ljudi koji imaju redovna primanja, a potreba za financijskim savjetovanjem je puno veća. Škrgatić pritom naglašava kako blokade računa i ovršeni građani svako malo dođu u fokus jer se radi o problemu na razini društva koji treba rješavati individualnim pristupom, a to je upravo ono što u Udruzi Padobran pokušavaju.

Vladimira Niševića zanimalo je o kojem broju građana govorimo kada razgovaramo o ovršenima i blokiranima, na što je Škrgatić odgovorio da nakon zastoja od 6 mjeseci za vrijeme kojih su sve ovrhe bile zaustavljene, brojka građana sa blokiranim računima ili ovršenih potrošača iznosi oko 250.000. No dodaje kako je država na ljeto 2018. izašla sa jednim paketom mjera za pomoć blokiranima gdje je donesen i zakon da, ukoliko je ovrha starija od 3 godine, u zadnjih 6 mjeseci nije bilo naplate i da takve ovrhe automatski postaju neaktivne. Međutim, ti su dugovi i dalje ostali pa je prava brojka građana koji imaju problema sa prisilnom naplatom veća za nekih 70-80 tisuća, a ako pridodamo kategoriju prezaduženih građana, približili smo se pola miljuna.

Koraci za izlazak iz prezaduženosti

Nišević i Škrgatić zatim su se dotaknuli konkrentnih koraka u slučaju financijskih poteškoća te je Škrgatić objasnio kako je prvi korak otići u Finu i zatražiti ovršnu ispravu koja je podloga za prisilnu naplatu te zatražiti Očevidnik na kojem se vidi tko vas je blokirao i ovršio. Dodao je kako je Fina je u zadnje vrijeme

puno napravila da bi te informacije bile dostupnije građanima pa ih mogu vidjeti objedinjene na sustavu e-Građani ili doći osobno u poslovnicu Fine. Posebno je istaknuo da sve zainteresirane građane u poslovnici Fine u Vukovarskoj 70 u Zagrebu očekuju njihovi savjetnici od kojih će na licu mjesta moći besplatno dobiti sve informacije, napraviti analizu te vidjeti postoji li izlaz i na koji način. Savjetovalište za građane u Fini dio je edukativno-informativne kampanje „Znanjem do financijskog oporavka – osobne financije u doba pandemije“, koju je pokrenula Hrvatska udruga banaka u suradnji s Udrugom Padobran i Finom te uz partnerstvo HUP-a, a čiji je cilj do kraja siječnja 2021. informirati što veći broj građana s financijskim poteškoćama kako bi se pravovremenim informiranjem i stručnim savjetovanjem u najvećoj mogućoj mjeri izbjegle nove ovrhe i prezaduženost.

Niševića je zanimalo što njihovi savjetnici u Fini konkretno savjetuju građanima, na što je Škrgatić odgovorio da pokušavaju biti što konkretniji i objasnio da postoje različiti načini izlaska iz financijske nestabilnosti. Jedna kategorija su građani koji imaju redovna primanja i kapacitet da se sami izvuku iz dugova, nešto restrukturiraju, objedine, nagode se sa vjerovnicima, jednokratno zatvore ili sve to upakiraju u jedan kredit za reprogram. No čak 80% građana pripada drugoj kategoriji za koje pak postoje alternativne zakonske mogućnosti kao što su jednostavni stečaj potrošača ako je dug ispod 20.000 kuna glavnice ili opcije sporazuma i nagodbi sa vjerovnicima koji su otvoreni za razne opcije. Škrgatić je istaknuo da postoji puno načina, no građani se zbog komplicirane zakonske regulative i sustava prisilne naplate u tome jednostavno ne snalaze, zbog čega im je potrebna stručna pomoć i vođenje kroz proces stabilizacije. Sve zadnje izmjene zakona idu prema tome da se dužniku omogući dostojanstvena opcija za izlazak iz duga, kaže Škrgatić, a savjetnici su zapravo posrednici koji rade za dužnika, ali ne rade ni protiv vjerovnika jer je vjerovniku u interesu naplatiti svoj dug u nekom realnom iznosu i roku pa će pristati na realne uvjete.

Gdje građani mogu dobiti informacije

Niševića je također zanimalo koliko im se građana javlja i stignu li pružiti pomoć svima, na što je Škrgatić rekao da ih kontaktiraju svakodnevno te da na mjesečnoj bazi imaju 400 do 500 upita, a rješavaju između 20 i 30 u najboljim mjesecima. To pokazuje veliki nesrazmjer, kaže Škrgatić, između broja ljudi koji se javljaju i koliko ih uspiju vratiti na financijsko tržište, no nekima kao rješenje predlažu da naprave jednostavni stečaj potrošača i tako zaštite 3/4 primanja te pričekaju još neko vrijeme dok im se ne promijeni životna situacija. Jednostavni stečaj potrošača je vrlo brz model izlaska iz blokade i zaduženosti, objašnjava Škrgatić, međutim namijenjen je onim građanima koji imaju glavnicu duga ispod 20.000 kuna. Funkcionira tako da sud provjerava dužnikovu imovinu i ako ona iznosi ispod 10.000 kuna, jednostavni stečaj se otvara i zatvara te se dugovi automatski otpisuju.

Škrgatić je istaknuo kako građani mogu dobiti sve informacije putem Fine, web stranice padobran.hr, e-mail adrese info@padobran.hr i telefonskog broja: 01/4844 877, a u poslovnici Fine u Vukovarskoj su financijski stručnjaci svaki dan od 9 do 17:30. Kampanja je tek krenula, kaže Škrgatić, pa će se ovisno o epidemiološkoj situaciji, savjetovanja u narednom razdoblju održavati i u drugim većim gradovima u Hrvatskoj.

Nišević je zatim pitao kako se Hrvatska našla u toj situaciji budući da europska praksa ne poznaje ovo naš ovršni postupak i blokade. Škrgatić je objasnio kako je slična situacija u cijeloj Istočnoj Europi te da je problem zapravo u tome što još nismo došli do modela za zaštitu potrošača koji je u Zapadnoj Europi razvijen jer se njima ta problematika prezaduženosti i potrošačkog kreditiranja dogodila puno prije. Ali rješenja koja su se pokazala dobrima u zapadnoj Europi sva uključuju neku mrežu neovisnih pružatelja savjetodavnih usluga, istaknuo je Škrgatić, a najbitnije je da ne postoji čarobna formula nego svaka prezaduženost zahtjeva individualan pristup i analizu.

Na kraju su se dotaknuli financijske pismenosti za koju je Škrgatić istaknuo da postoji nacionalni program koji je orijentiran prvenstveno na obrazovne ustanove, ali kod nas problem postoji u onoj populaciji koja je radno sposobna, koja zarađuje i kojoj su se dogodili problemi. Nama trebaju neka ex post rješenja za njih, a ne ova preventiva kod generacija koje još nisu postale kreditno sposobne. Mi smo već kod liječenja, zaključuje Škrgatić. U narednom periodu očekuje odgođeni efekt korona krize jer, iako se na proljeće horizontalnim mjerama izbjegao val otkaza, teško će biti održati poslovne modele uz pad prometa koji je neminovan u ovoj pandemiji. Upravo se iz tog razloga važno pravovremeno informirati i poslušati savjete financijskih stručnjaka kako bi se izbjegle nove ovrhe i prezaduženost.

Edukativna radionica za prezadužene i ovršene građane održat će se u srijedu 25. studenog s početkom u 12 sati, a možete ju pogledati na vecernji.hr, Youtube kanalu Večernjeg lista i Facebook profilu Večernjeg lista

Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskom udrugom banaka.

Koronavirus
stižu strože mjere
Najgori dan od početka epidemije: Stožer: Imamo 3603 nova slučaja. 56 osoba je preminulo
Digitalizacija
Modernizacija potrošačkog iskustva
Papir je prošlost, stiže era aplikacija