Kupnja rabljenog automobila često je putovanje kroz minsko polje skrivenih nedostataka, gdje nepošteni prodavači koriste razne trikove kako bi prikrili ozbiljna oštećenja i prodali vozilo po napuhanoj cijeni. Iako se na prvi pogled automobil može činiti besprijekornim, nerijetko se negdje krije povijest sudara ili mehaničkih kvarova. Statistike su zabrinjavajuće; više od polovice rabljenih vozila provjerenih u Hrvatskoj ima zabilježenu neku vrstu oštećenja, što znači da je oprez ključan.
Prvi i najvažniji korak prije bilo kakvog fizičkog pregleda jest detaljna provjera povijesti vozila putem broja šasije, poznatog kao VIN. Taj jedinstveni identifikacijski broj ključ je za otključavanje digitalnih zapisa o automobilu, uključujući informacije o prijavljenim nesrećama, stvarnoj kilometraži, servisnoj povijesti te mogućim zabilješkama o krađi ili totalnoj šteti. U Hrvatskoj se povijest tehničkih pregleda i prijeđenih kilometara može provjeriti u stanicama za tehnički pregled, dok online servisi nude detaljnija izvješća iz međunarodnih baza podataka. Ipak, imajte na umu da se mnoga oštećenja popravljaju privatno kako bi se izbjegli osiguravatelji, stoga povijesno izvješće nije uvijek jamstvo, već samo polazišna točka.
Nakon provjere dokumenata, slijedi ono što mnogi kupci preskaču, a to je temeljit vizualni pregled. Čak i ako niste stručnjak, brojni znakovi mogu otkriti da je automobil sudjelovao u nesreći. Pozorno promotrite vozilo na danjem svjetlu i potražite suptilne razlike u nijansi boje između susjednih dijelova karoserije, poput vrata i blatobrana, jer je to siguran pokazatelj naknadnog lakiranja. Nejednaki ili preširoki razmaci između panela upućuju na nestručan popravak i loše poravnavanje dijelova. Jednostavan trik s magnetom također može biti koristan, ako na nekom dijelu ne prianja čvrsto, vjerojatno je ispod laka nanesen debeli sloj kita kako bi se prikrilo udubljenje.
Obratite pozornost i na stanje svjetala; ako jedno izgleda znatno novije od drugog, vjerojatno je zamijenjeno nakon sudara. Provjerite i serijske brojeve na svim staklima, oni bi trebali biti identični. Različiti brojevi potvrđuju da je neko staklo mijenjano. Hrđa je još jedan neprijatelj, a posebno je opasna ako se nalazi na pragovima, rubovima blatobrana ili podvozju. Dok je površinska hrđa manji problem, dubinska korozija može ugroziti strukturalni integritet vozila i zahtijevati skupe popravke.
Najozbiljnija su oštećenja šasije, koja utječu na sigurnost i upravljivost vozila. Zavucite se ispod automobila s svjetiljkom i potražite tragove savijanja, pukotina ili neobičnih varova koji ne izgledaju tvornički. Svježe nanesen zaštitni premaz na podvozju može biti pokušaj skrivanja upravo takvih popravaka. Neravnomjerno trošenje guma, koje se lako uočava, često je posljedica oštećenog ovjesa ili poremećene geometrije kotača, što je gotovo uvijek posljedica jačeg udarca. U unutrašnjosti, pljesniv ili ustajao miris jasan je znak prodora vode, što može ukazivati na to da je vozilo bilo poplavljeno. Provjerite ima li vlage ispod tepiha te tragova hrđe na vodilicama sjedala ili vijcima, jer su to mjesta koja se nakon poplave teško čiste. Također, usporedite istrošenost unutrašnjosti, poput volana, papučica i sjedala, s prikazanom kilometražom. Prekomjerno trošenje u automobilu s navodno malo prijeđenih kilometara jasan je znak moguće prijevare s vraćanjem kilometraže.
Tijekom probne vožnje ugasite radio i pažljivo slušajte. Neobični zvukovi poput lupkanja, zveckanja ili cviljenja iz motora ili ovjesa ukazuju na mehaničke probleme. Provjerite vuče li automobil u stranu pri ravnoj vožnji ili kočenju, što može biti znak problema s ovjesom ili kočnicama. Ako prodavač izbjegava odlazak mehaničaru na detaljan pregled ili vas požuruje s odlukom, to je najveći alarm za uzbunu.
Šok za Gvardiola i Kovačića: Manchester City će biti izbačen iz Premier lige?