Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 1
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Pitali smo zastupnike

Što bi mogla značiti zabrana novih benzinaca i dizelaša? 'Prijeti nam sindrom Kube'

11.10.2023.
u 11:10

Mišljenja hrvatske autoindustrije su oprečna. Jedni vjeruju da ništa neće zaustaviti elektrifikaciju, drugi smatraju da je potpuni prelazak na struju vrlo teško izvediv, pogotovo do zacrtane 2035. godine

Uredbu Europske komisije o "zabrani prodaje novih benzinaca i dizelaša" na tlu Europske unije od 2035. godine u travnju je potvrdilo Europsko vijeće. No u zadnji trenutak na inicijativu Njemačke u uredbu je unesen dodatak da se i nakon 2035. godine mogu prodavati takva nova vozila pod uvjetom da koriste sintetička, odnosno e-goriva. Time su se, nakon što se činilo da sve ide ka neupitnoj elektrifikaciji, odškrinula vrata za budućnost benzinaca i dizelaša, naravno, ako tehnologija proizvodnje e-goriva zaživi. No, već je i ovaj korak dovoljan da se zapitamo hoće li on zaustaviti ili barem usporiti elektrifikaciju europskog voznog parka.

Podsjetimo, e-goriva su CO2 neutralna goriva, vozeći s pomoću njih vozila u atmosferu ispuštaju CO2, ali su emisije jednake količini izdvojenoj iz atmosfere da bi se proizvelo to e-gorivo, što ga u konačnici i čini CO2 neutralnim. Zasad je njihova proizvodnja u testnoj fazi i samim time je takvo gorivo vrlo skupo, no uz masovnu proizvodnju moglo bi doći na razinu fosilnih goriva, nadaju se zagovornici. Je li to bolje i jeftinije rješenje za transport od potpune elektrifikacije u Europi, pokazat će vrijeme, no nakon izmjena teksta uredbe Europske komisije koja je prvotno potpuno zabranjivala automobile s konvencionalnim motorima, proizvođači automobila zasigurno i takvu mogućnost planiraju u strateškim planovima.

E-goriva su CO2 neutralna goriva, vozeći s pomoću njih vozila u atmosferu ispuštaju CO2, ali su emisije jednake količini izdvojenoj iz atmosfere da bi se proizvelo to e-gorivo, što ga u konačnici i čini CO2 neutralnim
Foto: DPA

Pitali smo zastupnike automobilskih marki u Hrvatskoj što misle o zabrani konvencionalnih motora na unutrašnje izgaranje (ICE motora) od 2035. u Europi i je li takva odluka uopće provediva?

Rok za zabranu ICE motora poznat je već više godina, a mi u Renault Grupi radimo sve što je u našoj moći da ga ispoštujemo. Kad je riječ o našem tržištu, apsolutno stoji teza da nema potražnje za EV modelima jer ona ovisi o državnim subvencijama. No,na europskoj razini je prodaja električnih modela gotovo dostigla razinu dizelskih motora. Povrh toga, HEV i PHEV modeli također imaju izvrsne rezultate pa, ako zbrojimo sva ta tri pogona, oni predstavljaju gotovo 50% prodaje. Kad govorimo o provedivosti odluke o zabrani, teško je bilo što prognozirati jer je u to uključeno mnogo lobija. No vjerujemo da je potpuni prelazak na EV vrlo teško izvediv, ali čvrsto vjerujemo da će sva vozila u nekoj mjeri biti elektrificirana (mild ili full HEV ili PHEV) – kažu u zastupništvu Renaulta i Dacije za Hrvatsku.

Iz Porsche Croatije vjeruju da su zacrtani ciljevi ostvarivi.

– Automobilska branša trenutačno se nalazi u najvećoj tranziciji u svojoj povijesti. Kada su u pitanju udjeli električnih vozila i rokovi, jasno je da su postavljeni izuzetno ambiciozni ciljevi. Međutim, automobilska industrija je industrija koja spada u top industrije po pitanju inovacija i u tome smislu treba reći da se trenutačno jako puno radi na novim tehnologijama. Već sada vidimo ogromne pomake u tome smjeru i vjerujemo da su zacrtani ciljevi ostvarivi – kaže Vicko Ljuban, član uprave društva Porsche Croatia, zastupnika VW-a, Škode, Audija, Seata i Cupre.

Toyota, kao pionir elektrifikacije, predvodnik je u hibridnoj tehnologiji, no tek je nedavno strateški najavila ozbiljniju potpunu elektrifikaciju i predstavila prvi potpuno EV automobil.

– Teško je komentirati što će se dogoditi 2035. godine, ali mislim da je potpuna zabrana ICE motora teško izvediva. Da bi se prodavala samo EV vozila, potrebno je kreirati jako dobru infrastrukturu, a nisam siguran da je do tada to moguće u potpunosti realizirati – rekao nam je direktor Toyota Croatije Gregor Mauko.

Miljenko Gvozdić iz hrvatskog zastupništva Suzukija dao nam je zanimljivo mišljenje.

– Po meni, prodaja električnih vozila prvenstveno će ovisiti o razvoju i cijeni baterija, a onda i o infrastrukturi, odnosno punionicama. Ako znanstvenici uspiju proizvesti baterije koje će se brže puniti i koje će biti jeftinije, prodaja EV vozila krenut će uzlaznom putanjom, pa i bez poticaja. Ako to ne bude tako, a političari budu i dalje forsirali elektrifikaciju, prijeti nam sindrom Kube, odnosno vožnja starih automobila do iznemoglosti. A ako se i ta stara vozila zabrane, dobar dio ljudi bit će primoran voziti se javnim prijevozom. Što se tiče sintetičkih goriva, siguran sam da takvo gorivo može najviše doprinijeti smanjenju CO2, jer ne vidim problem u emisiji ispušnih plinova svih novih automobila, nego u emisiji plinova svih starih, jer jedan takav, posebice neispravan auto, zagađuje puno više nego stotine novih – kaže Miljenko Gvozdić iz hrvatskog zastupništva Suzukija.

Koliko je odluka o dopuštanju ICE motora nakon 2035. uz e-goriva promijenila planove proizvođača o ubrzanom prelasku na čistu struju u Europi i hoće li to usporiti prelazak na električne automobile i započeti veća ulaganja u razvoj e-goriva?

– Mislim da da. Akio Toyoda je još prije godinu dana komentirao kako će potpuni prelazak na EV vozila imati i društveni utjecaj jer je za automobilsku industriju vezano mnogo dobavljača. Moje je mišljenje da je upravo sada i Europa, osobito Njemačka, pod tim istim pritiskom. Ako još k tome dodamo da je europska produkcija, uključujući Toyotu, relativno niska u usporedbi s ostalim kontinentima, Europa treba jako dobro razmisliti može li zaista prijeći na 100% EV tehnologiju – mišljenja je direktor Toyota Croatije Gregor Mauko.

Njemački savezni ministar prometa Volker Wissing jasno je rekao da nije moguće postići ciljeve zaštite klime bez korištenja sintetičkih goriva
Foto: DPA

U zastupništvu VW grupe uvjereni su da se time neće usporiti razvoj potpuno električnih automobila.

– Tehnologija proizvodnje sintetičkih goriva nije novost, ona je poznata već više od 100 godina. Ne vjerujemo da će ova odluka prihvatljivosti sintetičkog goriva na bilo koji način usporiti razvoj tehnologije električnih automobila – kaže Vicko Ljuban iz Porsche Croatije.

U Renaultu smatraju da uporaba jedne tehnologije ne isključuje uporabu druge i da je jedino važno neprestano voditi računa o cijelom životnom ciklusu vozila.

– Sintetska goriva u ovom trenutku još imaju dosta nedostataka: skuplja su od tradicionalnih, u njihovoj proizvodnji troši se mnogo električne energije i pri tome i dalje ostaje pitanje količine emisije CO2 nastale pri proizvodnji i pri uporabi u automobilima. No kad e-goriva budu ugljično neutralna, u tom će slučaju ona biti zanimljiva opcija jer bi znatno doprinijela smanjenju emisija CO2 za više od 2 milijarde termičkih vozila koja trenutačno voze svjetskim cestama. Smatramo da uporaba e-goriva neće usporiti elektrifikaciju automobila jer smo svi na tom području daleko stigli i vidjet ćemo kako će se sve to razvijati u sljedećih 10 godina. Kad govorimo o ulaganjima u razvoj e-goriva, ona se moraju prilagoditi motorima, a ne obratno. Testovi koje mi u Renaultu provodimo od 2022. pokazuju da su e-goriva kompatibilna s termičkim automobilima, kako aktualnima tako i starijima – kažu u zastupstvu Renaulta i Dacije.

Na konferenciji o sintetičkim gorivima na Salonu automobila u Münchenu (IAA Mobility) njemački savezni ministar prometa Volker Wissing jasno je rekao da nije moguće postići ciljeve zaštite klime bez korištenja sintetičkih goriva.

– E-goriva su nam potrebna za postizanje naših ciljeva zaštite klime. Sintetička goriva na bazi električne energije važan su i neophodan dodatak elektromobilnosti. Promet ćemo brže dekarbonizirati ako iskoristimo sve tehnološke mogućnosti. Za uspješan razvoj tržišta e-goriva potrebna je sveobuhvatna politička potpora u cijelom svijetu. Moramo pronaći odredbu koja se uklapa u europski regulatorni sustav i koja, prije svega, dopušta korištenje sintetičkih goriva s motorima s unutarnjim izgaranjem – kazao je Wissing.

VIDEO Povlače se neki lakovi, šljokice, sjajila...

Ključne riječi

Komentara 4

DU
Deleted user
11:46 11.10.2023.

Forsiranje nezrele tehnologije i društvene tranzicije zabranama i kaznama. Miriši na socijalizam.

SA
samader
14:19 11.10.2023.

Sve ta zelena agenda ima smisla ako se stvari nazovu pravim imenom: Zelena tranzicija = Depopulacija odnosno Holokaust 'beskorisnih potrošača resursa' na Zemlji. Nešto slično Holodomoru u Ukrajini iz 1933 kada je Staljin namjerno izgladnio i pobio 6 miliona ljudii u Ukrajini. Ova von der Leyen i slični monstrumi..sve je to slično..meni je nepojmljivo i neshvatljivo kako to ljudi ne vide. Normalno da nema dovoljno bakra za tranziciju. Niti će ga ikada biti za zamišljenu tranziciju. Nikada nije niti bila namjera da ga ima. Bit će ga za elitu i oni će se voziti na struju. Fosilna goriva će zabraniti. Raju će pobiti i izgladniti i smrznuti pa njima neće ništa niti trebati. I problem riješen. i planeta je spašena beskorisnih trošitelja resursa.

Avatar comandante
comandante
14:12 11.10.2023.

uz prosječnu starost automobila od 15 govina i sada smo blizu Kube

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije