Novo otkriće

Neandertalci su učili ljude kako koristiti alat?

Neandertalac
Boris Ščitar/ Pixsell
13.08.2013.

Za najstarije primjere korištenja alatom od kostiju, čini se, ipak su zaslužni neandertalci, tvrde istraživači. Zbog toga je vjerojatno da su neandertalci naučili modernog čovjeka kako se služiti tim alatom, piše Business Insider.

Neandertalci su izumrli prije oko 40.000 godina, u otprilike isto vrijeme kada se moderni čovjek proširio svijetom. Neandertalci su izradili predmete poput malenih oštrica i ukrasa za tijelo u isto vrijeme kada su moderni ljudi došli u Europu. ''Postoji velika debata o tome koliko se neandertalci razlikuju od modernih ljudi'', rekla je arheologinja Shannon McPherron s Instituta za evolucijsku antropologiju u njemačkom Leipzigu.

McPherron i njezini kolege otkrili su da su neandertalci izradili poseban alat od kostiju koji je viđen tek kod modernih ljudi. Takvi alati stari su barem 51.000 godina i najstariji su poznati alati takve vrste u Europi. Alat koji je bacio novo svjetlo na spoznaje o neandertalcima i modernim ljudima poznat je pod nazivom ''lissoirs'', a služio je za izglađivanje i obradu materijala. Znanstvenici su otkrili ostatke četiri primjerka takvog alata na dva neandertalska nalazišta u jugozapadnoj Francuskoj. Alati su glatki i zaobljenih rubova, što sugerira na to da su ih koristili na mekim materijalima poput kože.

''Otkrili smo potpuno novi aspekt ponašanja neandertalaca'', rekla je McPherron. ''Prvi put imamo dokaze da su neandertalci radili istu stvar kao moderni ljudi. I oni su prepoznali kost kao materijal koji se može posebno obraditi i tako napraviti novu vrstu alata. Prema tome, neandertalci nisu drukčiji od modernog čovjeka'', dodala je.

Za mnoge istraživače posebni alati od kostiju smatrali su se tehnologijom koja je razdvajala dvije grupe ljudi. Sada to više nije slučaj. ''Sofisticiranog alata od kostiju bilo je i prije u Africi, no, neandertalci su bili prvi koji su ih koristili u Europi', rekla je McPherron.

>> Najstariji ljudski tumor pronađen u kostima neandertalca iz Hrvatske!