Naslovnica Zagreb ZG Vijesti

Zagreb bio zavijen u crno: 19 ljudi u smrt odvezao tramvaj

Od kobne maglovite nedjelje 31. listopada 1954. godine kada se dogodila najveća tramvajska nesreća u kojoj je živote izgubilo 19 osoba a još ih je 37 teško ozlijeđeno prošlo je 59 ljeta
31. listopada 2013. u 08:15 5 komentara 15722 prikaza
Mirogojska nesreća
Foto: Davor Višnjić/PIXSEL
Pogledajte galeriju 1/5

Mrtva tijela razbacana po cesti kod Gupčeve zvijezde. Krici. Plač. Zapomaganje. Tramvaj okrenut na bok. Prizor je to od kojeg se ledila krv u žilama, prisjeća se umirvljeni kriminalistički tehničar Ljubomir Gudelj koji je među prvima stigao na mjesto mirogojske nesreće.

Od te kobne maglovite nedjelje 31. listopada 1954. godine kada je Zagreb zavijen u crno u najvećoj tramvajskoj nesreći u kojoj je živote izgubilo 19 osoba a još ih je 37 teško ozlijeđeno, prošlo je 59 ljeta. Gudelj se prisjeća kao da je bilo jučer.

- Završio sam noćnu smjenu, malo odrijemao i onda je stigao poziv. Bio sam među prvima na Zvijezdi. Dočekao me krš, tamo udubljeno stablo, razbijeno staklo i posvuda leševi. Čuli su se jauci, nismo znali koliko je mrtvih, ima li preživjelih, priča Gudelj koji je u dugogodišnjoj karijeri odradio mnogo očevida. Za mirogojske tragedije pomogao je identicifirati žrtve.

- Poslali su me na sudsku medicinu. Doveli su leš majke i djeteta. Majku smo uspjeli identificirati po papilarnim linijama kažiprsta desne ruke jer su osobne karte tada imale otiske prstiju, no dijete? Pretpostavili smo identitet jer je bilo s majkom, kaže prisjećajući se kako su Zagrepčani dolazili i odlazili tražeći među stradalima svoje najmilije, nadajući se da je među mrtvima nije netko njihov.

Tragedija se dogodila pri vožnji tramvaja linije 13 nizbrdo po pružnoj dionici Mirogoj - Gupčeva zvijezda, na kojoj je najveći uzdužni nagib iznosio više od 9 posto, bilježi ZET-ova monografija.

Kočio, ali uzalud

U tramvaju (motornim kolima bez prikolice) bilo je 60 putnika. Bila je nedjelja, oko 8.30 sati, dan uoči blagdana Svih svetih.

Vozač je krenuo s Mirogoja i spustio ručnu kočnicu za 4 od pet okretaja. Spuštajući se nizbrdo i ulazeći u prvi zavoj, kada je htio uključiti tračničku kočnicu, opazio je da ona ne djeluje. Nastavio je pokušavati, ali sve je bilo uzalud.

Kad je pokušao kočiti ručnom kočnicom, uz sipanje pijeska, kola su već dobila takvu brzinu da je za kočenje ručnom kočnicom u nizbrdici bilo prekasno. Tramvaj je jurio sve većom  brzinom, oko 80 sat, odnosno pet puta brže nego li je bilo dozvoljeno.

nesreća Na ZET-ov autobus linije 172 naletjelo teretno vozilo Javlja ZET Opet nesreća! Tramvaji linija 8 i 14 vozili preusmjereno

Na zadnjem zavoju, polumjera 80 metara, ispred Gupčeve zvijezde izletio je iz tračanica prema drugoj strani ceste. Pao je na bok i klizao 40 metara i prevrčući se udario u tri stabla i čelični stup. Tijela su ispadala..

Zagrepčani u strahu

Vijest o tragediji munjevito se pronijela Zagrebom. Uskoro su na Mirogoj jurila kola hitne pomoći iz svih dijelova grada. Bolnice su pokrenule sve svoje raspoloživo osoblje, bilježi Vjesnik.

Zažarili su se telefoni u bolnicama, građani su tražili podatke o žrtvama, čekajući u strahu hoće li se ime njihovih najdražih pojaviti na popisu stradalih.

Istraga je bila opsežna, razgovarali su sa 30-ak svjedoka, a presuda je utvrdila da je za nesreću kriv vozač jer je neoprezno i nepropisno krenuo i nije pravodobno kočio ručnom  kočnicom.

Pokazalo se i  kako su ista tramvajska kola garažnog broja 21 ranije tog dana imala sudar na uglu između Degenove i Medveščaka. Tramvaj je tada zahvatio i prevrnuo zaprežna kola, no kako nije bilo veće štete, vozač je nastavio vožnju prema Mirogoju.

Danas tramvaj više ne vozi na Mirogoj. Pruga je demontirana, a kao uspomena na tragediju i žrtve uklesane su riječi umjetnika Davora Kovačića:

'U osam i trideset kobnoga jutra

Jauci, krici i lom velik

Na strmoj cesti za Mirogoj

Spoje se krv, drvo i čelik'

 

Do Mirogoja danas samo autobusom

Zbog  nesreće je 1954. obustavljen tramvajski promet na dionici Mirogoj - Gupčeva zvijezda, no ponovno je uspostavljen 1964. godine. Nova motorna kola koja su vozila na toj pruzi bila su posebno opremljena električnom, jakom zračnom, elektromagnetskom (tračničkom) i ručnom kočnicom. Vozila su uz točno propisane najveće brzine sve do 15. svibnja 1967. godine. Od tog datuma na Mirogoj voze samo autobusi.

Početkom sedamdesetih mirogojska je pruga demontirana.

Stručnjak za daktiloskopiju

Na očevid je najprije stigao Dragutin Dragić no morao je dalje, a pozvane su dodatne ekipe jer se radilo o stravičnoj nesreći, kaže Gudelj koji je priznati stučnjak za daktiloskopiju.

Napominje da spomenmo kolege koji su mu pomagali u identifikaciji žrtvava.

Stanko Oštrić dovodio je Zagrepčane na prepoznavanje, a otiske je od žrtava uzimao daktiloskop Ivan Županić.

  • Ivan Brnčić:

    ako budete išli pješice..zaustavite se kraj prvog rasvjetnog tj strujnog stupa prema Mirogoju. Tamo ćete vidjet jedan stup koji ničem ne služi a zguljen je u visini na metar i pol - to je ožiljak stupa na koji se naslonio tramvaj..

  • Vlaskoulicanec:

    Moja baka i mama su propustili taj tramvaj jer je vec bio pun! Da su bile u njemu, mene danas ne bi bilo na svijetu!!!

  • homofob:

    Bio sam mali "klinac" kada se ta nesreca dogodila i slabo se sjecam detalja ali pamtim da su ljudi pricali da je vozac kada mu je bilo jasno da vise nema spasa vikao putnicima da skacu iz tramvaja. Takoder mi ... prikaži još! se cini da sam cuo da je vozac bio ziv i bio naslonjen na jedno drvo nedaleko Skole Narodnog Zdravlja. Kasije su ljudi pokazivali to stablo u koje je tramvaj udario.