PROJEKT OD 8,7 MILIJUNA EURA

Počela revitalizacija zagrebačke legende: Novi vagoni imat će klimu, a mijenja se i jedna stvar na koju su mnogi naviknuli

Foto: Marko Lukunić/PIXSELL
1/9
21.01.2025.
u 09:46

Za zahvate su zaduženi domaća Teh-gradnja i švicarska Garaventa, a projekt uključuje zamjenu motora, pruge, sajle i sustava kočenja. Strojarska je oprema u postupku proizvodnje i trebala bi stići tijekom ljeta

Kao i uvijek, vagon je polako "uklizao" na stajalište, a zatim je došao djelatnik ZET-a koji je, uz večernji pozdrav, otključao vrata i pustio putnike van. U nedjelju u 21.50 sati zagrebačka je uspinjača obavila posljednju vožnju u ovoj godini, a strojovođa je ugasio motor i započeo prve pripreme za njezino zatvaranje.

Jedna bi kabina mogla na Remizu

Jučer su pak došle i prve ekipe iz tvrtke Teh-gradnja, čime je i službeno počela cjelovita obnova legendarne "stare dame" koja bi trebala trajati do ožujka 2026. Posljednji je put takav zahvat na njoj obavljen prije 50 godina pa se i djelatnici na uspinjači, kažu, vesele modernizaciji. – Već godinama radimo s tehnologijom iz 1974., jedino se 2007. uređivao njezin vanjski prostor. Žao nam je što ćemo privremeno napustiti radno mjesto na kojemu su neki od nas proveli desetljeća, ali bilo je krajnje vrijeme za obnovu. Ovi pogoni obično imaju radni vijek od 30 godina, a naš funkcionira već 50 – ističe Zdravko Delavec.

On i njegovi kolege u pogonu će provesti još desetak dana jer moraju pomoći u demontaži dijelova opreme, a onda će biti privremeno premješteni na druge ZET-ove lokacije, poglavito sljemensku žičaru. Rastavljat će tako elektromotor, reduktor, užetnicu, ormare, stolove, kabinu za djelatnike i drugi namještaj, a ukloniti se moraju i prepoznatljivi plavi vagoni. Dio opreme će se zbrinuti u ZET-ovim prostorima na Remizi, a dio će biti doniran Tehničkom muzeju "Nikola Tesla".

– Jedan vagon, užetnica, elektromotor, reduktor, komadi pulta i pojedini ormari bit će izloženi u muzeju. A drugi vagon ćemo mi urediti, još ćemo vidjeti hoće li to biti za neki naš budući muzej na Remizi ili ćemo ga možda donirati gradskoj Turističkoj zajednici za njihove potrebe – kaže Siniša Uglik, rukovoditelj poslovnog područja održavanja vozila u ZET-u.

Radove vrijedne 8,74 milijuna eura obavljaju domaća Teh-gradnja i švicarska Garaventa. Prva je tvrtka zadužena za one građevinske, a druga za proizvodnju i montažu strojarskih dijelova i motora. Ovih će se dana oko objekta postavljati ograde i skele, a tijekom veljače uklanjat će se stari pogon te pripremati ugradnja novoga.

– Strojarska oprema sad je u postupku proizvodnje i trebala bi stići tijekom ljeta. Usporedno će se obavljati građevinski radovi na objektu koji uključuju i potpunu zamjenu stolarije, a svi bi zahvati trebali biti dovršeni do kraja godine. Zatim slijedi tehnički pregled te dobivanje uporabne dozvole i rješenja nadležnog ministarstva kojim se odobrava prometovanje uspinjače – objašnjava Uglik. Kao i za žičaru, morat će se pribaviti i rješenje kojim se potvrđuje da je razina buke unutar dopuštenih gabarita, a u ZET-u očekuju da će obnovljena uspinjača biti tiša od postojeće. – Novi kotači, primjerice, bit će plastični umjesto čeličnih, što će smanjiti buku rada motora. Još će biti nekoliko sličnih preinaka kojima će se poboljšati uvjeti za rad – dodaje.

1/14

Radovi uključuju potpunu zamjenu motora, montažu nove pruge i sajle te kočničkog sustava, a s obzirom na to da je uspinjača zaštićeni spomenik kulture, postojeći vagoni zamijenit će se vjernim replikama. One će biti klimatizirane, ističe Uglik, a imat će i sklopiva sjedala kako bi se lakše smjestila kolica za djecu ili osobe s invaliditetom.

Automatsko zatvaranje vrata

Mijenja se, napominje, još jedan detalj na koji su mnogi putnici naviknuli. – Budući da će se vrata vagona automatski zatvarati, više neće biti potrebe za djelatnikom da se ustaje i otključava ih. I dalje će na svakoj postaji trebati biti po jedan zetovac, ali sustav će biti automatiziran pa više neće biti tog osobnog kontakta – govori Uglik.

Nakon dovršetka radova, ZET-ove ekipe morat će proći detaljnu obuku za upravljanje modernijim pogonom. S obzirom na to da će zbog odlaska u mirovinu nedostajati radnika, nekolicinu će morati i zaposliti. Nova bi uspinjača, ističu usto u ZET-u, trebala biti jeftinija i lakša za upravljanje i održavanje, a očekuju da će zahvaljujući modernijem unutarnjem uređenju privući i više putnika.

Stara je dama, podsjetimo, prvi put puštena u pogon 8. listopada 1890. godine, a u početku je funkcionirala na parni pogon. Na struju je prešla 1934., a posljednju "generalku" obavila je 1974. Tijekom sljedećih 14 mjeseci, koliko će trajati radovi, Zagrepčani do Gornjeg grada mogu pješice po Zakmardijevim ili Tomićevim stubama te po Radićevoj, ali i sjesti na autobusne linije 105 i 150. •

Ključne riječi

Komentara 1

Avatar korisničko_ime
korisničko_ime
14:43 21.01.2025.

Poslije toga će bit svaki tjedan na servisu, kao i žičara

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije