Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Zagreb ZG Vijesti

'Osmislio sam kako glavne trešnjevačke ulice vratiti pješacima po uzoru na Marseille'

Arhitekt i urbanist Borislav Doklestić izlaže vizualizacije kojima predlaže transformaciju Tratinske i Nove ceste
17. rujna 2022. u 10:08 2 komentara 645 prikaza
storyeditor/2022-09-16/PXL_150922_95680289.jpg
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/7

"Svatko od nas to je doživio... grad su prije svega njegove ulice. Ulica može biti prijateljska, sumorna, pretenciozna, gostoljubiva, šarena, živahna, pusta, tužna, nudi tisuću i jedno lice". Tim je riječima ulicu opisao francuski teoretičar urbanizma Thierry Paquot. A ideje da zagrebačka Tratinska ulica i Nova cesta budu baš suprotno od negativnih pridjeva iz citata, na izložbi u Centru za kulturu Trešnjevka do 7. listopada predstavlja arhitekt i urbanist Borislav Doklestić.

Inspiracija "čuvara knjiga"

Kako sam ne može realizirati projekt, odlučio ga je predstaviti barem na ilustracijama u postavu nazvanome "Tratinska – život ulice". Na izložbi se tako mogu vidjeti njegove vizualizacije, kako je zamislio da bi Tratinska i Nova cesta trebale izgledati kao ulice u kojima pješak ima glavnu ulogu. A pritom bi, prema nacrtima, tramvaj trebao voziti južnom stranom Tratinske kako bi se na sjevernome dijelu mogao proširiti nogostup koji bi uljepšavao drvored. Autima se u tom slučaju ne bi otežalo kretanje, već bi se samo uklonila parkirališna mjesta koja su sada iscrtana točno na sredini, duž Tratinske. Ipak, realizacijom takve Doklestićeve vizualizacije pitanje parkiranja ostalo bi neodgovoreno, ali i za to je našao potencijalno rješenje.

Zagreb: Borislav Doklestić, autor izložbe Tratinska - život ulice | Autor : Davor Puklavec/PIXSELL Foto: Davor Puklavec/PIXSELL 15.09.2022., Zagreb - Autor izlozbe - Tratinska - zivot ulice, Borislav Doklestic. Photo: Davor Puklavec/PIXSELL

– Po meni bi onaj javni parking kod Tehničkog muzeja trebalo prenamijeniti u prostor na kojem bi se parkirali samo stanovnici Tratinske – predlaže.

U Novu bi cestu vratio drvored koji je, govori, u prvotnom nacrtu te ulice i bio predviđen, ali se u realizaciju uklopilo tek nekoliko stabala na njezinu početku.

– Nije mi jasno zašto na toj cesti postoje četiri prometna traka. U mojoj su vizualizaciji iscrtana samo dva i mislim da se sužavanjem ne bi znatno poremetio promet – ističe Doklestić.

Zagreb: Borislav Doklestić, autor izložbe Tratinska - život ulice | Autor : Davor Puklavec/PIXSELL Foto: Davor Puklavec/PIXSELL 15.09.2022., Zagreb - Autor izlozbe - Tratinska - zivot ulice, Borislav Doklestic. Photo: Davor Puklavec/PIXSELL

Ideja mu je, kaže, sinula još prije 15 godina dok je bio zaposlen u Gradskom uredu za strategijsko planiranje i razvoj, gdje je, objašnjava, s kolegicom Jasminom Sirovec Vanić radio na sličnom projektu. U fokusu im je tada bila cijela Trešnjevka, koju i danas smatra tradicijskim gradskim kvartom, a redizajn Tratinske ulice bila je samo jedna od tema. Tada je, govori, bio potpuno svjestan da prenamjena Tratinske pod ondašnjom gradskom vlasti ne bi bila moguća te se nada kako sada ima veće šanse. 

Doklestić, inače, stanuje u Kranjčevićevoj ulici i svakodnevno pješači Tratinskom, a stara ideja vratila mu se, kaže, prije godinu dana, kada je, takoreći među parkiranim autima, opazio red ljudi koji su čekali na ulazak u jednu prodavaonicu. Ta je prodavaonica zapravo poznati trešnjevački antikvarijat u vlasništvu "čuvara knjiga" Zorana Ante Jurića.

– On tu svoju ekipu okuplja doslovno uz cestu, među autima, i ja sam im putem svojih crteža pokušao dočarati jedan potpuno novi i drukčiji ambijent – ističe arhitekt i urbanist.

Marseille kao primjer

Svoje crteže smatra formom koja će najviše animirati gledatelje, jer su to direktne vizije koje dopuštaju drukčije razmišljanje. Izradio ih je u godinu dana, a potaknula ga je izložba Davida Hockneya, koji je također radio slične crteže uz pomoć fotografije i novih tehnologija. Kako je riječ o složenome projektu koji bi javne površine ulice vratio pješaku i javnom prijevozu, svjestan je, dakako, da bi realizacija potrajala, a smatra da se ne bi uspio ostvariti u jednom mandatu gradske vlasti. Dosjetio se tako primjera, projekta "Marseille mediteranska metropola", koji je trajao 20 godina, započeo ga je gradonačelnik Jean-Claude Gaudin, a ni promjena vlasti nije utjecala na njegov nastavak i završetak.

Zagreb: Borislav Doklestić, autor izložbe Tratinska - život ulice | Autor : Davor Puklavec/PIXSELL Foto: Davor Puklavec/PIXSELL 15.09.2022., Zagreb - Autor izlozbe - Tratinska - zivot ulice, Borislav Doklestic. Photo: Davor Puklavec/PIXSELL

– Složen projekt, a to je svaka rehabilitacija kvarta, zahtijeva organizaciju grada poduzetnika. To nije više grad koji isključivo odgovara na inicijative poduzetnika, a te završavaju na privatnoj parceli, to je grad koji planira, inicira, koordinira javne i usmjerava privatne inicijative u kvartu. Za to grad mora biti i ustrojen jer jaka stručna multidisciplinarna gradska kuća realizira takve projekte – zaključuje Borislav Doklestić.

 

EON TV
SVJETSKO NOGOMETNO PRVENSTVO
Pitali smo naše navijače: Evo što nas čeka u Katru
Rezolucija Zemlja
REZOLUCIJA ZEMLJA
Pogled u ekološki održivu budućnost: Okrugli stol na kojem su se razmijenile konkretne ideje za ekologiju
  • Važna obavijest

    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • martin3:

    sanjajte dalje, Zagreb i Marseille to su razlika kao dan i noc🤣🤣ni za sto godina necemo bit blizu sto se tice infrastrukture ili bilo cega na razini EU!!!!

  • danijelrukavina4:

    Dobar članak na portalu Politico.eu . Kako su vlasti u Pamploni pomogle biciklistima prevladati ulice sa usponima, a sve kako bi se povećalo korištenje bicikala javnom prometu. Izgradili su dizala za bicikliste na više mjesta gdje su usponi. Moglo bi ... prikaži još!i se razmisliti i kod nas nešto slično, kako bi se povećala mobilnost biciklista. Recimo dizalo za bicikliste za pristup gornjem gradu - možda moguće sa ilice. Pa možda također dizalo za pristup Šalati. Ima vjerojatno još prijedloga koji bi mogli dodatno pojačati korištenje bicikla u javnom prijevozu. Pa možda izvesti još jedan-dva mosta za povezivanje sa Novim Zagrebom, ali samo za bicikliste i pješake. Nekakva lagana viseća konstrukcija sa stupovima i kablovima. Vjerujem da to ne bi bilo preskupo, a povećalo bi korištenje bicikala za kretanje po gradu, a ujedno bi dodatno spojilo "razdvojeni grad".