Građani Hrvatske pripremaju se za bojkot u petak, 24. siječnja, u znak protesta protiv visokih cijena hrane i drugih proizvoda. Poziv na bojkot širi se društvenim mrežama i grupnim porukama, a cilj je da se taj dan u trgovinama ne kupi ništa kako bi se poslalo snažno upozorenje trgovcima. "Osigurajte se za taj dan kao da je nedjelja. U Ujedinjenom Kraljevstvu se dogodilo isto s gorivom, i cijena je pala. Ako samo 10% ljudi sudjeluje, to je već veliki gubitak za trgovačke lance. Vi nećete izgubiti ništa, a oni hoće.", stoji u poruci za bojkot.
Na ovu temu oglasio se znanstvenik s Instituta Ruđer Bošković i promotor znanosti Saša Ceci, čiji je komentar na Facebooku izazvao veliku pažnju. Iako je priznao da jedan dan bojkota vjerojatno neće značajno utjecati na cijene, ukazao je na dublje društvene i psihološke učinke ovakvih akcija. „Hoće li ovaj jedan dan napraviti ikakvu razliku? Neće.“ Ipak, dodao je da takve akcije ne treba olako odbaciti: „Zvuci racionalno reći da se bojkotom ne može postići ništa, ali to nije potpuno točno.“
Ceci naglašava kako trgovci očekuju da će građani razmišljati racionalno i zaključiti da bojkot neće donijeti rezultate. Međutim, ističe da su takve akcije ključne za jačanje kolektivne svijesti i motivacije. – Ako vidimo prazne trgovine i osjećamo da smo dio nečeg većeg, vraćamo nadu i snagu. To je početak – napisao je Ceci.
Ceci je naglasio da bojkot neće odmah rezultirati sniženjem cijena, ali smatra da je to ključni prvi korak prema kolektivnom osvještavanju. „Jedan uspješan bojkot mogao bi preplašiti trgovce. Pokazat će im da smo spremni žrtvovati svoj komoditet kako bismo napravili promjenu.“ Također je ukazao na važnost zajedničkog djelovanja: „Ako se puno nas uključi, mediji će pisati o praznim trgovinama, mi ćemo u prolazu vidjeti da su prazne. Odjednom osjećamo da ima smisla nastaviti i učiti iz pogrešaka prvog bojkota.“ Dodao je kako bojkot može poslužiti kao korak prema organiziranju ozbiljnijih akcija, uključujući popise proizvoda i trgovaca koji neopravdano podižu cijene.
Ceci je naglasio kako trgovci neće popustiti nakon jednog bojkota, ali uspjeh ovakve inicijative može ih natjerati na razmišljanje. Prema njegovim riječima, kolektivno djelovanje, poput bojkota određenih proizvoda ili lanaca, može imati dugoročne učinke. – Oni uvijek računaju na to da ćemo biti razumni i racionalni. A jedini način da se nešto promijeni je da budemo manje suradljivi. Moraju osjetiti da smo spremni sebi nanijeti štetu kako bismo pokrenuli promjene – poručio je.
>>> FOTO Evo koliko vaši prijatelji i susjedi zarađuju: Neki primaju i po 2800, a od ovih ljudi ne tražite da plate kavu
Bilo bi pametnije da se izabere jedan po jedan trgovački lanac i bojkotira ga se najprije 1 tjedan, a kasnije 1 mjesec ako treba. Isto tako i sa pekarama koje ustavi najviše pljačkaju. Neke se da popis pekara za taj tjedan i tako dalje pa da vidimo.