Petak je za Hrvatsku bio poseban dan, smatraju to iz Potrošačke platforme "Halo, inspektore". Najprije je uspješno proveden bojkot trgovina, čime su potrošači poslali snažnu poruku o nezadovoljstvu rastućim cijenama, a potom su rukometaši priredili senzaciju, razbivši Island i plasiravši se u četvrtfinale. Potrošačka platforma, koja je pokrenula inicijativu za bojkot, ovaj je dvostruki uspjeh na društvenim mrežama popratila fotografijom praznih trgovina i pune rukometne Arene. Savjetnik potrošačke platforme Josip Kelemen izrazio je zadovoljstvo rezultatima bojkota, istaknuvši kako je uspjeh nadmašio sva očekivanja, čak i ona skeptična.
-Prvi put čuo se snažan glas potrošača o situaciji na hrvatskom tržištu. Cijene su nenormalne, a potrošači traže od svih uključenih u formiranje cijena da se problem riješi- izjavio je Kelemen za Novi list. Naglašava da potrošači nemaju alate za izravan pritisak na dobavljače i ostale sudionike tržišnog lanca, već samo na trgovce.
-Sve ostalo je posao države. Primjer Slovenije i Italije jasno pokazuje da sustav nadzora i regulacije u Hrvatskoj ne funkcionira. Zašto u tim zemljama teleći vrat nije poskupio 43% u tri mjeseca, dok je to u Hrvatskoj moguće?- pita se Kelemen. Izrazo je sumnju da će administrativne mjere koje je Vlada najavila značajno smanjiti cijene ili spriječiti njihov daljnji rast. Kelemen podsjeća da su mnogi proizvodi tijekom posljednjih godina poskupjeli i više od 100%, unatoč brojnim akcijskim planovima Vlade za rasterećenje tržišta.
-Potrošači nisu ti koji trebaju nuditi rješenja. To je posao dobavljača, trgovaca i vlasti,“ poručuje Kelemen, dodajući kako potrošačima ostaje samo nada da će državne mjere brzo uroditi plodom. Platforma „Halo, inspektore“ trenutno analizira rezultate bojkota kako bi odlučila o daljnjim koracima. Mogućnosti uključuju višednevne bojkote trgovačkih lanaca ili pojedinih proizvoda te pritisak na Vladu za smanjenje PDV-a na proizvode čije cijene još nisu ograničene.
-Pitanja koja nas i dalje muče su: Postoji li kartelizacija trgovaca i dobavljača? Zašto je isti proizvod u Hrvatskoj skuplji 200% nego u inozemstvu?“ ističe Kelemen. Na pitanje bi li potrošači trebali sudjelovati u pregovorima između Vlade, trgovaca i dobavljača, Kelemen je oprezan:
-Naravno da bi trebali razgovarati, ali mi smo problem artikulirali i dali signal Vladi. Sada je na njima da počnu raditi na rješavanju problema- zaključuje Kelemen, naglašavajući kako je vrijeme da Vlada opravda povjerenje građana koji je financiraju.
Trgovci i veletrgovci nas “ubijaju” jer nitko ne reagira . Vlada ih može stisnuti dodatnim porezima na extra profit al to njih ne “dira” . Ključnu ulogu moramo odigrati mi kupci . Nemre neki proizvod u Francuskoj koštati 0,69€ a kod nas 1,81€ i onda to pravdaju logističkim troškovima . Činjenično : u Hrvatskoj im je sve jeftinije - struja, gorivo, plaće i davanja za zaposlenike, cestarine, izgradnja samih trgovina …. I onda paradoks na kraju - isti proizvod sa početka priče u grčkoj košta 0,89 . Znači da nema ničeg drugog nego klasična pljačka trgovaca !