Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 129
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Karlovačka Aquatika u kampanji protiv plastike

U Aquatici od 2019. nema plastičnih boca, posjetitelji piju vodu iz slavine

Karlovac: Aquatika nabavila novi robot zadužen za čišćenje velikog akvarija
Foto: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL
1/2
05.01.2023.
u 04:00

Svjesno smo si smanjili prihode, ali voda iz karlovačkog vodovoda je izvrsna, a plastične boce i čepovi najviše zagađuju europske rijeke i jezera, kaže ravnateljica Margarita Maruškić-Kulaš

Gotovo pune četiri godine prije nego što je država Strategijom razvoja održivog turizma do 2030., koju je ovaj mjesec amenovao i Sabor, odredila zeleniji smjer ove propulzivne grane domaćega gospodarstva od dosadašnjeg, u karlovačkoj su Aquatici već zakoračili tim putem. U modernom, atraktivnom slatkovodnom akvariju u gradu na četiri rijeke od početka su svjesni izazova održivog razvoja, pa, među ostalim, i činjenice da čak 80 posto plastičnog otpada u svjetskim morima i oceanima zapravo dolazi iz rijeka. Stoga iz najvećega slatkovodnog akvarija u ovom dijelu Europe od travnja 2019. do danas nije izišla ni jedna plastična boca te ni jedan drugi komad jednokratne plastike, a deseci tisuća posjetitelja okrijepili su se umjesto flaširanom – vodom iz slavine.

Stranci na to nisu naviknuti

Upravo te posljednje pretpandemijske godine Aquatika, koja je prvi hrvatski član Svjetske mreže muzeja vode, i službeno je krenula s kampanjom protiv plastike. Namjera je bila privući i druge karlovačke ugostitelje. Međutim, korona je poremetila planove, mnogim kafićima i restoranima te dvije godine na pameti je praktično bilo samo to kako preživjeti, pa je veći odjek izostao, ali u Aquatici ne odustaju.

– Izlazimo na teren, lovimo ribu i svakodnevno vidimo koliki je problem plastika u okolišu i, naravno, ostajemo čvrsto pri svojem opredjeljenju. Ponovno ćemo pokušati animirati dvadesetak karlovačkih ugostitelja da izbace flaširanu vodu i promoviraju pijenje domaće, karlovačke vode. Nabavljamo i novih dvjestotinjak bokala za vodu, a krećemo i s edukacijama o toj temi u osnovnim školama – najavljuje Margarita Maruškić-Kulaš, ravnateljica javne ustanove Aquatika.

– Lokalnu vodu promoviramo zapravo otkako smo 2016. otvoreni, godinu poslije uključili smo se i u kampanju EU protiv plastike u moru, a 2019. smo, nakon izbacivanja plastičnih vrećica, celofanskih omota u suvenirnici, plastičnih slamki i pribora za jelo te plastičnih čaša, odlučili iz ponude potpuno izbaciti i vodu u plastičnim bocama. Svjesno smo si smanjili prihode, ali voda iz karlovačkog vodovoda je izvrsna, a upravo su plastične boce i čepovi, nasuprot uvriježenom mišljenju da su to vrećice, najveći neprijatelj i najčešći uzrok onečišćenja europskih rijeka i jezera.

U Aquatici, koju je prije korone godišnje posjećivalo 75.000 ljudi (ove godine oko 60.000), zahvaljujući tome su od 2019. do danas okoliš poštedjeli najmanje sedam tisuća plastičnih boca, ako se računa da tijekom godine na dan u prosjeku prodaju samo pet komada.

– Koliko god problemi bili veliki, stvari se mijenjaju malim koracima – kaže M. Maruškić-Kulaš. – Iskustva i odjeci naše kampanje vrlo su dobri. Ljudi su sve osvješteniji, pogotovo mladi, naš pristup im je simpatičan, a na pijenje vode iz slavine, umjesto flaširane, osobito dobro reagiraju domaći posjetitelji. Mnogi stranci, naime, pogotovo oni iz zapadne Europe, nisu naviknuti konzumirati vodu iz slavine, pa neki malo zaziru od toga. Potrudimo im se objasniti kako se u gradu na četiri rijeke iz vodovoda pije voda visoke kvalitete jer je riječ o podzemnoj vodi zaštićenoj debelim i nepropusnim slojem gline, koja je odličan izolator. Ali, ako baš inzistiraju na flaširanoj vodi, za njih imamo vodu u staklenim bocama. Kada smo, pak, domaćini nekim konferencijama i sličnim događanjima, vodu poslužujemo isključivo u bokalima. I to je u pravilu vrlo dobro primljeno i od sudionika i od organizatora – zadovoljna je ravnateljica Aquatike, koja se posebno dobro sjeća oduševljenja jednog njemačkog turističkog novinara.

Nacionalni turistički adut

Rashlađena voda iz karlovačkog vodovoda punog okusa, kako ju je opisao, bila mu je pravo otkriće i osvježenje taj ljetni dan. Njemački je kolega glas o finoj karlovačkoj vodi iz vodovoda proširio, a hrvatsko bogatstvo pitke vode ima potencijal postati i jedan od ozbiljnih nacionalnih turističkih aduta.

– Rado bismo se pridružili nekoj takvoj kampanji. Apsolutno, bilo bi sjajno da se to nađe u promotivnim materijama našeg turizma – slaže se i naša sugovornica.

Komentara 1

LI
liliZG
11:29 05.01.2023.

bravo, podržavam, ...voda iz naših vodovoda je još uvijek pitka, .....ja podržavam i inicijativu da se čaša vode uz kavu naplaćuje pa makar i 1cent,...jer mi svi olako shvaćamo našu sreću što imamo pitku vodu u slavinama.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije