Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Svijet

Transformeri u ratnoj avijaciji – Britanci razvijaju modularne avione

RAF je uložio 200.000 funti u zrakoplov koji je osmislio Aeralis
22. veljače 2021. u 10:21 1 komentara 4066 prikaza
Foto: Aeralis
Pogledajte galeriju 1/2

Budućnost nije samo u svemiru nego je i na Zemlji, a i ide gotovo podjednakom brzinom. Odnosno u ritmu filmskih fantazija, upravo poput popularnih Transformera. Britanski mediji objavili su kako je RAF odlučio uložiti 200.000 funti u razvoj inovativnog zrakoplova koji je osmislila tvrtka Aeralis. Riječ je o avionu koji je poput nekog od velikih borbenih robota koji se začas pretvaraju u automobile ili kamione. Transformera, dakle. Za tri godine u zraku bismo trebali vidjeti modularni zrakoplov koji se jednostavnom operacijom može pretvoriti iz trenažnog u borbeni avion. Treba mu samo zamijeniti motore i krila pa avion sasvim mijenja svoje osobine.

Zagreb: Ured za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta PROCURILI NOVI DETALJI Muljaže na Trgovačkom sudu traju godinama: Kovačić sudio i u stečaju tvrtke sestrina partnera, a ‘nije se znalo’

U cijelosti britanski proizvod

Dakle, modularni dvosjed uvijek ima isti trup, ali na taj trup mogu se postaviti različiti motori i krila kako bi se dobila neka od tri predviđene verzije. Kraljevsko zrakoplovstvo u ovaj projekt ulaže jer se nada kako će na taj način smanjiti potrebu za većim brojem zrakoplova, pogotovo kada se radi o trenažnoj floti. Logično, ali tek ostaje vidjeti koliko je tako nešto izvedivo. Osnovna je verzija Aeralisova aviona trenažna, na njemu bi vježbali budući piloti borbenih zrakoplova. No u slučaju potrebe karakter i namjena ovog aviona mogli bi se i promijeniti. To je nešto na tragu Transformera, ali tu svaka usporedba prestaje, jer za tu promjenu potrebno je između 24 i 48 sati, ovisno o tome u što se osnovni zrakoplov treba promijeniti.

 | Autor : Aeralis Foto: Aeralis

Postoji i još jedan razlog zbog kojeg britansko vojno zrakoplovstvo ulaže svoj novac u Aeralis. A to je obećanje da će to biti u cijelosti britanski proizvod. Tako barem kaže direktor te kompanije Tristan Crawford.

– Možemo postaviti različita krila i različite motore tako da osnovni avion bude trenažni zrakoplov, spor, ali lagan za letenje, kao da je leteći ekvivalent obiteljskog automobila – rekao je za utjecajni londonski The Times. I objava u tom uglednom listu dovoljan je dokaz da nije riječ ni o kakvoj maštariji koja će završiti kao crtica na Wikipediji, nego o nečemu u što se doista na Otoku i vjeruje.

Mobitel / ilustracija SIGURNOST NA PRVOM MJESTU Otkriven zlonamjerni kod na poznatoj aplikaciji: Ako je imate, odmah pobrišite

Crawford je rekao i kako njihov revolucionarni projekt omogućuje i daleko više varijanti od ovih spomenutih. Osnovni, trenažni model podrazumijeva brzinu od 0,65 maha, naprednija verzija mogla bi letjeti brzinom od 0,85 maha, a najnapredniji trenažni Aeralis 0,95 maha. Ali u budućnosti bi to mogao biti i nosač goriva, dakle leteća cisterna, kojom bi se mogli napajati manji dronovi. Mogli bi, kaže Crawford, napraviti i varijantu koja bi imala i daleko širi raspon krila, a koja bi se mogla koristiti za izviđanje, pa čak i verziju bez posade koja bi zapravo bila dron. Podsjetimo, danas zrakoplovstvo poznaje zrakoplove sa sklopivim krilima te promjenjivim konfiguracijama motora koje dozvoljavaju vertikalno polijetanje i slijetanje. Jedan je od takvih aviona bio i Hawker Harrier koji je uz Veliku Britaniju i više drugih zemalja koristilo prvenstveno kao borbeni zrakoplov za korištenje na nosačima aviona. No i on je razvijen u suradnji s drugim zemljama.

Troškovi manji i za 30 posto

– Posljednji zrakoplov koji je Velika Britanija razvila sama bio je Hawk i to je bilo 1974. godine. Sve ostalo što je došlo poslije moralo se oslanjati na neku vrstu partnerstva s drugim državama kako bi se zamišljeno i ostvarilo – rekao je Crawford. Međutim, za sada nisu objavljene nikakve druge konkretnije specifikacije za ovaj zrakoplov, a malo se zna i o njegovim komponentama. Nije poznato ni koliko bi stajala svaka promjena konfiguracije, a vidjeli smo da je vremenski okvir za to prilično fleksibilan. No u Aeralisu kažu kako bi svakom zrakoplovstvu koje se odluči za njihov koncept mogli smanjiti troškove za 30 posto ako se radi o mješovitoj floti, što i jest slučaj kod mnogih zemalja. Iako ulaže nešto novca u ovaj projekt, RAF je objavio kako nema namjeru zamjenjivati sadašnje Hawkove koji služe u zrakoplovstvu kao trenažni zrakoplovi.

Davor Filipović Davor Filipović: 'Balaševića ne slušam, a natpis na ćirilici u Ilici ne bih mogao ni pročitati'

– Aeralis je usmjeren na novu ideju razvoja i korištenja borbenih zrakoplova, a nas veseli da smo u tome otišli najdalje te pomažemo da RAF drži prvo mjesto u razvoju takvih projekata – rekao je Crawford.

Svakako Aeralis nije jedini s ovakvom idejom, niz je tvrtki koje imaju ambiciju razviti ovako nešto, no rijetkost je da se za aktivnu potporu takvom projektu odlučilo i jedno ratno zrakoplovstvo

VIDEO: Srušeni dimnjaci Ciglane na Črnomercu

Zaprati kanal Večernjeg | Autor :

Večernjakova ruža
Mojmira Pastorčić: Šprajc mi je poslao poruku: 'Ti si sljedeće godine'. Mislila sam da je lud
UHVATI BIORITAM
Koji kronotip posjedujete? Upoznajte se s ovim unutarnjim satom koji trebate slušati
  • Nepokolebljiv:

    Autori projekta sire dezinformaciju identicnu koja je ucinjena s americkim F- 35 jer se zapravo radi o TRI razlicita aviona koji su namjerno napravljeni da vizualno podsjecaju jedan na drugog i radi odrzavanja niske (relativno) cjene proizvodnje koriste neke zajadnicke komponente!