Objavljeno vijesti danas: 4
Zanimljiv prikaz nepoznate povijesti

Premijera "Žumberačkih uskoka" u Samoboru: Okupljeni oduševljeno gledali film

28.06.2022.
u 23:20

Članovi udruge Žumberački uskoci, koji glume u igranim scenama filma, obukli su i nošnje, a na projekciju su u svojim odorama stigli i pripadnici samoborske te svetonedeljske gradske garde.

Nakon uspješne zagrebačke premijere na red je došla na onu u Samoboru. Na premijeru su, uz ekipu koja je radila na filmu, stigli Žumberčani, posebice oni koji žive u Samoboru i okolici, gradski i županijski vijećnici, svećenici samoborskih rimokatoličkih i grkokatoličkih župa, ali i ravnatelji samoborskih ustanova, vatrogasci...

U prvim redovima sjedili su, uz gradonačelnicu Samobora Petru Škrobot, i gradonačelnici Svetog Ivana Zeline te Dugog Sela Hrvoje Koščec i Nenad Panijan, zamjenik gradonačelnika Svete Nedelje Gabrijel Deak, predsjednica Županijske skupštine Zagrebačke županije Martina Glasnović, direktorica Turističke zajednice Zagrebačke županije Ivana Alilović,  Članovi udruge Žumberački uskoci, koji glume u igranim scenama filma, obukli su i nošnje, a na projekciju su u svojim odorama stigli i pripadnici samoborske te svetonedeljske gradske garde.

28.06.2022. Samobor- Premijera dokumentarno-igranog filma "Zumberacki uskoci" u kinu Samobor. Photo: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL

Okupljenima se obratio i o. Mile Vranešić, legenda Žumberka, koji je pohvalio film te dodao da se nada da će pokrenuti revitalizaciju Žumberka, jednog od najrjeđe naseljenih prostora u Hrvatskoj.

- Vrijeme Žumberka tek dolazi. Žumberak se u svojoj povijesti četiri puta raselio i tri puta naselio, naselit će se i četvrti put - rekao je Vranešić. Glavna "zvijezda" večeri bila je i velika torta u stilu žumberačkih uskoka kojom je ekipa iz Grada Samobora iznenadila prisutne, a razrezali su je gradonačelnica, glavni urednik Večernjeg lista Dražen Klarić, ujedno i redatelj i koscenarist filma te koscenaristica i organizatorica snimanja Petra Balija, ujedno i urednica posebih projekata Večernjeg lista.

Legendarni borci

Riječ je o filmu koji je ostvaren sasvim u produkciji Večernjaka - Večernjakovci su i direktor fotografije Matej Pavelić, kao i većina glumaca u igranom dijelu filma koji su, da nabrojimo samo neke, zamjenici glavnog urednika Mislav Šimatović i Dario Markas, urednik Panorame Marin Penavić, urednik Nedjelje Robert Bubalo i art direktor Zoran Birman.

Uz snage Večernjeg lista, nikako ne treba propustiti spomenuti i lokalne Žumberčane, i same potomke legendarnih žumberačkih uskoka te članove udruge koja nosi ime njihovih predaka - Milana Radića Ilasa - Miću, Željka Hranilovića, Milana Delivuka i ostale ponosne stanovnike tog prekrasnog kraja.

Sve je započelo s jednim Večernjakovim specijalom o Žumberačkim uskocima koji se u rekordnom roku sasvim rasprodao i dokazao da ljude itekako zanima ova gotovo nepoznata i nepravedno zanemarena tema. Iako možda manje poznati od onih senjskih uskoka, ni ovi žumberački nisu ništa manje važni.

U nekoliko seoba tijekom 16. i 17. stoljeća naseljavali su područje Žumberačke gore, a ratnici su iz njihovih redova svoje posebne vještine gotovo gerilskog ratovanja po šumama i gorama usvajali već od djetinjstva. Većina uskoka bila je grkokatoličke vjeroispovijesti, koja je i danas na Žumberku prisutna i to većinom upravo kod potomaka uskoka. Zbog toga, u filmu su svoje znanje o tom povijesnom periodu, vjerskim navikama stanovništva i bitnim razlikama i sličnostima grkokatoličke i rimokatoličke vjere ponudili i biskup križevački Milan Stipić, biskup u miru Nikola Kekić, ravnatelj Grkokatoličkog sjemeništa na Gornjem gradu o. Daniel Vranešić i o. Marjan Jeftimov. Pomogao je prilikom snimanja i o. Nenad Krajačić.

Kako bi što bolje i vjernije ostvarili i igrani dio i dokumentarni dio filma, u njegovom nastanku sudjelovali su i stručni sugovornici među kojima su bili novinar Lovačkog vjesnika Marin Matijević sa svojim ekspertnim znanjem o povijesnom oružju, kao i profesor Hrvoje Petrić, predstojnik Katedre za povijest srednje i jugoistočne Europe na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, povjesničar Neven Budak, dramatičar i publicist Nino Škrabe te brojni drugi poznavatelji povijesti Žumberka i žumberačkih uskoka. Neke su od scena obuhvaćale su više desetaka i glumaca i statista, sve uz rekvizite, kostime i vjerno izrađene uskočke odore, a u snimanju su pomagale i druge udruge poput onih koje se bave promicanjem viteštva, Zelingradski vitezovi te Red Srebrnog Zmaja.