Iz Njemačke stižu vijesti koje nijedan turistički domaćin ne želi čuti. Nijemci, veliki zaljubljenici u putovanja, koji se godišnje otisnu na čak 251 milijun što privatnih što poslovnih putovanja, od čega gotovo 70 milijuna odmorišnih s više od pet noćenja, gosti su koje možete samo poželjeti. U mnogim su mediteranskim zemljama, uključujući Hrvatsku, najbrojniji, a poznati su i kao natprosječno lojalni. Starije generacije gostiju iz Njemačke istim jadranskim domaćinima znaju se vraćati i po nekoliko desetljeća. Kada, pak, anketa pokaže da je putnički optimizam među Nijemcima u opadanju, kao što je slučaj s ispitivanjem mišljenja provedenom u svibnju među 2000 njemačkih građana, nema turističkog domaćina koji to može zanemariti. A spomenuta online anketa, koju je naručilo Savezno udruženje njemačke turističke industrije, kaže da gotovo svaki treći Nijemac revidira svoje planove putovanja za ovu godinu: rjeđe nego lani namjerava putovati 20 posto njemačkih građana, a 11 posto će ih svoje putovanje skratiti.
Hrvatsku bira njih tri milijuna
Ekonomska situacija na emitivnom turističkom tržištu, koje diktira europske trendove, uzima tako danak čak i na onome što Nijemci drže životnom potrebom. Putovanja odavno ne smatraju luksuzom, a za destinacije poput Hrvatske dobra je vijest da, unatoč toplinskim valovima i požarima u popularnim turističkim regijama, dvije trećine anketiranih Nijemaca i dalje planiraju svoj najdulji odmor između lipnja i rujna. Pri tome čak 54 posto Nijemaca destinaciju će izabrati ponajprije uzimajući u obzir troškove. Za njih 45 posto, pak, prvi kriterij bit će politička situacija, odnosno sigurnost u zemlji domaćina. To su, inače, teme koje ponajviše zabrinjavaju obitelji, a mnoge će svoj uobičajeni glavni odmor od dva tjedna skratiti na samo četiri ili maksimalno devet noćenja. Istovremeno, tek će svaki deseti Nijemac – mahom iz kućanstava s mjesečnim neto prihodom većim od 4000 eura – putovati bez financijskih briga. Na odmor će u 2025. i ići češće i trošiti više nego prošle godine tek svaki deseti njemački turist.
Hrvatsku ih, inače, bira od tri milijuna, što je broj prvi put dosegnut prije pandemije, pa naviše. Rekordan posjet gostiju iz Njemačke zabilježen je 2022., kada je u specifičnim postpandemijskim okolnostima našu zemlju posjetilo više od 3,4 milijuna njemačkih turista. Otada broj pada da se lani zaustavio na nepunih 3,2 milijuna. Tijekom prva četiri mjeseca ove godine njemačkih je gostiju kod nas na odmoru bilo nešto više od 175.000, a ostvarili su 738.293 noćenja. Bilo ih je 1,2 posto manje nego u istom razdoblju prošle godine, ali u noćenjima su prebacili lanjska prva četiri mjeseca za čak deset posto. Jesu li svibanjski rezultati promijenili situaciju, znat će se za koji dan, ali ponešto se da iščitati i iz istarskog primjera. U toj regiji, u kojoj na noćenja njemačkih gostiju otpada čak trećina ukupnog turističkog prometa, u petomjesečnom razdoblju zabilježili su osjetan pad posjeta iz Njemačke, a direktor tamošnje Turističke zajednice Denis Ivošević pluseve ne očekuje ni u nastavku turističke godine.
Veliki i plus i minus
– Od početka godine bilo je promjenjivo, ovisno o blagdanima. U travnju je tako zbog Uskrsa bilo čak 84 posto više njemačkih gostiju, a ostvarili su 72 posto više noćenja nego lani u tom mjesecu. U svibnju ih je, pak, bilo 60 posto manje nego u istom mjesecu prošle godine, kad su blagdani Duhovi i Tijelovo padali u taj mjesec. Ove su godine ti blagdani u lipnju i računamo s plusom u broju njemačkih gostiju. Ukupno tijekom prvih pet mjeseci Nijemaca je u Istri bilo 39 posto manje. Realnu sliku što se tiče njemačkog tržišta imat ćemo, međutim, tek 1. srpnja. Lipanj će biti dobar, ali ne znamo koliko dobar – kaže D. Ivošević i podsjeća da broj posjeta iz Njemačke i u toj regiji pada od 2022. – I to godišnje za otprilike 500.000 noćenja, što je scenarij, jer treba biti realan, koji ne isključujemo ni ove godine. Ali, čak i u tom slučaju, i dalje ćemo biti otprilike za milijun noćenja iznad rezultata ostvarenih s njemačkog tržišta u 2019., kada ih je bilo 8,7 milijuna – dodaje.
Čelnika istarskog TZ-a mogući minus ne zabrinjava previše iz više razloga. Jasno je da je teško očekivati nove rekorde iz zemlje u kojoj građani nisu naviknuti na ekonomske brige. Ali, kaže naš sugovornik, netipičan skokovit postpandemijski rast teško bi bilo zadržati i da njemačko gospodarstvo cvate. Za razliku od rekordne 2022., restrikcije putovanja danas su zaboravljene i cijeli svijet opet se ravnopravno nadmeće kako privući velike svjetske putnike Nijemce. Jesu li hrvatski hendikep cijene? Samo onda kada ih, kaže naš sugovornik, ne prati kvaliteta. – U Istri posao najbolje ide najboljim vilama, hotelima, kampovima, restoranima... Uz daleko više cijene imaju i daleko bolju popunjenost. To znači da tržište jasno percipira odnos cijene i kvalitete, bez obzira na to o kojim iznosima se radi – zaključuje Ivošević.
FOTO Na Pagu se prodaje stan u neposrednoj blizini mora: pogledajte kako izgleda
Nama nije smještaj (pre)skup, nego vanpansionska ponuda, odnosno restorani, kafići pa čak i obične trgovine znatno su skuplje nego vani, gdje su plaće znatno više. Problem je premala konkurencija u tom sektoru jer dok iznajmljivači u svakom gradu imaju desetke tisuća ležajeva, broj restorana je neki prosjek 70-100 na Jadranu što je ništa u odnosu na broj ležajeva (dodajte tome i krevete u hotelima te kampovima). Dakle, ogroman broj gostiju koji dolaze na ručak/večeru u ograničenom broju mjesta u restoranima....cijene naravno lete u nebo čak i u šrot restoranima za šrot hranu, a to nitko ne želi plaćati, niti domaći niti stranci pa jednostavno dolaze u sve manjem broju