Naslovnica Vijesti Crna kronika

Pilot JNA izbjegao hrvatski zatvor

Emir Šišić u Hrvatskoj je u odsutnosti bio osuđen na 20 godina zatvora. Zbog istog mu se sudilo i u Italiji nakon što je uhićen 2001.
19. siječnja 2018. u 10:21 15 komentara 5305 prikaza
helikopter
Foto: Ivo Čagalj/PIXSELL

Petero europskih promatrača, četiri Talijana i jedan Francuz, poginulo je 7. siječnja 1992. kada je helikopter tadašnje Europske ekonomske zajednice (EEZ) srušio projektil ispaljen iz MIG-a 21. Borbenim avionom pilotirao je Emir Šišić, major JNA, koji je zbog toga optužen i osuđen u Hrvatskoj, ali i u Italiji. I dok je kaznu koju mu je izrekao sud u Italiji barem djelomično odslužio prije no što se Srbija diplomatskom ofenzivom izborila ga se izruči Srbiji, nakon čega je vrlo brzo pušten na uvjetnu slobodu, zbog hrvatske presude nije bio ni dana u zavoru.

Banski dvori 'Bez ičijeg naređenja' Bivši zapovjednik JNA: Ja sam zapovjedio raketiranje Banskih dvora!

Prošlo 25 godina

I neće jer je Županijski sud u Varaždinu 15. siječnja zbog zastare obustavio izdržavanje te kazne. Šišić, koji je bio optužen zbog ugrožavanja osoba pod međunarodnom zaštitom, 30. rujna 1992. u Varaždinu je u odsutnosti osuđen na 20 godina zatvora. Na tu se presudu žalio, a Vrhovni je sud žalbu odbio pa je 12. siječnja 1993. presuda postala pravomoćna. No kako je Šišić bio nedostupan, kaznu nikada nije izdržao. A da bi se kazna mogla izdržati, od pravomoćne presude ne smije proći više od 25 godina. U Šišićevu slučaju tih 25 godina prošlo je 12. siječnja 2018., kada je nastupila zastara, pa Županijskom sudu u Varaždinu nije preostalo ništa drugo do da po slovu zakona obustavi izvršavanje kazne zbog zastare.

Uhićen u Mađarskoj

Što se tiče suđenja u Italiji, Šišić se tamo na optuženičkoj klupi našao nakon što je po tjeralici 2001. uhićen u Mađarskoj. Mađari su ga izručili Talijanima koji su ga potom osudili na 15 godina zatvora. Srbija je od Italije tražila da joj ga izruči radi izdržavanja kazne, a Talijani su na to pristali u studenom 2006., nakon što su dobili garanciju srpskih vlasti da Šišiću neće biti umanjena kazna niti će biti pušten na slobodu. Premješten je u zatvor u Srijemskoj Mitrovici, iz kojeg je dvije godine kasnije pušten na uvjetnu slobodu, što je izazvalo burnu reakciju Talijana koji su se smatrali izigranima. Prema srpskom zakonu, Šišić je imao pravo na uvjetni otpust, a sud je smatrao da domaće zakonodavstvo ima prednost pred garancijama danim Talijanima.

Pogledajte i galeriju sa suđenja Ratku Mladiću:

helikopter
1 / 10
Ratko Mladić
banski dvori Godišnjica napada Prije 26 godina JNA raketirala Banske dvore Vukovar Žrtva Vukovara Najkrvavija bitka Domovinskog rata u kojoj je grad sravnjen sa zemljom TATOO KONVENCIJA Što je danas muškarac s JNA tetovažom?

Šišić: Srušio sam helikopter, ali savjest mi je čista

Šišić je u svojim javnim nastupima tvrdio da nije srušio helikopter s promatračima, već helikopter hrvatske policije koji je krijumčario oružje iz Mađarske!? No te njegove navode pobijali su rezultati očevida i izjave očevidaca, a demantirao ih je i hrvatski MUP. Tvrdio je i da je helikopter srušio, no da mu je savjest čista.

U međuvremenu je u listopadu 2013. sud u Rimu obvezao Srbiju da zbog rušenja helikoptera s europskim promatračima isplati odštetu od 950.000 eura. Slučaj je bio ponovo otvoren nakon žalbe obitelji poginulih pa su u Italiji po zapovjednoj odgovornosti, nakon Šišića, u odsutnosti osuđeni i Ljubomir Bajić, general JNA, i Dobrivoj Opačić, potpukovnik JNA. Dobili su po 28 godina zatvora svaki, a Srbija je osuđena na plaćanje odštete kao sljednica JNA. Bajić je pod istragom i zbog raketiranja Banskih dvora 1991.

VIP izdvaja za Vas

  • Avatar nekakav
    nekakav:

    hrvatska je 15. siječnja '92-e međunarodno priznata, i svi događaji do tog trenutka se smatraju događanjima u jugoslaviji, onoj, sfrj... znači, prema ustavu sfrj na dan kad je srušen taj helikopter, jna je bila jedina ovlaštena nadzirati i štititi zračni ... prikaži još! prostor iznad te zemlje zvane sfrj. ekipa iz srušenog helikoptera nije imala dozvolu od tijela koje je jedino po ustavu sfrj bilo zaduženo za kontrolu leta, let nije njima bio prijavljen, i tako dalje. pazite, jedan helikopter vam ulazi u zemlju, nije vam se javio, vi o njemu pojma nemate, a vidite ga na radaru. a trenutno vam u zemlji bjesne neki nemiri, vi ih smatrate građanskim... ima oružja, puca se, napada regularna vojska... što bi po vama, u teoriji oslobođenoj svih subjektivnih i privatnih osjećaja, trebala napraviti zemlja, odnosno osoba zadužena za sigurnost leta? amerikanci su 2001.-e srušili civilni avion zbog sumnje da njime upravljaju teroristi. i o tome nije bilo puno zbora, niti su mediji imali hrabrosti javno propitkivati opravdanost čina rušenja. inače, nevjerojatnom koincidencijom događaja, ja sam vidio rušenje ovog helikoptera, i to prije nego sam zakoračio u krčmu. tako da smo imali vruću temu.

  • Avatar Yugoslavia.Is.Back.In.Town
    Yugoslavia.Is.Back.In.Town:

    Nije major, nego porucnik, u momentu kad je izvrsio svoj zadatak. I soli na rep...

  • miki45:

    netreba biti uopste zastara duga kriminala ali to poreznoj odgovara uzeli mojoj cerki 23 tisuce kuna zavlacili dok nije zastarelo to je hrvatska