Naslovnica Vijesti Hrvatska

'Od đaka 4. razreda očekuje se nevjerojatno poznavanje porijekla riječi'

Neobična je i posve neprimjerena razdioba riječi hrvatskoga standardnoga jezika na neke „dobre“ i „loše“, kaže Alemko Gluhak
19. rujna 2017. u 11:48 35 komentara 6985 prikaza
Alemko Gluhak
Foto: Marko Lukunić/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/2

Zanimanje čitatelja Večernjeg lista danas je pobudio test za 4. razred osnovne škole koji nam je poslala jedna majka, a u kojemu se od učenika traži da u praznine u riječima umetnu dž ili đ te uz strane riječi napišu kako se pišu književnim jezikom.

test Strane riječi? Je li ovaj test primjeren za 4. razred osnovne škole

Učenici trebaju popuniti kućicu uz riječi kao što su đon, džungla, deterdžent, ali i đurđica i anđeo, pa se majka pita kako na književni jezik prevesti te riječi.

test | Autor :

Za komentar smo upitali jezikoslovca Alemka Gluhaka iz Zavoda za lingvistička istraživanja HAZU.

– O primjerenosti toga testa može se govoriti samo ako su đaci prije toga negdje u čitanci ili u drugim udžbenicima imali te riječi. Ako se s njima u tim knjigama nisu sreli, onda bi se moglo govoriti o neprimjerenosti – komentira Gluhak.

Međutim, nastavlja, neobična je i posve neprimjerena razdioba riječi hrvatskoga standardnoga jezika na neke „dobre“ i „loše“: pored stranih riječi napiši kako se pišu književnim jezikom.

– Očito je da autor „testa“ smatra riječi đon, džungla, deterdžent stranim riječima, a vjerojatno i anđeo i đak, kojima nije mjesto u književnom jeziku kada traži da učenik napiše kako se [te riječi] pišu književnim jezikom. (Kakve li su to konstrukcije? A što je s govorenjem?!) Sve su to riječi hrvatskoga standardnoga jezika (književnoga jezika). Od đaka četvrtoga razreda osnovne škole očekuje se nevjerojatno poznavanje porijekla riječi, da ta mala osoba od deset-jedanaest godina zna da riječi đurđica, svađa nisu strane riječi. Svašta! Dakle, zabrinuta majka nije primijetila da se od njezina djeteta očekuje da zna da đurđica (ili Đurđica) nije strana riječ. Dijete je zapravo i ne znajući kućicu desno od riječi đurđica ostavilo prazno, jer je samo za „strane riječi“ nevjerojatno pametan autor testa tražio da se zamijene onim što je opisao polupismenom konstrukcijom: kako se pišu književnim jezikom – kaže Gluhak.

školarci 40.115 prvašića Za gotovo pola milijuna učenika počela je nova školska godina sanda ham I GDJE HRVATI GRIJEŠE Profesorica otkriva zašto je OK zanemariti gramatiku na Facebooku VRIJEME ISPITA Apel ravnatelja roditeljima: Ne dopustite da djeci jedan ispit oduzme snove
VISERA
EU FONDOVI
Inovacije: Radimo na razvoju robota koji će mnoge poštedjeti zamornog pretipkavanja podataka
  • tolitol:

    Pretpostavljam da je ovaj bombastični naslov (kakvih ima na tone u večernjem) rezultat i pokušaja da se neizravno ponovno politizira s kurikularnom reformom. No ne vidim u čemu je problem da djeca nauče da prašumi treba dati prednost u odnosu ... prikaži još! na džunglu, potplati u odnosu na đon itd. Za prof. Gluhaka pak stječem dojam da je on u posve drugom filmu i da mu je bitno oplesti po autoru udžbenika. Sve u svemu, bura u čaši vode.

  • iva546:

    Ovo je strašno i žalosno. Pitanja su potpuno neprimjerena za djecu u 4. razredu. Zbog masu razloga: u toj dobi djeca su još na razini konkretnih operacija, ovo zahtijeva apstraktno mišljenje. 2. Pitanja su besmislena čak i za puno starije ... prikaži još!je godište jer se njima ne potiče nikakvo povezivanje, kritičko mišljenje, ne potiče se čitanje s razumijevanjem Uz to, djeci se ne daje nikakva satisfakcija, ona moraju pogriješiti u ovakvom testu, jer na mnoga od tih pitanja ne mogu odgovoriti. U testu su nabacane riječi od kojih su neke potpuno uvriježene u hrvatskom jeziku (đurđica, anđeo, svađa !) tako da ih lingvisti već vjerojatno jedno stoljeće uopće više ne smatraju stranim (baš kao ni npr. riječii cipela, čizma i sl. koje su također posuđenice). Ove riječi sklanjaju se po hrvatskoj gramatici i po tome su u potpunosti dio korpusa hrvatskog jezika. Drugim riječima djecu se dekuražira besmislenim trik pitanjima za koja čak i učitelji sigurno moraju pogledati „točan“ odgovor. Ovakav način učenja ne dovodi do nikakvih rezultata: naša studentska populacija kao i najveći dio novinara velikim dijelom je nepismena upravo zbog ovakvog načina učenja, ne znaju naći bitno u tekstu, ne znaju napisati sažetak i sl. U zapadnoeveropskim državama ovakav test bi se istu sekundu odbacio kao izuzetno štetan.

  • Deleted user:

    Ne razumijem kaj se ljudi tu čude?!?!?!? Piše da se na hrvatskom standardnom jeziku opišu strane riječi. Nigdje ne piše da su SVE riječi iz zadatka strane. Gluhak ili nije viido zadatak ili je i on ostario pa ne zna ... prikaži još!zna sa razumijevanjem pročitati zadatak. Ovakvi zadaci rade razliku između izvrsnih i prosječnih đaka i takvih zadataka treba biti čim više!