Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 4
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
MULTI-LEVEL MARKETING

150.000 građana prodaje od vrata do vrata

18.11.2002.
u 00:00

* Lani je osam poduzeća koja se bave izravnom prodajom ostvarilo je promet od 435 milijuna kuna

Više od 10.000 ljudi okuplja se u Domu sportova na predavanjima tvrtke Amway koja se bavi multi-level marketingom. Domaće, čak i poznate strane zvijezde rijetko uspijevaju okupiti toliki broj ljudi u nas, no poduzeća koja se bave izravnom prodajom čine to vrlo lako. I to da bi svojim potencijalnim suradnicima pričala o mogućnosti da uključivanjem u mrežu izravne prodaje postanu bogati, sretni i zadovoljni.

No da bi se doznalo što se i kako prodaje potrebno je završiti tečaj koji stoji 250 kuna. Nakon njega neki odustaju, no sve brojniji Hrvati, među kojima su čak i ugledni, dobro situirani liječnici i sportaši, uključuju se u različite oblike izravne prodaje. Kozmetička sredstva, higijenske potrepštine i kućanski uređaji, pa čak i životna osiguranja, najčešći su proizvodi koji se nude tom prodajom od vrata do vrata.

12 izravnih trgovaca

Prema podacima grupacije izravne prodaje pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, trenutačno je u taj posao u nas uključeno 150.000 građana. Predsjednica grupacije Marija Novak-Ištok ističe kako okupljaju 12 tvrtki, a neke od njih na našem su tržištu prisutne više od 10 godina. U 2001. osam poduzeća koja se bave izravnom prodajom ostvarilo je promet od 435 milijuna kuna.

- Uglavnom je riječ o multinacionalnim kompanijama, no ima i domaćih. Avon, Zepter, Oriflame, AMC, Golden, Tuperware neke su od njih. Građani koji surađuju s njima čine to na tri načina: kao suradnici koji kupuju za sebe i za prodaju, kao profesionalci koji se prijavljuju kao obrtnici, te oni koji se uključuju samo radi povoljnije kupnje - objašnjava voditeljica grupacije izravne prodaje Marija Novak-Ištok. Na upit o neleganom radu nekih tvrtki, ona odgovara da ako i je bilo takvih slučajeva to je zbog loše pravne regulative. Izravna je prodaja, kaže M. Novak-Ištok, trenutačno dosta nejasno uređena Zakonom o trgovini i Zakonom o obveznim davanjima.

- Da su se jasno odredila pravila, slučajeva prijevare vjerojatno ne bi bilo. No, članstvo je dobrovoljno i svatko može sam procijeniti isplati li mu se suradnja s tvrtkama za izravnu prodaju ili ne - ističe M. Novak-Ištok. Traženje uloga od 250 ili više kuna, navodi ona, nije u redu ako osoba samo odsluša prezentaciju, no ako se za to dobiju kasete, knjige ili edukacija za prodaju, uplata je prihvatljiva.

Manjkavi propisi

Državni inspektorat pak navodi kako je zbog sve većeg zamaha, a zbog neodređenih propisa, izravna prodaja već nekoliko godina pod njegovim nadzorom. Kako se izravna prodaja obavlja na prezentacijama u stanovima kupaca, vrlo je teško, naglašava Inspektorat, otkriti prekršitelje. U 2000. godini Inspektorat je prekontrolirao rad šest poduzeća koja se bave izravnom prodajom, a utvrđeno je da u skladu sa zakonom ne posluju Oriflame, Avon i LR Internacional CozmetikMarketing.

Oni, navodi Inspektorat, robu prodaju svojim suradnicima odobravajući im popust od 20 do 40 posto, što je zapravo njihova provizija. Kako spomenuta tri trgovca imaju 37.000 suradnika, jasno je da količina robe koja se zapravo ilegalno preproda nije mala. Da bi se stalo na kraj manipulacijama pri izravnoj prodaji, Državni je inspektorat zatražio izmjenu Zakona o trgovini i strogo definiranje tko uopće može biti izravni prodavač i kakav je njegov pravni status.

Silvana Lauš-Mrvelj

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije