Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Tech/Sci Znanost

Znanstvenici upozoravaju: Ugroženo je pola milijuna vrsta kukaca

Nestanak kukaca koji lete, gmižu, skakuću i hodaju po vodi mogao bi dovesti do masovnog istrebljenja, šestog u posljednjih pola milijarde godina.
12. veljače 2020. u 08:30 1 komentara 156 prikaza
Ilustracija,pčele
Foto: SEBASTIAN GOLLNOW/DPA/PIXSELL

Pola milijuna vrsta kukaca pod prijetnjom je izumrća, a njihov bi nestanak za čovječanstvo bio katastrofalan, upozorili su znanstvenici.

Koronavirus Veliki uspjeh Talijanski znanstvenici izolirali čist uzorak koronavirusa od zaraženog pacijenta

"Situacija s nestankom kukaca jako zabrinjava", rekao je Pedro Cardoso, biolog u Finskome prirodoslovnom muzeju i glavni autor studije objavljene u časopisu Conservation Biology.

"A ono što mi znamo samo je vrh ledenog brijega", kazao je.

Zadnje takvo dogodilo se prije 66 milijuna godina kada su zbog udara golemog asteroida izumrli dinosauri i većina drugih oblika života. Ovaj put krivac je čovjek.

Čovječja ribica ENDEMSKA VRSTA Čovječja ribica bez hrane može preživjeti osam godina, a proučavaju je zbog velike moći regeneracije

"Ljudska aktivnost odgovorna je za pad broja gotovo svih vrsta insekata", naglašava Cardoso. Nestajanje i degradacija njihova staništa i onečišćenje, naročito insekticidima, glavni su uzroci. Usto, više od dvije tisuće vrsta insekata dio su ljudske prehrane, a i klimatske promjene uzimaju danak.

Pad broja leptira, pčela, osa, muha, cvrčaka, vilinskih konjica i mrava ima puno dalekoseženije posljedice od njihova eventualnog nestanka.

"Njihovim izumrćem, gubimo mnogo više od vrsta", napominje Cardoso. "Mnoge vrste insekata vitalni su pružatelji usluga koje se ne mogu nadomjestiti", uključujući oprašivanje, razmjenu nutrijenata i sprečavanje zaraza.

nova studija Neandertalcima su presudile tropske bolesti kojima su ih zarazili Homo sapiensi

Te "usluge ekosustavu" godišnje vrijede 57 milijardi dolara samo u Sjedinjenim Državama, pokazalo je ranije istraživanje.

Globalno, usjevi koji zahtijevaju oprašivanje imaju ekonomsku vrijednost između 235 i 577 milijardi dolara svake godine, podaci su UN-ova panela o bioraznolikosti (IPBES). O insektima ovisi preživljavanje brojnih životinjskih vrsta.

Primjerice, oštar pad broja ptica u Europi i Sjedinjenim Državama povezuje se s padom broja kukaca zbog upotrebe pesticida. Znanstvenici procjenjuju da na svijetu postoji 5,5 milijuna vrsta insekata, no samo ih je petina identificirana i imenovana.

Pet do deset posto svih vrsta insekata izumrlo je otkako je industrijsko doba 'ubacilo u višu brzinu' prije dvjestotinjak godina.

Karneval
PROMO
Karneval nam se bliži, a odabir idealne maske je najvažniji događaj za sve klince
Skipper4you.com
MIRNO MORE
Znate li da se kod nas školuju skiperi koje cijene svugdje u svijetu
  • znam:

U Elsevier-u je objavljen clanak, 15 Travanj 2019, pod naslovom: Effects of radiofrequency electromagnetic radiation (RF-EMF) on honey bee queen development and mating success gdje se dokazuje negativan ucinak (pad 44%) EMF-a na koloniju pcela. EMF nije jedini koji negativno ... prikaži još! djeluje na pcele, ali je tzv. nevidljivi faktor u izumiranju pcela i drugih insekata. Pesticidi su vjerojatno glavni krivac. Treba vidjeti sto ce donijeti 5G; prema nekim podacima iz Australije nista dobro za kukce i ostale zive organizme.