Air-gen

U uređaju napravljenom od proteinskih struktura bakterije struja nastaje iz zraka

Foto: Nature
21.02.2020.

Apsorbirana vlaga omogućuje kontinuiranu proizvodnju električne energije, a stručnjaci kažu da je konačni cilj napraviti velike sustave koji bi radili bez zagađenja okoliša

Možda ima onih koji neće vjerovati, no u časopisu Nature objavljeno je da jedan neobičan mikrob zapravo ima sposobnost napraviti bakterijske nanostrukture koje mogu provoditi elektricitet. Usto može proizvoditi magnetit u odsustvu kisika, zbog čega je i privukao pozornost znanstvenika. Godinama su znanstvenici nastojali shvatiti kako iskoristiti taj neobičan dar mikroba iz obitelji Geobactera, a sudeći prema radu u uglednom časopisu, izgleda da su uspjeli. Napravili su, naime, uređaj nazvan air-gen koji, dokazuju, može stvoriti elektricitet praktički ni iz čega.

– Doslovno ga proizvodimo iz zraka. Air-gen proizvodi čistu energiju 24 sata, sedam dana u tjednu – kaže Jun Yao, inženjer sa Sveučilišta Amherst u Massachusettsu. Air-gen čini zapravo tanki film sačinjen od proteinskih nanostruktura debljine samo sedam mikrometara. On je postavljen između dvije elektrode, ali je izložen zraku. Zbog te izloženosti uređaj može apsorbirati vlagu iz zraka što mu omogućuje da kontinuirano proizvodi električnu struju između dvije elektrode. Ključna je riječ ‘kontinuirano’ jer slični pokusi s nanomaterijalima, primjerice grafenom, davali su samo kratkotrajne izboje električne energije.

Kod air-gena proizvodi se napon od oko 0,5 volta s gustoćom struje od 17 mikroampera po kvadratnom centimetru. To nije puno, ali znanstvenici navode da bi povezivanje više takvih uređaja moglo proizvesti dovoljno struje za punjenje uređaja poput smartfona ili sličnog. I sve to bez zagađivanja i uz korištenje tek vlage iz zraka, čak i u okolišu suhom poput Sahare, tvrde.

– Konačan je cilj napraviti velike sustave, a moglo bi se dogoditi da ova tehnologija napaja i cijele kuće uz pomoć nanostruktura koje se bi se nalazile u boji na zidu – ističu.