Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Tech/Sci Znanost

Kineski znanstvenici razvijaju gensku metodu koja bi mogla usporiti starenje

"Nakon šest do osam mjeseci zamijetili smo poboljšanje u izgledu miševa i vitalnije kretanje, a najvažnije je da smo im uspjeli produljiti životni vijek za oko 25 posto," rekla je jedna od supervizorica projekta, profesorica Qu Jing
20. siječnja 2021. u 11:29 2 komentara 797 prikaza
Foto: Pixabay

Kineski znanstvenici rade na razvoju nove genske metode zahvaljujući kojoj su uspjeli odgoditi neke učinke starenja na laboratorijskim miševima i produljiti im životni vijek, što je otkriće koje bi jednog dana moglo pridonijeti sličnoj primjeni na ljudima.

Zagreb: Građani iskoristili sunčan dan za štenju i druženje na otvorenom Neki će osjetiti tegobe Stigla promjena vremena, evo do kada možete uživati u iznadprosječnim temperaturama

Metoda, detaljno opisana u radu objavljenom u stručnome časopisu 'Science Translational Medicine' početkom siječnja, temelji se na inaktivaciji gena nazvanog 'kat7' koji znanstvenici smatraju ključnim faktorom staničnog starenja. Pritom su koristili specifičnu terapiju i u tomu su prvi u svijetu, rekla je jedna od supervizorica projekta, profesorica Qu Jing (40), specijalistica za proces starenja i regenerativnu medicinu s Instituta za zoologiju Kineske akademije znanosti (CAS).

"Nakon šest do osam mjeseci zamijetili smo poboljšanje u izgledu miševa i vitalnije kretanje, a najvažnije je da smo im uspjeli produljiti životni vijek za oko 25 posto," rekla je Qu.

Tim biologa s različitih odjela CAS-a koristio je metodu CRISPR/Cas9 nastojeći proučiti tisuće gena i pronaći one koji su bili posebno snažni pokretači senescencije, što je termin koji se koristi za opis staničnog starenja.

Uspjeli su identificirati 100 gena od njih oko 10.000, a kat7 je bio najučinkovitiji kada je posrijedi posebno snažan utjecaj na starenje stanica, rekla je Qu. Kat7 jedan je od više desetaka tisuća gena koji se nalaze u stanicama svih sisavaca. Kineski su ga istraživači deaktivirali u jetri miševa metodom koja se naziva lentiviralni vektor.

Autombil, gorivo TAKO TO RADE U BEČU Natočio gorivo na benzinskoj i pojeo obrok pa se neugodno iznenadio nekoliko dana kasnije

"Uspjeli smo testirati funkciju gena u različitim vrstama stanica, u ljudskim matičnim stanicama, u mezenhimskim progenitornim stanicama, u ljudskim jetrenim stanicama i u stanicama jetre miševa. Ni u jednoj od njih nismo otkrili nikakvu toksičnost. Dodatno, u miševa nismo otkrili nikakve nuspojave. Unatoč tomu, moramo priznati da je metoda daleko od toga da se može primjenjivati u ispitivanjima na ljudima", rekla je Qu.

"Bez sumnje, i dalje moramo testirati funkciju gena kat7 i u ostalim ljudskim staničnim tipovima te u ostalim organima miševa, kao i među drugim životinjama prije nego što primijenimo ovu strategiju u sklopu istraživanja starenja ljudi. Nadamo se da nam je idući korak testiranje ove metode na primatima, no i za to nam treba puno financijskih sredstava i puno više istraživanja", rekla je Qu.

"U svakom slučaju, nadamo se da ćemo uspjeti pronaći način da u doglednoj budućnosti odgodimo starenje čak i za vrlo mali postotak", kazala je znanstvenica.

Branimir Johnny Štulić
bori se već 4 desetljeća
Javio se bijesan Branimir Johnny Štulić, traži više milijuna eura: 'Nanijeli ste mi neizmjernu štetu'
ISTRAŽUJEMO
Ovo je najčešćih 10 vrsta spavača – prepoznaješ li sebe među njima?
  • J.bati:

Nemojte vi vise nista razvijati po laboratorijima molim vas...

• Deleted user:

I nije neka informacija ima jedna tvar koja to radi mnogi nisu ni čuli za nju pa ni školovani znanstvenici a i lječi mnoge druge ozbiljne bolesti