Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Showbiz Zvijezde

Kreativna industrija gubi 3,5 milijarde eura prihoda od autorskih prava

Autorski prihodi od prodaje licenci za korištenje glazbenih, audiovizualnih, dramskih i književnih djela te djela vizualnih umjetnosti u svijetu će vjerojatno ove godine pasti za golemih 35 posto, navodi se u izvješću CISAC-a.
28. listopada 2020. u 08:30 0 komentara 309 prikaza
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/4

Pandemija čini svoje. I to neumitno. Izvješće CISAC-a, Međunarodne konfederacije društava autora i skladatelja, navodi prognozu prema kojoj će kreativci izgubiti čak tri i pol milijarde eura prihoda temeljenog na autorskim pravima. Autorski prihodi od prodaje licenci za korištenje glazbenih, audiovizualnih, dramskih i književnih djela te djela vizualnih umjetnosti u svijetu će vjerojatno ove godine pasti za golemih 35 posto, navodi se u tom izvješću.

Situacija je još dramatičnija ako se zna kako su prihodi od prodaje licencija u prošloj godini porasli su 7,4 posto u odnosu na 2018. godinu i prvi su put u povijesti dosegnuli ukupan globalni prihod od 10 milijardi eura. Prihodi u glazbenom sektoru u 2019. godini rasli su još više u odnosu na druge autorske repertoare poput filma, književnosti itd., točnije 8,4 posto. Ali zbog pandemije korona virusa u ovoj godini, svi su ti rekordi samo uspješna i daleka prošlost. Gubici u 2020. izbrisat će i u glazbi i u svim ostalim repertoarima petogodišnji uzastopni rast, navodi se u CISAC-ovu izvješću pod nazivom COVID-19: Kriza, otpornost, oporavak.

– Danas je neizvjesnost o budućnosti autora i kreativaca još strašnija nego u trenutku izbijanja pandemije. Milijuni autora diljem svijeta gube sredstva za život. Bili smo prva industrija na koju je COVID-19 utjecao i bit ćemo posljednji za koje će se ispuniti uvjeti za povratak u uobičajeno poslovanje. Kreativci i autori su inovativni, poduzetni i izdržljivi, ali da bismo sagradili dug put iz ove krize, moramo se okrenuti vladama. Ne samo radi hitnih financijskih fondova, koliko god oni bilo dobrodošli, nego zbog rješavanja ranijih problema zbog koji su autori u određenim područjima u nepovoljnoj tržišnoj utakmici, rekao je autor mnogih hitova ABBA-e Björn Ulvaeus dodajući kako COVID-19 nije uzrok ovih nepravilnosti, ali svakako je dodatno otežao za autore već ionako tešku situaciju. U izvješću se ističe kako najveći dio ukupnih globalnih autorskih prihoda čine prihodi autora glazbenih djela. Procjenjuje se da će ti prihodi u 2020. pasti između 20 i 35 posto, odnosno između 1,8 i 3,1 milijarde eura.

Prodaja licencija za koncerte, priredbe i druge javne nastupe podnijela je najveći udarac pandemije pa se u tom segmentu u 2020. godini predviđa pad od 60-80 posto u odnosu na prethodnu godinu. Nove vrste licencija, poput onih za live stream događanja isključivo s publikom online, povećavaju digitalne prihode, ali su vrlo daleko od iznosa potrebnog da bi se nadoknadili gubici iz segmenta koncerata i drugih javnih nastupa. Očekuje se da će se učinak pandemije osjećati duboko u 2021. godinu, pa čak i nakon nje. U svim repertoarima, prodaja licencija će u 2021. godini biti ispod razine 2019. godine. Mnogi će korisnici glazbe prestati s poslovanjem dok će se drugi i dalje suočavati s poteškoćama u plaćanju svojih financijskih obveza, navodi se. – Gledajući unaprijed, ovo izvješće odražava izvanrednu otpornost u našem sektoru, ali još ne i oporavak. Situacija će se za autore još pogoršati prije nego što se popravi nabolje jer će gubitak u prodaji licencija u 2020. rezultirati smanjenom distribucijom honorara u 2021. – rekao je Gadi Oron, glavni direktor CISAC-a. Svakako da od ovakvog scenarija nisu imuni ni hrvatski kreativci. Nenad Marčec, glavni direktor HDS ZAMP-a i član Nadzornog odbora CISAC-a, rekao je kako je situacija u cijelom svijetu slična onoj u Hrvatskoj: nakon rekordne prošle godine, i sjajnih prvih nekoliko mjeseci ove godine, pandemija korone pretvorila se u nezapamćenu krizu za sve kreativce.

– Prognoze pada prihoda od autorskih prava za naše glazbenike veoma su slične onima za cijeli svijet: ukupna naplata autorskih prava do kraja godine u Hrvatskoj bit će između 20 i 30 posto manja nego prošle godine. Posebno je velik pad autorskih prihoda u području javne izvedbe i priopćavanja glazbe. On u Hrvatskoj dosad iznosi 43 posto u odnosu na prošlu godinu jer se taj segment odnosi na koncerte, priredbe i prihode od poslovnih korisnika glazbe iz ugostiteljskog sektora. Dobra je vijest da su zasad prihodi od drugih izvora, medija, digitalnih servisa, inozemstva itd. još bliski onima prethodnih godina, no vjerojatno ćemo 2020. godinu završiti s 50 milijuna kuna autorskih prihoda manje nego godinu iza nas. Taj veliki izazov za nastavak rada, kao i onaj koji tek donosi 2021. godina, uskoro ćemo predstaviti na 8. Međunarodnoj autorskoj kreativnoj konferenciji MAKK. Ona će se održati u zadnjem tjednu studenoga – online jer je to jedino moguće ove godine – rekao je Marčec.

UŽIVA S KĆERKICAMA Nekad je u Japanu zarađivao milijune, a sad se posvetio obiteljskom životu u Zagrebu život na vagi Matea rasplakala mnoge: Živjeli smo u teškom siromaštvu, a nakon smrti majke nisam nikome htjela biti na teret Nika Antolos TEŠKO OBOLJELA Našoj pjevačici život se okrenuo naglavačke: 'Noge su mi bile oduzete. Oči su mi se okretale'

 

Zadar: Testiranje na Covid-19 u Općoj bolnici
PISMO OBIŠLO HRVATSKU
Prebolio COVID-19 pa otkrio što morate imati doma: 'Korona boli kao sam vrag'
NOVA REVOLUCIJA POLJOPRIVREDE
Star Trek na hrvatskoj njivi: Dronovi snimaju štetnike, AI zbraja kukuruz, traktor sam vozi...
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.